Áder János: A debreceniek megnyugodhatnak

Ugyanolyan mennyiségű és minőségű marad az ivóvizük.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2023.02.13.
Módosítva: 2023.02.13.
Debrecen víz

A debreceniek megnyugodhatnak, hiszen ugyanolyan minőségű és mennyiségű marad az ivóvizük, ugyanis a természetes víz visszapótlása is naponta mintegy 75 ezer köbméter Debrecen vízbázisán – mondta el a városba tervezett akkumulátorgyár kapcsán Áder János Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett új műsorában.

A volt köztársasági elnök a legnépszerűbb videómegosztón is elérhető műsorban Kaderják Péterrel, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetőjével beszélgetett a Debrecenben épülő kínai akkumulátorgyárral kapcsolatban az utóbbi hetekben megfogalmazott aggodalmakról.

Áder János a debreceni gyárépítéssel kapcsolatos félelmeket úgy foglalta össze: az ellenzéki politikusok szerint nagyon magas a gyár áram- és vízigénye, jelentős levegő- és talajszennyezésre kell számítani, a tervezett 9000 munkahelyet valójában nem magyarok, hanem ázsiaiak töltik majd be.
Vendégével azt emelték ki, hogy a 200 ezres lakosú város napi vízfogyasztása ma 38 ezer köbméter, és ha az ellenzők véleménye szerint valóban ugyanennyi vizet igényelne naponta a gyártás, azt akkor is biztonságosan fedezni tudják.

A tervezett beruházás nem jelent veszélyt
FORRÁS: DPA PICTURE-ALLIANCE/AFP/JENS-ULRICH KOCH

A VÍZ 70-80 SZÁZALÉKÁT UGYANIS HŰTÉSHEZ HASZNÁLJÁK FEL, AMELYET TELJES EGÉSZÉBEN „SZÜRKE VÍZBŐL”, VAGYIS A KÖZELI TELEPEN TISZTÍTOTT SZENNYVÍZBŐL NYERNEK MAJD. A HIÁNYZÓ 20-30 SZÁZALÉKOT PEDIG BŐVEN BIZTOSÍTJA A KELETI-FŐCSATORNÁN NAPONTA ÉRKEZŐ 30 EZER KÖBMÉTER FELSZÍNI VÍZ.

Kaderják Péter megjegyezte: a hűtés zárt rendszerben folyik, a gyártáshoz használt vizet pedig helyben tisztítják meg.

Áder János kiemelte: ha az európainál is szigorúbb magyar technológiai szabályozásokat betartják és a hatóságok betartatják, akkor nem fordulhat elő vízszennyezés ebben az üzemben sem. Emlékeztetett arra, hogy Gödön, az ott már működő dél-koreai akkumulátorgyár környezetében civil szervezetek vettek mintát a talajvízből, ami századannyi lítiumot tartalmazott, mint például egyes magyarországi palackozott ásványvizek természetes lítiumtartalma.

Kaderják Péter a debreceni gyár jelentős energiaigényével kapcsolatos aggodalmak kapcsán elmondta: a közelben épülő BMW-gyár és más alkatrészgyártók miatt a város teljes ipari parki rendszere igényel majd 800 megawattal több hálózati kapacitást. Az Európai Bizottság pedig éppen nemrég fogalmazta meg azt a javaslatot, hogy a megújuló áramot termelők és azt felhasználók között határokon átívelő, hosszú távú szerződéseket lehessen kötni, így akár az Északi-tengeren működő szélerőművek is biztosíthatják a magyarországi akkumulátorgyártás áramigényét.

A korábbi köztársasági elnök beszélt arról is, hogy a 9000, döntően betanított munkát jelentő álláshelyet a környező megyékből is fel lehet tölteni, hiszen ma ebben a térségben 81 ezer ember keres munkát.

BESZÉLGETŐTÁRSA HOZZÁFŰZTE: AZ ERDÉLYI, A KÁRPÁTALJAI ÉS A FELVIDÉKI MUNKAERŐPIACRA IS POZITÍV HATÁSSAL LEHET A DEBRECENI GYÁR.

Kaderják Péter felvetette, hogy azt a német szabályozási tapasztalatot, amelyet az erfurti gyár kapcsán végigjártak, össze kellene hasonlítani a magyar szabályozással, és ha szükséges, akkor a miénket finomítani. „Tanuljunk tőlük” – jegyezte meg Áder János.

A volt államfő a műsorban beszélt arról, hogy akkumulátorokra szükségünk lesz, hogy a meglévő életszínvonalunkat, közlekedési szokásainkat fenn tudjuk tartani, az a zöld fordulat pedig, amelyet mindenki fontosnak tart az európai gazdaságban, az akkumulátoros áramtárolási technológia nélkül nem történhet meg.

Áder János jelezte: az akkumulátorok térhódításában globális szinten Magyarország nem egy sziget, ugyanis egy világgazdasági és az Európai Unió által is generált, befolyásolt, szabályozott folyamatról van szó. Az Európai Bizottság döntése szerint 2035-től már csak elektromos meghajtású személygépkocsikat lehet forgalomba helyezni a kontinensen, ennek eléréséhez a ma ismert legjobb technológiával készített akkumulátorokra van szükség.

Kaderják Péter úgy vélekedett, hogy a klímaváltozás elleni fellépés fő területe a közlekedési szektor dekarbonizációja, az áttérés a belső égésű motorokról az elektromos meghajtásra, és „ezen a területen ma globális ipari forradalom zajlik”. Világszerte óriási a verseny azért, hogy ebben az átállásban mely régiók vagy országok lesznek vezetők. Ma Kínában helyezik üzembe a világ összes elektromos járművének 90 százalékát, az Egyesült Államok például a Tesla révén meghatározó innovációkat valósít meg, de Európa és Amerika között „öldöklő a verseny”, amelyben Magyarország is kezd tényezővé válni – jegyezte meg a szakember.

ÁDER JÁNOS EZT AZZAL EGÉSZÍTETTE KI, HOGY KÍNA PIACVEZETŐKÉNT ÁLLÍTJA ELŐ A LÍTIUMIONOS AKKUMULÁTOROK MAJDNEM 70 SZÁZALÉKÁT, AZ EGYESÜLT ÁLLAMOK CSAK A PIAC TÍZ SZÁZALÉKÁT BIRTOKOLJA; EURÓPÁBAN EZÉRT ÉPÜL 40 AKKUMULÁTORGYÁR A KÖVETKEZŐ TÍZ ÉVBEN.

Kaderják Péter szerint a magyarországi személyautó- és akkumulátorgyártás szorosan összefügg, hiszen a készülő akkumulátorok 90 százaléka a járművekbe kerül, ezért fontos, hogy a járműgyártás közelében valósuljon meg a szükséges alkatrészek gyártása is. Egy elektromos jármű értékének mintegy 30-40 százaléka az akkumulátor, ami tehát kulcsalkatrész.

A volt államfő „képtelen felvetésnek” nevezte, hogy ne hozna majd hasznot az akkumulátorgyártás, hiszen nem kérdés: a gyártó, a város és az ország számára is bevételt hoz a modern technológia, ráadásul egy új ipari forradalom idején az a kérdés, hogy szemtanúi vagy szereplői akarunk-e lenni.
Beszélgetőtársa azt emelte még ki, hogy 2021-ben már a magyar export négy százalékát adta az akkumulátoripar, négymilliárd dollárnyi áruforgalommal. Európában a leggyengébb években is mintegy 10 milliós autógyártásnak pedig akár a 20 százalékát is képes lesz Magyarország ellátni akkumulátorokkal a mostani fejlesztések révén.

Minden eddiginél szigorúbb feltételekkel adta ki a kormányhivatal a környezethasználati engedélyt az akkumulátorgyár építéséhez

– írta hétfői közleményében a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal.

Mint írták, az általuk lefolytatott összevont környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás a legalaposabb hatósági engedélyezési eljárások egyike, amely garantálja, hogy a beruházásnak a lehető legszigorúbb környezetvédelmi feltételeknek kell megfelelnie. A kiadott engedélyében a környezeti elemek, így például a talaj, a levegő, a természet, a víz védelme, valamint a zajvédelem érdekében számos kötelezettséget írt elő a beruházó számára a kormányhivatal. Emellett a hatóság a döntésében több esetben a jogszabályokban meghatározottnál is szigorúbb határértékek betartását és gyakoribb ellenőrzéseket írt elő – tették hozzá.

Kiemelték, a gyárnak többségében szürke vizet, azaz szennyvizet kell felhasználnia. 

 

Stuttgart,,Germany,-,06-20-2021:,Mobile,Phone,With,Logo,Of,Company
Fotó: T. Schneider

A közleményben rámutatnak: a CATL 2022. november 28-án benyújtott kérelme alapján folytatta le a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal az összevont környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárást.

Az eljárás 2023. február 13-án zárult le, a Debrecen Déli Ipari Parkba tervezett akkumulátorgyártó üzem minden eddiginél szigorúbb feltételekkel kapott egységes környezethasználati engedélyt. A döntés még nem végleges.

A kormányhivatal a jogszabályi előírások szerinti időpontban és tartalommal közzéteszi a határozatot a honlapján is: a határozat kivonata már elérhető, teljes terjedelmében pedig a döntés véglegessé válásakor, február 18-án lesz lehetősége közzétenni.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás