A Metropol napilap rengeteget foglalkozik a budapestieket érintő témákkal, így óhatatlanul is szembe találkozik panaszkodó fővárosi lakosokkal, akiknek a tyúkszemére lépett Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere. A politikus döntései, vagy éppen az ötleteinek megvalósítása sokszor kelt felháborodást a város lakóiban. Lapunk most összeszedte a 2022-es év 10 legmegbotránkoztatóbb intézkedését a főpolgármesternek.
1. Milliós jutalmakkal indította az évet a „kivéreztetett” Fővárosi Önkormányzat
Többször is arra hivatkozott Karácsony Gergely és a csapata, hogy nincs elég pénze a fővárosnak, mert a kormánytól nem kap elég támogatást. Ezzel szemben a „minden szentnek maga felé fordul a keze” elve alapján osztották a prémiumot az év elején. A Gyurcsány-fióka, Mártha Imre például – mint Karácsony Gergely kedvenc embere – 5 millió forinttal lett gazdagabb. Ugyanennyi pénzzel jutalmazták meg Barts Balázst is, aki a fővárosi vagyonkezelő vezetője.
2. Leszerelt kukák, majd beismerő vallomás
A Metropol számolt be elsőként róla, hogy Karácsony Gergely leszereltetett 3000 köztéri kukát Budapesten, spórolásra hivatkozva. Sok haszna a döntésnek nem volt, azonban negatív következménye annál inkább. Állandósuló látvány lett az utcán a hulladék, és a kifolyó szemetesek. Később több baloldali politikus is elismerte, hogy hibás döntés volt ez a Fővárosi Önkormányzat részéről, sőt szépen csendben Karácsony Gergely is elismerte hibáját azzal, hogy titokban vissza rakatott idén 150 kukát a főváros különböző pontjain.
3. Kukabotrány után, szemétszállító sztrájk
Néhány hónappal a kukacsörte után bombaként robbant a hír, hogy az FKF Ecseri úti telephelyén sztrájkba kezdtek a szemétszállítók, és a hulladék pedig villámsebesen elkezdte ellepni a köztereket. Három napig szüntették be a munkát az FKF dolgozói, akik fontos, de kevéssé megbecsült szakmát űznek. Vezetőjüknek pedig azt a Mártha Imrét nevezte ki Karácsony Gergely, akinek a hivalkodó élete, luxusutazásai és milliós karórái a szöges ellentétét képezik annak, amit a megélhetésért küzdő beosztottjai maguknak szeretnének elérni. A velük való tárgyalásra is egy drága luxusautóval és egy 2 millió forintos karórában érkezett a Gyurcsány-fióka, és egy egyszeri bruttó 200 ezer forintos juttatással akarta lekenyerezni a sztárjkoló kukásokat. Ők ezt nem fogadták el.
4. Karácsony Gergely és az ál-Klicskó esete
A főpolgármester saját magát árulta el egy júniusi Facebook-posztjában, amikor kiírta, hogy átverés áldozata lett. Ugyanis videóhívásban tárgyalt Kijev polgármesterével Vitalij Klicskóval, viszont később kiderült, hogy nem az igazi politikussal beszélt, csupán két orosz komikus verte át Magyarország fővárosának vezetőjét. Azzal, hogy nyilvánosan felvállalta, hogy felültették, megpróbálta minimalizálni a politikai súlyát annak, hogy milyen könnyedén, egy digitális manipulációval (deepfake videóval) képesek voltak egyesek megtéveszteni a politikust.
5. Brutális drágulás a parkolás terén
Az már közismert tény, hogy Karácsony Gergely a regnálása alatt szinte autósüldözést folytat, sorra hozza az olyan intézkedéseket, amelyekkel keresztbe tehet a fővárosi közlekedésnek, és általában mindig a kocsisok isszák meg ennek a levét. Akár a logikátlan útlezárások, akár a körúti biciklisáv ötlete, mind-mind egy szög volt az autóforgalom koporsójában. Rendszeresek lettek a dugók az egyszerre elindított felújítások miatt, és még ennek tetejében megérkezett a parkolási zónák átszervezése is.
Idén szeptemberben érte a hideg zuhany az autóstársadalmat, 600 forintra növekedett a belső kerületekben az óránkénti parkolódíj, illetve este 10-ig tolódott ki a jegyváltás szükségessége. Ráadásul a belső kerületekben maximum 3 órára lehet csak letenni az autónkat. Emellett pedig összesen 10 százalékkal nőtt a fizetős zónák mérete.
6. A Lánchíd elvétele a kocsisoktól
Miután dugóba kényszerítette Karácsony Gergely az autósokat a rakparton és a körutakon, újabb ötlete támadt. A végre elkészülő Lánchídon ugyanis nem haladhatnak át személyautók, kizárólag biciklisek és a BKK járművei. Rendőrök és közteresek állnak őrt a híd két oldalán és figyelmeztetik az sofőröket rá, hogy nem hajthatnak át. Mint korábban a pesti alsórakpart elvételét megelőzően sem, úgy most sem konzultált szakmai szervezetekkel mielőtt elvette volna a Lánchidat az autósforgalomtól. Az pedig már csak hab a tortán, hogy még Tarlós István főpolgármestersége alatt kiemelt beruházássá vált a Lánchíd, azonban Karácsony Gergely eljövetelével feledésbe merült az ügy, és végül csak 5 milliárd forintos többletköltséggel készült el végül, miután az állapota már annyira leromlott, hogy nem lehetett tovább húzni az időt.
7. Rossz helyen létrehozott rollerparkolók lepték el a várost
Évekig problémát jelentett az elektromos rollerek elterjedésével, hogy a használóik másokra tekintet nélkül széthagyták az utcán az eszközöket a fővárosban. Ezt próbálta orvosolni a főpolgármester a Mikromobilitási Pontok létrehozásával, azonban a megvalósításnál valami elcsúszott és megint a gépjárművek jártak pórul. Ugyanis a fővárosban sok helyen a korábbi parkolóhelyekre került zöld felfestés, és kijelölték ezeket „rollerparkolóknak”. Az pedig még zavaróbb, hogy több helyen is megmagyarázhatatlan helyen lettek kijelölve ezek a mobilitási pontok. Például Újbudán 3 korábbi mozgássérült parkoló szűnt meg, hogy utána egy kihasználatlan rollerlerakattá váljon. Erzsébetvárosban pedig az utca elejére került egy kereszteződéstől csupán néhány méterre, így a bekanyarodó autók rendszeresen áthajtanak az itt lerakott eszközökön, ezzel kárt okozva a saját autójukban is.
8. A Lánchíd ikonikus virágágyásának mocsárrá alakítása
Lapunk számolt be elsőként róla, hogy a Lánchíd felújításához kapcsolódó munkák során eldózerolták a Clark Ádám téri gyönyörű virágágyást, majd beton került a helyére. Akkor többen is tiltakoztak az ellen, hogy Magyarország talán legszebb virágágyása az enyészetévé váljon, ezért Karácsony Gergely azonnal szokásához híven ígérgetésbe kezdett, hogy majd lesz újra virág a körforgalomban, sőt, szebb lesz, mint volt. Hát az eredmény nem ezt tükrözte, félig lerakott gyephengerek, sár és állóvíz fogadta december közepén az erre járókat. Mintha a munkások félbe hagyták volna a beígért munkát.
9. Blaha Lujza téri bográcsozás és betondzsungel
Egy év csúszással és 400 millió forintos többletköltséggel valósult meg a Tarlós István által elindított beruházás, amelyet a kormány is megtámogatott egymilliárd forinttal. A szuperzöldnek kikiáltott tér egyelőre kopár növényzettel operáló betondzsungel, de legalább úgyis el tudott készülni, hogy az itt dolgozó építőmesterek szinte mindent megtettek, hogy elhúzodjon a munka.
Fontos elemek nem épültek meg
Eredetileg a felújítás kiterjedt volna a Blaha Lujza tér közvetlen környezetére is, a téren új középülettel, a forgalomtechnikai munkák elvégzésével, a gyalogos-aluljáró bővítésével és a Somogyi Béla utca átépítésével. Ezek végül kimaradtak, valamint nem épült meg a buszváró, sem a pavilonépület a kávézóval, nem lett ügyfélközpont az aluljáróban, sem akadálymentesítő lift. Utóbbi miatt a kerekesszékeseknek az Astoria vagy a Keleti felé kell kerülniük, ha metróznának.
Korábbi vállalás volt a főpolgármester részéről, hogy megújul a Somogyi Béla utca is, ezt végül a VIII. kerület átvállalta magának. Itt is alkottak egy emlékezeteset a munkások, ugyanis munkaidőben bográcsoztak a meló helyett Karácsony emberei, és a méreg drága szegélykő is szélfogóként „őrizte” a lángot.
10. Lepasszolná a kóbor kutyák ügyét a kerületeknek Karácsony Gergely
Sokkal nehezebben találhatják majd meg gazdáikat az elkóborolt kutyák a jövőben. Sokkoló lépésre szánta el magát a Fővárosi Közgyűlés, ugyanis ha az új gyakorlatot bevezetik, akkor januártól nem viselik gondját a fővárosi gyepmesteri telep állatainak. A kóbor kutyákkal való foglalkozás ugyanis 15 napot követően a kerületi önkormányzatok feladata lehet. A Vigyél Haza Alapítványtól korábban megtudtuk, hogy se forrásuk, se kapacitásuk nem lesz rá, hogy a kimaradó kutyusok helyzetét megoldják. Karácsony Gergelyék így a feladat megoldása helyett, a civil szervezetekre háríthatják a felelősséget.