A hatalmas infláció közepette még nagyobb jelentősége lett a különféle akcióknak, árengedményeknek. Egy kutatásból most az derült ki, hogy többen terveznek Black Fridayen költeni, mint tavaly, ráadásul egyre népszerűbb a ruhanemű és az élelmiszer.
7,4 százalékponttal nőtt azoknak a száma, akik tervezik, hogy vásárolnak valamit a Black Fridayen: 24,5 százalékuk jelezte vásárlási szándékát – derül ki a Kantar Romania piackutató cég által, az eMAG megbízásából az idei fekete péntek előtt, ezer, Magyarországon élő, 18–55 év közötti személy körében végzett reprezentatív felméréséből. A kutatást 2015 óta minden évben elvégzik a fekete péntek előtti hetekben.
*Fontos trendváltozást is előrejeleznek az idei Black Fridayre a felmérés eredményei: idén a legtöbb válaszadó a ruhaneműket (28,8%) jelölte meg olyan termékként, amelyet a fekete pénteken vásárolni tervez, ami közel tíz százalékpontos növekedést jelent tavalyhoz képest.
*Az előző évhez viszonyítva közel 12 százalékponttal többen (15,3%) terveznek cipőt vagy egyéb lábbelit vásárolni, és divatkiegészítőket (pl. óra, retikül) is 11 százalékponttal többen (14%) terveznek venni az idei fekete pénteken, mint tavaly ilyenkor.
*Ugyancsak jóval többen terveznek élelmiszert (étel és ital) rendelni a Black Fridayen: míg idén a válaszadók 12,7 százaléka tervez vásárolni, tavaly csupán 1,2 százalék kalkulált ezzel a kategóriával. A műszaki termékek közül a legtöbben háztartási kisgép (25,3%), hűtőszekrény (10,9%), tv (10,9%), mosógép (10,5%) vásárlását tervezik a fekete pénteken, és ugyancsak tíz százalék körüli a játékokat vásárolni tervezők aránya.
Idén bruttó 30 ezer és 60 ezer forint közötti összeget tervez elkölteni a Black Fridayen a válaszadók legnagyobb hányada (25,3%), míg 24 százalékuk jelölte meg a 15 ezer és 30 ezer forint közötti értékhatárt. Összességében a válaszadók csaknem fele (49,3%) 15 ezer és 60 ezer forint közötti költést tervez, míg 60 ezer és 100 ezer forint közötti összegért 17 százalékuk vásárolna a fekete pénteken.
A Black Friday egy Amerikából származó „ünnep”. Ezt tartják a karácsony előtti bevásárlószezon nyitónapjának, és minden évben a hálaadást követő pénteken tartják a kereskedők világszerte. A fekete péntek kifejezést először az 1869-es pénzügyi válság idején használták, majd 1961-ben a philadelphiai rendőrség hívta így a hálaadást követő napot a dugók és az üzletekben lévő tömeg és erőszak miatt. Pozitív jelentést 1966-ban kapott a kifejezés, mikor is egy PR-os, bizonyos Abe S. Rosen összefogott philadelphiai kereskedőkkel, és a Black Fridayt a karácsonyi bevásárlás kezdetével azonosították. Egy másik elmélet szerint Earl Apfelbaum bélyeggyűjtő használta először pozitív értelemben a kifejezést szintén 1966-ban egy reklámban, ami aztán szépen lassan az egész világon a leárazás szinonimája lett.
Több üzletben már november 18-án megtartják a Black Friday napját, ám az „igazi” majd csak november 25-én lesz, ám a keresgélést nem érdemes addig halasztani.
A fogyasztóvédők szerint nem árt tudni, hogy nincs szabályozva mikor, milyen akcióra lehet rásütni azt, hogy Black Friday. Éppen ezért semmi sem garantálja, hogy tényleg jól járunk, ha fekete pénteken vásárolunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lehetne jó ajánlatokat kifogni, csak azt, hogy ilyenkor még inkább érdemes a kiválasztott termék árát máshol is megnézni.
Így kerüljük el a csalódásokat
– Jobb, ha csak ismert webáruházakból rendelünk – Ellenőrizzük le az oldalt, mielőtt vásárolunk (értékelések, vásárlói visszajelzések, elérhetőségek stb.) – Ha nem érkezik meg a megrendelt termék, vegyük fel a kapcsolatot az eladóval. Ha nem kapunk választ tőle, forduljunk a békéltető testületek valamelyikéhez és értesítsük a bankunkat. – Ha csalást szimatolunk, minden esetben értesítsük a rendőrséget, még akkor is, ha nem dőltünk be a csalóknak. – Érdemes még az akciós napot megelőzően eldönteni, hogy honnan és mit szeretnénk rendelni, majd alaposan utánanézni az oldalnak.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre