Az utóbbi szélviharok a budapesti repülőteret is komoly kihívás elé állította

Az elmúlt hetek szeles időjárása miatt többeknek eszébe juthatott: ilyen viharos körülmények között vajon mi történik a repülőtéren, hogyan garantálható a biztonságos fel- és leszállás, valamint milyen óvintézkedéseket szükséges tenni a szél erősségétől függően?



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.02.09.
biztonságos landolás

A viharos szél kihívás elé állítja a repülőtereket, hiszen egyszerre kell biztosítaniuk a légiközlekedés és a földi kiszolgálás folytonosságát és biztonságát. A Budapest Airport munkatársai ezért folyamatos készültségben állnak, hogy még extrém időjárási körülmények esetén is azonnal és hatékonyan kezdhessék meg a szükséges óvintézkedéseket.

Különleges időjárási helyzet esetén a repülőtéri meteorológiai szolgálat előrejelzése alapján az ügyeletes repülésüzem-vezető megvizsgálja, hogy a szél erőssége és iránya milyen hatással van a légiközlekedés biztonságára, valamint a földi kiszolgálás hatékonyságára, ez alapján pedig javaslatot tesz az esetleges korlátozásokra. Ezen javaslat alapján az ügyeletes repülőtér-vezető figyelmeztetést ad ki a forgalmi előtéren, azaz a betonon dolgozó szolgálatok számára, hogy – a széllökések erősségétől függően - rögzítsék le vagy távolítsák el azokat a járműveket, eszközöket, amelyek veszélyt jelenthetnek a forgalmi területen tartózkodó személyekre vagy légijárművekre.

A repülőtéren a szél erősségét csomóban mérik és szigorúan meg van határozva, hogy milyen óvintézkedéseket szükséges tenni adott határ felett.

25 csomót (közel 46 km/órát) elérő vagy meghaladó széllökés esetén például azonnal fel kell függeszteni a magasban végzett munkatevékenységet. Hasonlóan erős, 30 csomó (közel 56 km/óra) fölötti széllökések, a széliránytól függően, megnehezíthetik a pilótáknak a landolást, amennyiben a szél nem a leszállópályával tengelyirányban, hanem keresztbe fúj. Ilyenkor megszakított megközelítésre (átstartolásra) kerülhet sor, amikor a repülőgép végig repül a futópálya fölött és megismétli a pálya megközelítését. Ha a pilóta úgy ítéli meg, hogy nem lehet biztonságosan leszállni, akkor megszakíthatja a megközelítést és egy kedvezőbb időjárási körülményekkel rendelkező légikikötőbe, az úgynevezett kitérő repülőtérre szállhat le. A 40 csomós, azaz közel 74 km/órás széllökések esetén komoly döntés előtt állnak az operatív szolgálatvezetők, hiszen mérlegelniük kell, hogy az előtéri munkára, például a tankolásra vagy az utashidak használatára milyen hatással van a viharos időjárás.

Erősségtől és széliránytól függően ezeket a tevékenységeket akár be is kell szüntetni

50 csomó (közel 93 km/óra) felett pedig, ha veszélybe kerül a kiszolgálás biztonsága, az időjárási körülmények enyhülésééig korlátozhatják a repülőtér működését.

Az elmúlt időszakban erősen szeles időjárásban volt része a repülőtérnek és környékének, a legerősebb széllökés 58 csomó, azaz több mint 107 km/órás erősségű volt, ami komoly kihívás elé állította a budapesti repülőteret is. Szerencsére azonban, bár a szél nagyon erős volt, az iránya éppen a pályairánnyal volt azonos, vagyis a le- és felszállások gond nélkül zajlottak - értesítette a Budapest Airport közleményében a Metropolt.









Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Metropol Google News oldalán is!

Top hírek





Hírlevél-feliratkozás

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.