Subosits Gábor az esküvő után egy Trabanttal lepte meg a feleségét, aztán jött a többi autó is.
Az első Trabant 1957. november 7-én gurult le a futószalagról Zwickauban, a német VEB Sachsenring gyárában. A következő évtizedekben a keleti közlekedés szimbolikus járműve lett a Trabant, amely nemcsak Kelet-Németországban, hanem a többi szocialista országban is nagy népszerűségnek örvendett. A 601-es modell 26 lóerős volt, százon 10,3 litert fogyasztott átlagosan, és padlógáznál 105 km/h-s sebességet lehetett kihozni belőle. A típust – amelyből több mint 3 millió talált gazdára a világban – egészen 1991-ig gyártották.
A kisrákosi Subosits Gábor Trabant-gyűjtő, már öt ilyen típusú autója van. A felújítást maga végzi, régi szakkönyvek alapján.
Subosits Gábor a volán mögött. Sorakozik a gyűjtemény – Fotók: Szendi Péter
– Hárman vagyunk testvérek, és amikor gyerekként a szüleinkkel nyaralni mentünk, minden második évben otthon kellett maradnom, mert nem fért be mindenki egyszerre. A Trabant ugyanis négyszemélyes, annak is szűkös, és ehhez jöttek még a csomagok. Ma már el sem tudunk képzelni egy trabantos vakációt. Az autó csomagterét, amely abszolút nem volt tágas – megrakták bőröndökkel, a táskákból pedig sokszor az utastérbe is jutott – kezdte történetét Gábor az Autó-Motornak.
Gábor 2017-ben, házasságkötésének évében vette az első Trabantját. Erre azért emlékszik ilyen pontosan, mert az esküvői ceremónia után ezzel lepte meg feleségét. A vendégsereg nem kis megdöbbenésére ez volt az újdonsült pár autója. A vásárlás körülményei sem voltak hétköznapiak. Gábort egyik barátja hívta fel azzal, hogy a Muravidéki Magyar Rádióban hirdetnek egy Trabantot. Akkor azt hitte, tréfálkoznak vele, de azért felhívta a megadott telefonszámot. Az első üzlet hamar létrejött, aztán utána kisvártatva a többi is. Gábor az ország különböző pontjairól hozta másik négy autóját, amelyeket nagy gonddal felújított. Minden járműben van navigáció, az egyikben – a gyönyörű kékben – extra hangtechnika is. – A 70-es és 80-as években a Trabant volt a népautó, ezt a típust a kevésbé tehetősek is meg tudták vásárolni. Akinek Ladája volt, az számított a legmenőbbnek, a Dacia és a Wartburg meg valahol a kettő között foglalt helyet. Legalábbis én így emlékszem. Aztán a kilencvenes évek elején a Trabant-mánia lecsengett, helyét egy másik típus vette át, mégpedig a Suzuki Swift.
Gábor azt mondja, hogy a Trabant nem összkomfortos kényelméről híres. Hangja semmi máshoz nem hasonlítható, ablakai tekerősek, ülései fejtámla nélküliek és rendszere kormányváltós.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre