Minden harmadik biciklis megszegi a KRESZ-t a körúton – derült ki nem reprezentatív felmérésünkből. A helyzet azután éleződött ki, hogy a főváros vezetése 350 méteren a járdára vezette a kerékpársávokat a körúton. Ettől azóta a biciklisek és a gyalogosok is szenvednek.
Sok kerékpáros figyelmen kívül hagyja, hogy amikor az úttesten halad, a piros jelzőlámpa rá is vonatkozik. Tovább tekernek a gyalogosok és a kis utcákból érkezők közé, akiknek viszont zöld van. Reggel 7 és 9 óra között több mint tíz ilyen eset is látott a Ripost. Kész csoda, hogy nem történt baleset, de előfordult, hogy hirtelen fékeznie kellett a szabályosan haladó autósnak, nehogy elüsse a bringást.
A járdára felvezetett biciklisávok szinte mindig zebránál kezdődnek vagy végződnek, és ezt sok biciklis kihasználja arra, hogy leszállás nélkül áthajtson a zebrán. A KRESZ szerint a zebra a gyalogosok átkelőhelye, a kerékpárosnak le kellene szállnia és áttolni a bringát, de ezt nem teszik meg.
A biciklisávok a körút két oldalán vannak, irányuk megegyezik a forgalom irányával. Viszont ott, ahol a járdán megy a biciklisáv, sokan kétirányúnak értelmezik. Ráadásul a Mol bubi tároló mellett 20 méteres szakasz valóban kétirányú, hogy a biciklitárolót meg lehessen közelíteni. A szemből találkozó bringások, hogy elférjenek, lehajtanak a gyalogosok közé, de rolerrel és segway-el is jöttek a Boráros tér irányából a Rákóczi tér felé, meglepve ezzel a szabályosan közlekedő bicikliseket.
Annak ellenére, hogy az úton kerékpáros nyomvonal van, a járdán biciklisáv, sokan mégis a gyalogosoknak szánt járdát használják. Két óra alatt több mint tíz biciklis haladt a járdán, az iskolába és munkába igyekvők között kacsázva.
A reggeli csúcsforgalomban sok biciklis hirtelen meggondolja magát, és a biciklisávról ráhajt az úttestre felfestett biciklis nyomvonalra, letérési szándékát pedig nem is jelzi, az autók elé vág.
A Bors szerint van egy pontja a nagykörútnak, ahol – ha csak egy centivel is –, de szélesebb helye van a bicikliseknek, mint a gyalogosoknak. Persze az igazi probléma nem ez, hanem a balesetveszély.
- Már meg is történt az első ilyen baleset, mégpedig alig három nappal a felfestés után. Egy kerékpáros nem tudott időben fékezni, ezért elgázolt egy hölgyet. A nő kifeküdt, a biciklista pedig visszapattant a drótszamarára – mesélte a lapnak Ágnes, aki ajándékosbódét üzemeltet a körúton.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre