Faipari iskolát végzett. Sankó László Beat Groupja után Radics Bélával játszott a Sakk-Mattban, aztán következett a Korong. A Rock Színház egyik alapítója, majd az Operettszínház tagja lett. Csuha Lajos portréinterjú.
Játszott az Argóban. A felesége, Sz. Nagy Ildikó színész, ahogy a lánya, Bori is. A fia a miskolci színháznál dolgozik. Két unokája van. A hot! magazinnak adott portréinterjút Csuha Lajos, az Operettszínház művésze.
hot!.: Meddig éltetek a különleges nevű Baranya vármegyei Hímesházán?
Csuha Lajos: Tíz hónapos koromig. Meghalt az édesanyám, és a nagynéném meg a férje jött értem. Molnárnak születtem, de a nevükre vettek, így lettem Csuha. A nénikém elvált, hatéves koromtól egyedül nevelt; nagyon hálás vagyok neki mindenért.
Miért éppen faipari iskolába íratott?
Közepes tanuló voltam, valami szakmát akart adni a kezembe; az volt a cél, hogy minél előbb pénzt keressek. Famintakészítő lett a foglalkozásom.
A zenéhez mi vitt közel?
Hallgattam én is a Radio Luxembourgot, a Teenager Partyt, és az összes magyar slágert is fújtam. Szerettem volna egy gitárt; amikor meglett, eljártam Zrinszky György tanár úrhoz. Így lettem ritmusgitáros később Sankó László meg Radics Béla mellett.
Honnan ismerted ezeket a zenészeket, akiknek addigra már rajongótáboruk volt?
Az unokatestvérem férje századparancsnok volt a Petőfi laktanyában. Amikor elvittek katonának, tudtam, hogy oda kerülök. A sorozásnál hallottam Sankó nevét, az Atlantis tagja volt – egy zenekarba kerültünk a seregnél. A Beatles volt a kedvencem, de játszottunk Shadowst és Rolling Stonest is. Kaptunk felszerelést, Salgótarjánban két fesztivált nyertünk, körbeturnéztuk Csehországot. Leszerelés után alakult meg a Sankó Beat Group, itt már Hőnig Rezsővel és Radiccsal játszottunk, amíg Laci vissza nem ment az Atlantisba.
1968. május elsején óriási sikeretek volt az Ifiparkban a bemutatkozó Sakk-Matt-tal. Miért csak egy évig tartott a sorozat?
Játszottunk Creamet, Jimi Hendrixet, felléptünk a Tabánban, klubunk volt a Danubiában, aztán Radics Béla folyton cserélgette a tagokat, majd feloszlatta az együttest. Miklóska Lajossal és Demcsák Gyulával alapítottuk meg a Korongot. Egyszer csak megjelent Radics meg Som Lajos, hívtak a Tűzkerékbe. Akkor már nagyon jó énekszerelésem volt – inkább arra lett volna szükségük, mint rám. Nem mentem.
A Korong együttes mutatta be a műegyetemi E-Klubban a Jézus Krisztus Szupersztárt, oratorikus formában.
Óriási siker volt, aztán Aczél elvtárs betiltotta az előadást. Miklóska Tibi fedezte fel nálunk a Szupersztárt. Bódy Magdi volt Mária Magdolna, én énekeltem Jézust, Miklóska Júdást, Heródes Harmath Albert volt, Pilátus Póka Balázs. A betiltás után magánházaknál adtuk elő a darabot: jártunk Rényi Tamás rendezőnél meg a Ruttkai-villában. Felléptünk a ‘72-es Táncdalfesztiválon, de alaposan lepontozták a Menj el, szólt a lány című dalunkat, amit a rádió utána többször játszott.
Elég göröngyös volt a zenészpálya – hogy tudtatok megélni?
Gyakran – ahogy mondtuk – csak a kaja, pia, szállítás volt a fizetség.
Aztán Kazán István szerződtette a Korongot a Bartók Színházba. Időközben újságos lettem a Gogol utca sarkán. Soha olyan jól nem kerestem! Aztán megjelent Miklós Tibi a hírrel, hogy bemutatják a Margitszigeten az Evitát, egy nyáron át játszottuk. Először álltam gitár nélkül a színpadon.
Az Evita már a Rock Színház produkciója volt. Milyen volt ehhez a színházhoz tartozni?
1982-ben alakultunk. Ígérték, de nem lett színházépületünk. Először Győrbe mentünk. Nagyon komoly szakemberek foglalkoztak velünk: Montágh Imre volt a beszédtanár, Jeszenszky Endrénél tanultunk táncolni. A KISZ égisze alatt működtünk, azt várták, hogy saját darabokat írjunk. A Sztárcsinálók nagy siker volt. Utána még sok sikeres bemutatónk volt, de 1996-ban megszüntették a Rock Színházat. De szerencsénk volt: Szinetár Miklós, az Operettszínház igazgatója befogadta az egész társulatot. Ő intézte el korábban, hogy megkapjam a színész I. minősítést. Az Operetthez már a Korong együttessel is kötődtünk, a hetvenes években zenészként működtünk közre. Korábban Miklós Tiborral írtuk Rejtő Jenő műve nyomán az Ellopott futár című darabot.
Talán az utolsók között voltál, akik 1989-ben Szocialista kultúráért érdemrendet kaptak. Gondoltál arra valaha, hogy Honthy-díjas leszel?
Eszembe nem jutott! De kimentem a temetőbe Radics Béla sírjához, és megkérdeztem, mit szól a Honthy-díjamhoz. Az egykori otthona közelében lakunk; ha a ház előtt megyek el, mindig odaintek, hogy „Szia, Béla!”
Az Operettszínház tagja vagy, elsősorban musicalszerepeket játszol. Emellett filmezel, és rengeteg sorozatot, rajzfilmet szinkronizálsz. Szívesen csinálod?
Az utcán fel szoktak ismerni az Argo Garas professzora után. A kollégáim gyerekei folyton kérik, hogy énekeljem el a Postás Pat főcímdalát meg a Micimackóét. 1986 óta szinkronizálok a mai napig. Nagyon szeretem.
Azt szokták mondani, hogy a rockzenészek életében jelen volt a szex, a drog, a rock and roll. Neked melyik volt meg?
Elég visszafogott gyerek voltam, 27 évesen nősültem először, engedéllyel: az első feleségem még nem volt 18. Hamarosan érkezett a fiunk, Attila. Ő most 50 éves, a miskolci színháznál dolgozik, két gyereke van: a 21 éves Petra ápolónőképző főiskolára jár, Botond 10 éves. Sz. Nagy Ildikót két évvel a válásom után ismertem meg a Rock Színházban, együtt dolgozunk az Operettben is. A lányunk, Bori szintén színész, és Kristen Stewart magyar hangja az Alkonyatban.
Az Operettszínházat is utolérte a többszörös szereposztás gyakorlata. Van azért elég feladatod?
Öt darabban vagyok benne. Június 9-én lesz két Rómeó és Júlia-előadás a Papp László Sportarénában. Ahogy a színházban, itt is én leszek Júlia apja, Capulet.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre