
Meseszép kismama a 38 hetes terhes Vasvári Vivien - fotó
A kismama már Miamiban készül arra, hogy világrahozza kisfiát.
Az idén fennállásának 70. évfordulóját ünneplő Magyar Állami Népi Együttes vezetője, Mihályi Gábor negyven éve része a történetnek, nem csoda, ha számára olyan ez, mint egy nagy család. A rangidősek mellett ott vannak a fiatalok, akikkel együtt teszik fel az új kérdéseket, és a mai kor számára befogadhatóan mutatják be hagyományainkat, szólítják meg a közönséget.
A 2018-ban gyönyörűen felújított Budai Vigadó épületében működő Hagyományok Háza ad otthont a Magyar Állami Népi Együttesnek (MANE) is, amely a korhű környezetben kialakított, de modern felszereltségű színházteremben mutatja be a múlt tiszteletében gyökerező, mégis mai elképzelésekkel megújított néptáncszínházi előadásait.
-Negyven éve, hogy beléptem ebbe a csodálatos házba, és a ranglétrát végigjárva táncosként kezdtem, aztán szólótáncosként folytattam, majd az Állami Népi Együttes művészeti vezetője lettem. Eddigi történetének több, mint a felét együtt éltem meg az Állami Népi Együttessel- meséli a Metropolnak Mihályi Gábor együttesvezető.
-Nem túlzás azt mondani, hogy a családom. Olyan erős érzelmi szálak kötnek a MANE-hoz, amihez hasonlóra csak a családban lehet példát találni. A legfőbb szervezőerő a hagyomány. Számomra a legfontosabb, hogy minden egyes téma kapcsán, amikor a hagyomány felé fordulok, akkor megpróbáljam kiszűrni a ma befogadható lényeget, hogy az oda kerülhessen a közönség elé.
Mihályi Gábor koreográfus, Harangozó Gyula-díjas, érdemes és kiváló művész hozzáteszi, a tegnapi válaszok ma nem jelentenek már semmit.
- Aktuális, új kérdéseket kell újra és újra feltennem, és azokra új válaszokat adni. Figyelni a világ művészetének a mozgását, a közönség igényének a változását. Nem kiszolgálni a közönséget, de szolgálni, irányítani, tanítani igen, azért hogy jöjjenek velünk ezen az úton. Olyan előadásokat kell csinálni, hogy utána még ott éljen bennem, még gondolkozzam rajta, akár a nem megértett képeket, mozdulatokat, utalásokat próbáljam megfejteni, vagy egyszerűen dőljek rá az emlékeimre, hogy: hú, ez milyen felemelő volt, milyen szép volt, milyen katartikus élményt adott!
Mihályi Gábor örül annak, hogy az iskolarendszer elmúlt évtizedes változásainak eredményeként nagyon sok a művészeti iskola, ahol a gyerekek megismerkednek a néptánccal, népzenével, kézműveskedéssel, mesékkel, mondákkal, történeteinkkel.
-Van, akiket ez megérint, van, akiket nem. Isten őrizz, hogy ez a sok gyerek mind hivatásos néptáncos akarjon lenni! Nem! Ismerjük meg a hagyományainkat, amennyire szükséges, legyen kedvünk a gyerekeinknek esténként nemcsak angol dalokat énekelni, hanem egy-egy magyar népdalt is: az már bőségesen elég.
Az Állami Népi Együttes vezetője szerint ma is vannak a fiatalok között nagy számban, akik vonzódnak a népművészet iránt. Akik profi pályára készülnek, vagy elmennek a Magyarországon létező három szakközépiskolába vagy a Táncművészeti Egyetem néptánc szakára, ahonnan a legtöbb táncos érkezik az Állami Népi Együtteshez is.
-Ők városi fiatalként is járják a falut, és nagyon erősen megélik a szokásainkat. Meg szeretnék fogni az utolsó pillanatot, mert itt vagyunk az utolsó pillanatban, amikor még személyes élményeket szerezhetünk erről a hagyományról. Ők ebben élnek, itt, városi fiatalként, ugyanakkor nem kaszával járnak a vállukon, meg vödörrel.
A hagyomány iránt érdeklődő, de a fővárosban élő ifjúság is mindent ugyanúgy csinál, mint a többiek. –Ők is imádják a dizsit, szerelmesek és összevesznek, adott esetben összeházasodnak és elválnak. Ebből a szempontból nem mások, mint bármelyik fiatal. Talán egy kicsivel több vagy más is jutott nekik, hogy ezzel a hagyománnyal megismerkedhettek, és élő kapcsolatban vannak.
1998-tól a MÁNE művészeti vezetője Sebő Ferenc népzenész, zeneszerző, a magyarországi táncházmozgalom egyik elindítója lett. Ő kérte fel karigazgatónak Mihályi Gábort, aki – Timár Sándor tanítványaként – minden színpadra készült koreográfiája megalkotásánál az eredeti néptánc alapos megismerését tekintette kiindulási pontnak. A társulat új vezetése programjában nyitást, arculatváltást hirdetett meg. Az új műsorok változatos műfajokat képviseltek: az életképszerűen, régiók szerint bemutatott magyar néptáncok mellett történeti táncokat felvonultató historikus műsor, valamint a táncos anyanyelvet új kontextusba helyező, világzenei inspirációjú látványos tánckoncert is szerepel a repertoáron.
A Magyar Állami Népi Együttes 70. születésnapjára szabadtéri tárlattal készülnek a Corvin téren. A magyar népi kultúra legsikeresebb nagyköveteinek, a színpadi néptánc folytonos megújítójának hét évtizedes történetét mutatják be a tablókon. Előadások képeivel, plakátjaival idézik fel a régi és mai alkotók, előadók munkáját. Az ünnepi kiállítás legfontosabb célja, hogy a Corvin térre látogatók az együttes jelenlegi művészeivel és előadásaival is találkozzanak a kiállítás képein és a színpadon egyaránt. A szabadtéri tárlat egészen szeptember 26-ig megtekinthető a Corvin téren, a Magyar Állami Népi Együttesnek is otthont adó Hagyományok Háza, egykori Budai Vigadó épülete előtt.
A Magyar Állami Népi Együttest 1951-ben alapították, melyet három kar alkotott: tánckar, énekkar és zenekar. A művek zenei kíséretét hagyományos cigányzenekarra alapozott, de a művészi feladatok érdekében kissé átalakított, úgynevezett „népi zenekar„ látta el Gulyás László vezetésével. Az énekkart Csenki Imre irányította. Rábai Miklós koreográfus, művészeti vezető az eredeti néptáncot többféle műfajban állította színpadra: egynemű női vagy férfitáncokként, a tájegységekre jellemző táncszvitekként és a népszokásokat bemutató kompozíciókként, amelyekben a három kar harmonikus együttműködése tette egységes egésszé az alkotást. Ballada-feldolgozásaival drámai hatásra törekedett, kortárs témájú produkcióival pedig megkísérelte bebizonyítani, hogy a múltban gyökerezve is lehet élni a mában.
Az 1970-es években kibontakozó táncházmozgalom új látásmódot hozott a színpadi néptáncban is. A mozgalom a Kárpát-medence tradicionális értékei felé irányította a fiatalok figyelmét, s a parasztság által átörökített évszázados tánc- és zenei hagyományokat a korszerű szórakozás új formájává tette. A mozgalom egyik gyakorlati megvalósítója – maga mögött tudva Martin György néptánckutató szellemi támogatását – Timár Sándor volt, akit 1981-ben neveztek ki az együttes élére. Timár szükséges feltételnek tekintette az eredeti néptánc társastáncként való elsajátítását. A nevével fémjelzett korszak az autentikus néptánc individualizmusának, sokszínűségének, szépségének felmutatását tartotta legfontosabbnak, elindítva a Magyar Állami Népi Együttes „nyelvi” megújulását.
A 19. század végére a gyorsan fejlődő polgárságban megfogalmazódott az igény, hogy Budán is legyen vigadó. A Duna budai oldalán élők rendelkeztek ugyan kulturális szervezetekkel, rendezvényeiket azonban csak a már megkopott Fácán vendéglő nagytermében tarthatták. 1896-ban a főváros közgyűlése nyilvános pályázatot írt ki az épületre, melynek nyertese Kallina Mór és veje, Árkay Aladár közös munkája lett.
Az építkezés két évvel később, 1898 tavaszán kezdődött, és a következő év őszére a 800 négyszögöl alapterületű épület már szerkezet-készen állt a Fő utca – Corvin tér – Iskola utca által határolt területen. Az építési költség 650.000 Ft, vagyis 1.300.000 korona volt. Az 1898 és 1900 között emelt, kétemeletes, belsőudvaros, timpanonos, kupolaszerűen manzárdos tetőfelépítménnyel ellátott épület, mely főleg a neoreneszánsz stílusjegyeit viseli magán, a korra jellemző eklektikus stílusban készült. Az épületet 1900. január 20-án adták át. Nagyszabású farsangi bállal nyitották meg a Vigadót, melynek fővédnöke Klotild főhercegasszony volt. A báltermet később 306 férőhelyes színházteremmé alakították. Ma ez a színház ad otthont elsősorban a Magyar Állami Népi Együttes előadásainak, akik évente több mint 120 alkalommal lépnek fel itt. Napjainkban az épület több funkciót tölt be: a Vigadóban kapott helyett a Nemzeti Művelődési Intézet és a Hagyományok Háza.
A Budai Vigadó épületét először 1945 után tatarozták, a világháború okozta súlyos károk helyreállítása érdekében, majd 2007-ben, amikor azonban nem az eredeti állapot visszaállítására, hanem egy jóval egyszerűbb épület kialakítására törekedtek. 2011-ben az épületet a szaktárca műemlékké nyilvánította. 2017 és 2018 között a Budai Vigadó épületén végre teljes körű felújítást hajtottak végre azzal a céllal, hogy a Hagyományok Háza tevékenysége, szervezeti egységei számára biztosítsák a korszerű működés feltételeit. Az átalakítás a műemlékvédelmi szempontok fokozott figyelembevételével történt.
A kismama már Miamiban készül arra, hogy világrahozza kisfiát.
Az énekes Kis Grófóval és Jollyval állt össze egy új dalra.
Még mielőtt elárasztották volna az internetet az aggódó hozzászólások...
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre