A világjárvány miatt jó időre leállt a kereskedés tavaly, de még így is vállalható számokat produkált az év végére a piac. A járvány természetesen a használtautók adás-vételét is befolyásolta, részben közvetlenül, részben az újautó-piacra gyakorolt hatásain keresztül, részben pedig az általános gazdasági hatások kivetülésével.
Több mint 810 ezer használtautó adásvétele történ meg 2019-ben, ami rekordnak számít. Ez után 2020 első felében az erős kezdés után belassult a piac, viszont a harmadik negyedévben újabb időszakos rekord született, az élénkülés csaknem behozta a lemaradást a forgalomban - összegzett a netriskauto.hu. Összesítve az első háromnegyed év alig 2,1 százalékos visszaesést jelentett az előző év azonos időszakához képest. Ebben nagyban benne volt az újautó-piac gyengülése is, részben az év eleji gyártási kapacitás-csökkenés miatt (gyárbezárások a járvány miatt, illetve ellátási gondok a logisztikai láncban), valamint az általános újautó-ár-emelkedés. Utóbbi oka részint a keresleti piaccá alakulás, részint a dráguló euró, részint az európai környezetvédelmi előírások életbe lépése, a flottaszintű CO2-kibocsátás határérték feletti mértéke utáni bírságok beárazása. Az év végéről még nincsenek összesített adatok, de a járvány második hulláma ismét visszafogta a piacot.
Az új autók árának emelkedése és a használt kocsik iránti kereslet növekedése, valamint az euró árfolyamának növekedése természetesen az árakat is befolyásolta. Összességében tíz százalék körüli általános áremelkedés volt tapasztalható.
A gazdaság helyzetének általános alakulása egyelőre bizonytalan, egyelőre továbbra is a járványhelyzet határozza meg a folyamatokat. Az új autók gyártási, logisztikai láncai lassan helyreállni látszanak, de a szállítási határidők a keresett típusokra még ma is távoliak, időnként bizonytalanok. Az áremelkedéseket a hazai piacon valószínűleg elsősorban az euró árfolyamának alakulása határozza majd meg, de több gyártó szinte biztosan további áremelésekre kényszerül a CO2-kvótabírságok miatt. A magasabb újautó-árak pedig valószínűsíthetően további kereslet-növekedést és áremelkedést generálnak a használtautó-piacon is.
Az EU általános klímapolitikája és a tagállamok egyéni ütemtervei ugyanakkor már jól látható közelségbe hozták a benzines és dízel technológia kifutásának végső határidejét. Egyes európai államok már 2030-ra kitűzték a belsőégésű motoros új autók forgalmazásának betiltását. A dízelautókat és a régebbi, alacsony környezetvédelmi besorolású autókat egyre több regionális korlátozás sújtja, a nagyvárosok sorra jelentik be elsősorban az idősebb dízelek kitiltását. Az elektromos és plug-in hibrid autók iránti kereslet pedig várhatóan tovább bővül mind az új, mind a használt autók piacán. Ezek a folyamatok a korszerűtlenebb, nagyobb károsanyag-kibocsátású autók árát várhatóan lenyomják a nyugati piacokon.
Az elemzés kiemeli, a magyar használtautó-piacon még az első idei határátlépési korlátozások sem fogták vissza számottevően az importot. A járvány második hullámának lefutását követően az enyhülésekkel vélhetőleg újra megerősödik az importálási kedv. Az idősebb, korszerűtlenebb technikájú autók valószínűsíthető kinti áresése, az új és a fiatal használt autók árának várható növekedése sajnos alighanem továbbra is a hazai autóállomány átlagéletkorának növekedését hozzák magukkal, a magyar használtautó-piacon valószínűleg növekvő arányban szerepelnek majd a kintről behozott, ott már szalonképtelen idősebb kocsik.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre