
Sóhajt és lélegzik egy sír a Kerepesi temetőben – legendás férfi nyugszik ott
Kísérteties jelenségről számolnak be azok, aki Kisfaludy Károly síremléke közelében járnak.
A főváros közlekedése hosszú utat járt be, amíg elértük a mai állapotokat. Budapest modern közlekedése mögött hosszú fejlődéstörténet van.
Budapest közlekedése a régi időkben teljesen más volt, mint most. A mai fővárosi villanyrollerrel száguldozik vagy villamosra száll, ha el akar jutni valahová. De volt idő, amikor lóvasút közlekedett a villamos helyett, pöfögött a gőzhajó a Dunán és a biciklisek a kockakövön zötykölődtek. Időutazás következik képekben, ez garantáltan nosztalgikus lesz!
A világvárosi stílus már ekkor kezdődött: 1866-ban elindult a pesti lóvasút, ami gyakorlatilag egy lóval húzott "villamos" volt. A pálya fix volt, a ló meg bőszen húzta a kocsit, akár esett, akár fújt. Akkoriban ez volt a luxus közlekedés!
A képre kattintva galéria nyílik:
A gőzhajók a 19. század közepén meghatározóak voltak a Dunán – nemcsak közlekedési eszközök, hanem egyfajta úszó szalonok is. Az elegáns úri közönség pezsgőzött a fedélzeten, miközben pöfögve haladtak a Gellért-hegy árnyékában.
A világ harmadik elektromos villamosvonala Budapesten indult el! Egyre több vonal épült ki, a lovakat leváltotta az áram, és hamarosan már sűrűn csilingeltek a sárga kocsik a körúton.
Az első buszok az I. világháború közepén indultak el, de kevés volt a benzin, és néha a lovaskocsik gyorsabbak voltak. A 30-as évekre viszont már dübörgött a rendszer, jöttek a piros buszok, amiket a régi pestiek még „csuklós rémeknek” hívtak.
Kevesen tudják, de a kontinens első földalattija Budapesten épült. A Millenniumi Földalatti Vasút (M1) sárga szerelvényei ma is nosztalgiázásra késztetnek – és persze működnek, mint az óramű.
Budapest közlekedése több mint 150 éve folyamatosan alakul a város növekedésével együtt. A 19. század közepén lóvasutak és gőzhajók szolgálták ki az utazókat, majd jött a villamos. A 20. században megjelentek a buszok, a földalatti, és fokozatosan kiépült az a hálózat, amelynek alapjai ma is működnek.
Régen a közlekedés lassabb, kevésbé szervezett és sokszor a természet ritmusához igazodó volt, ma már a gyorsaság, az automatizálás és az alternatív közlekedési formák, például bicikli, roller, elektromos járművek, határozzák meg a mindennapokat. A régi Budapest utcáin még lovaskocsik és csilingelő villamosok küzdöttek a helyért, ma pedig forgalomirányító lámpák, dugók és mobilalkalmazások szabályozzák az utakat.
Kísérteties jelenségről számolnak be azok, aki Kisfaludy Károly síremléke közelében járnak.
Nemcsak egy épületbe, de egy másik korba lép be az, aki meglátogatja ezt a könyvtárat.
A fővárosban nehéz a közlekedés kisgyerekkel.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre