Képekben, ahogy régen zötykölődtünk Budapesten: ló vontatta villamos, gőzhajó és bicikli a kockakövön

A főváros közlekedése hosszú utat járt be, amíg elértük a mai állapotokat. Budapest modern közlekedése mögött hosszú fejlődéstörténet van.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.04.12.
Budapest bicikli villamos metró közlekedés

Budapest közlekedése a régi időkben teljesen más volt, mint most. A mai fővárosi villanyrollerrel száguldozik vagy villamosra száll, ha el akar jutni valahová. De volt idő, amikor lóvasút közlekedett a villamos helyett, pöfögött a gőzhajó a Dunán és a biciklisek a kockakövön zötykölődtek. Időutazás következik képekben, ez garantáltan nosztalgikus lesz!

Budapest
Budapest: a kfotó a Városligetben készült, 1912-ben Fotó: Fortepan / Villányi György /  Fortepan

1. Lóvasút – amikor a ló volt a sofőr (1866–1890-es évek)

A világvárosi stílus már ekkor kezdődött: 1866-ban elindult a pesti lóvasút, ami gyakorlatilag egy lóval húzott "villamos" volt. A pálya fix volt, a ló meg bőszen húzta a kocsit, akár esett, akár fújt. Akkoriban ez volt a luxus közlekedés!

A képre kattintva galéria nyílik:

 

2. Gőzhajó a Dunán – füst, elegancia és társasági élet (1830-as évektől)

A gőzhajók a 19. század közepén meghatározóak voltak a Dunán – nemcsak közlekedési eszközök, hanem egyfajta úszó szalonok is. Az elegáns úri közönség pezsgőzött a fedélzeten, miközben pöfögve haladtak a Gellért-hegy árnyékában.

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum-Történeti Fényképek Gyűjteménye-Ganz gyűjtemény /  Fortepan

3. A villamos érkezése – elektromosság a városban (1887-től)

A világ harmadik elektromos villamosvonala Budapesten indult el! Egyre több vonal épült ki, a lovakat leváltotta az áram, és hamarosan már sűrűn csilingeltek a sárga kocsik a körúton.

Ekkor még kevés autó járt az utcákon / Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr /  Fortepan

4. Busz, ami majdnem nem indult (1915-től)

Az első buszok az I. világháború közepén indultak el, de kevés volt a benzin, és néha a lovaskocsik gyorsabbak voltak. A 30-as évekre viszont már dübörgött a rendszer, jöttek a piros buszok, amiket a régi pestiek még „csuklós rémeknek” hívtak.

5. Metro – a föld alatti forradalom (1896-tól)

Kevesen tudják, de a kontinens első földalattija Budapesten épült. A Millenniumi Földalatti Vasút (M1) sárga szerelvényei ma is nosztalgiázásra késztetnek – és persze működnek, mint az óramű.

A földalatti sokáig különlegességnek számított Európában / Fotó: Somlai Tibor /  Fortepan


Budapest közlekedése több mint 150 éve folyamatosan alakul a város növekedésével együtt. A 19. század közepén lóvasutak és gőzhajók szolgálták ki az utazókat, majd jött a villamos. A 20. században megjelentek a buszok, a földalatti, és fokozatosan kiépült az a hálózat, amelynek alapjai ma is működnek.

Régen a közlekedés lassabb, kevésbé szervezett és sokszor a természet ritmusához igazodó volt, ma már a gyorsaság, az automatizálás és az alternatív közlekedési formák, például bicikli, roller, elektromos járművek, határozzák meg a mindennapokat. A régi Budapest utcáin még lovaskocsik és csilingelő villamosok küzdöttek a helyért, ma pedig forgalomirányító lámpák, dugók és mobilalkalmazások szabályozzák az utakat.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás