
Aggasztó dolgokat lát 2025-re a Covidot megjövendölő jós
Nicolas Aujula baljós előrejelzést tett az idei évre.
„Csak sárga festékkel nem lehet várost tervezni” - mondta a körúti biciklisávokról a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, aki beszélt a Nyugati-alagútról is.
Milyen lesz Budapest közlekedése? A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója, Vitézy Dávid a főváros jövőjéről beszélt nekünk , amely nyomán grandiózus tervek tárultak fel.
– Ön szerint mi Budapest legégetőbb közlekedési problémája?
– Az, hogy a külső kerületekből és az agglomerációból 10-ből 6-an autóval járnak be. A belső kerületekben és a lakótelepeken az arány épp fordított. Sokan hiszik, hogy ha lenne még egy sáv valahol, az megoldaná a közlekedési gondokat, de ez nem igaz. Ha csinálnánk még sávokat, akkor még többen autóznának, és ugyanúgy dugó lenne. A legnagyobb feladatunk az, hogy elérjük, a kertvárosokból ingázók is nagyobb arányban tömegközlekedjenek.
– Hogyan lehet ezt elérni?
– A budapesti kötöttpályás vasúti stratégiánk lényege, hogy a HÉV-eket és a vasútvonalakat bevonjuk a főváros közlekedésébe, és a vasutat is ugyanolyan természetessé tegyük az emberek számára, mint a metrót.
– Rá lehet szoktatni itt az embereket a tömeges kerékpáros közlekedésre?
– A legnagyobb lehetőség abban van, hogy a vasúti és HÉV-megállókat jól meg lehessen közelíteni kerékpárral. Ma sokan csak azért ülnek autóba, mert nincs rendes kerékpárút, biciklitároló. Most indítottunk egy programot „Kerékpáros kertváros” néven. Ami a belső kerületeket illeti, Párizs öt év alatt lett Amszterdamhoz hasonlóan egy autóközpontú belvárosból kerékpáros, szóval meg lehet csinálni.
– A Karácsony-féle nagykörúti biciklisávokkal?
– Csak sárga festékkel ezt nem lehet megoldani, hanem sokszor centiről centire végig kell gondolni az adott útszakaszt és újratervezni. Ezt csináltuk az Andrássy úton vagy a Kiskörúton is anno és hasonló konfliktusok nélkül elkészült a kerékpársáv. A nagykörúton ez a munka eddig nem lett elvégezve. A budapesti kerékpározásnak van jövője, de kapkodni nem érdemes, el kell végezni a néha sziszifuszinak tűnő munkát. Ugyanezt meg lehetne csinálni a Rákóczi úton is, de legyen kerékpársáv, autózni is lehessen, és legyen egy fasor is. Ehhez átgondolt tervezés kell, faltól falig.
– Milyen tervei vannak a Budapesti Fejlesztési Központnak?
– A BKK-val 2010-ben, még Tarlós István vezetésével elkezdtünk egy nagyon nagy munkát, amikor lecseréltük a busz- és a villamospark nagy részét, megcsináltuk az 1-es és a 3-as villamos vonalát és a budai fonódót, bevezettük a BKK-futáralkalmazást. Ezekre nagyon büszke vagyok, óriási munka volt. Most pedig arra vállalkoztam a BFK vezetőjeként Fürjes Balázzsal, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárral, hogy aktiváljuk azt a szunnyadó lehetőséget, ami a HÉV-ben és a vasútban rejlik. Mondok egy példát: a pesterzsébeti lakótelepről ma az emberek a 23-as busszal zötyögnek be a Soroksári úton, miközben ott van a Duna-parton a HÉV, csak éppen 40-nel megy és a Vágóhídnál véget ér. Ha felújítanánk a ráckevei HÉV-et és bevinnénk a Kálvin térig a föld alatt, akkor 15 perccel gyorsabban be lehetne érni. A BFK a kormány megbízásából több mint egy tucat ilyen nagy projekt előkészítésén dolgozik. A cél, hogy ezeket a következő években uniós források segítségével meg is építsük. A Kálvin téri HÉV-hosszabbítás már az építési engedélyezési tervezés fázisában tart.
– A gödöllői HÉV és a 2-es metró összekapcsolása régi terv. Mikor lesz kész?
– A főpolgármester-választás után, két éve a főváros leállította a projektet. A kormány felajánlotta, hogy átveszi, ez idén megtörtént, így a BFK-nál zajlik a tervezés. Leghamarabb 2024-ben kezdhetjük el építeni, és ha marad a kitartó kormányzati támogatás a következő ciklusban is, 2028-ra elkészülhet – de ehhez még óriási munka áll előttünk, első lépésben konszenzust kell teremteni az 5 érintett budapesti önkormányzat között.
– Milyennek látja Budapestet 10 év múlva?
– Ha marad a jelenlegi kormányzati támogatás, akkor addigra lesz déli körvasút új megállókkal, bevezetjük a déli HÉV-eket a Kálvin térre, felújítjuk a szentendrei HÉV-et, már épül az új Nyugati pályaudvar, és talán már megtörtént az első kapavágás a vasúti alagútnál a Nyugati és Kelenföld között. Ez az optimista terv.
– Karácsony Gergely főpolgármesterrel milyen a kapcsolata?
– Nagyon sok szinten együtt kell működnünk a fővárossal. A főváros és a kormányzat közötti politikai viták sokszor megnehezítik ezt az együttműködést, de addig kell tárgyalni, amíg nincs megállapodás, mert nekünk a budapestieket kell szolgálnunk. Eddig meg tudtunk beszélni mindent.
– Rengeteg a komment a közösségi oldalán. Figyelik ezeket?
– Mindig mindenről megkérdezzük az érintetteket. A ráckevei HÉV Szigethalom megállójánál például rengeteg észrevételt kaptunk, hogy kicsi a P+R parkoló. Odamentünk, megnéztük és úgy döntöttünk, kétszer akkora P+R-t fogunk tervezni. Érdemes komolyan venni a BFK kérdőíveit, mi is komolyan vesszük az eredményeit.
– Ön honnan és mivel jár munkába?
– A XII. kerületben lakom. Ma a 21-es busszal jöttem be, aztán besétáltam a Széll Kálmán tértől. Napközben programok közt rohanva előfordul, hogy autóba ülök, de amikor csak tudok, tömegközlekedéssel utazom.
15 évesen kezdte
Vitézy Dávid fejből ismeri a menetrendeket, már gimnazistaként a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja és szóvivője volt. 2010 és 2014 között a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójaként tevékenykedett. Jelenleg a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójaként ő felel a fővárosi és agglomerációs közlekedésfejlesztésekért.
Megkapta a 3. oltást is
Vitézy Dávid a járványkorlátozások idejét kihasználta arra, hogy jóformán minden vasúti és HÉV-vonal mentén végigsétált, bejárta a város szinte minden szegletét, fejben forgatva közben a közlekedési terveket. Mint mondta, nagyon komolyan veszi a járványt, megkapta a 3. oltást is.
Fejlesztik a HÉV-eket és az elővárosi vasutat
Vitézy Dávid beszélt saját hétköznapi életéről is, és bővebben is kifejtette budapesti terveit. A teljes interjút a kedden megjelent Ripost7 hetilapban olvasható!
Nicolas Aujula baljós előrejelzést tett az idei évre.
Egy magyar férfit arra kényszerítettek, álljon be az ukrán seregbe.
Egy világító zöld színű madár kavart felháborodást
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.