Az elektromos roller megjelenése óta aktív résztvevője a fővárosi közlekedésnek. Három év alatt azonban megmutatkoztak a közösségi roller szolgáltatásainak problémái is, köztük a nem megfelelő helyen való parkoltatás. A Fővárosi Közgyűlés által 2022-ben elfogadott e-roller-rendelet a felmerült problémák egy részére ad megoldást. A parkolást megoldó MMP-pontok kialakítása után az e-rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítással foglalkozik majd a kerületekkel együttműködve a BKK.
Rendkívül népszerűek a mobilapplikációval, egyszerűen bérelhető elektromos járművek, mint például az e-roller, elektromos kerékpár, vagy a Limo autók Budapesten és környékén. A 2019. május 1-jétől használható e-roller nem csak a belvárosban, az agglomeráció több településén is jelen van, és sokan használják a környezetbarát közösségiroller- szolgáltatást. Kijelenthetjük, hogy az e-rollerek is szerves részei a fővárosi közlekedésnek, még a Közlekedési Múzeumban is kiállítottak egy elektromos rollert.
Az e-roller megosztó szolgáltatás közel azonos tarifákkal működik. Az elektromos roller bérlés árai 250 forint és további 50 forintos percdíj között mozognak. A bérelhető elektromos rollerer 350 W teljesítményű, maximális sebessége pedig 25 km/óra lehet.
Fővárosi e-roller-szolgáltatók:
Tavaly egy illető beszámolt róla, hogy a rendőrök 100 ezer forintos bírságot szabtak ki rá, mert szabálytalanul használt az e-rollert.
„Tegnap este 15 métert mentem a Deák téren egy elektromos rollerrel, majd egy rendőrautó levillogott, megállított, majd megszondáztattak. Kilenckor ittam két deci cidert, majd hajnali egykor mentem volna tovább” – panaszkodott az illető, majd hozzátette: a zsaruk kértek jogosítványt. Miután elárulta, hogy nincs neki, és nem is tudta, hogy az elektromos rollert jogosítvány nélkül nem lehet vezetni, kapott egy 100 ezer forintos csekket, amit 30 napon belül be kell fizetnie.
Az elektromosroller-szabályok nem ismerete nem lehet kifogás, ugyanis a Lime mobilapplikáció indítás előtt megkérdezi, hogy elmúltál-e 18 éves, és van-e jogosítványod.
A bérelhető e-roller klímasemlegesség miatt is nagy népszerűségre tett szert, de ezáltal több problémát is okoz a fővárosi közlekedésben. A bérelhető e-rollerek nem megfelelő helyen való leparkoltatása, például a vakok és látássérültek, vagy a babakocsival, esetleg kerekesszékkel közlekedőknek igen nagy nehézséget okoz egy, a járda közepén hagyott elektromos roller. A probléma kiküszöbölése érdekében április 27-én Fővárosi Közgyűlés döntött a mikromobilitási pontok (MMP) létrehozásáról, valamint szabályozták a bérelhető eszközökre vonatkozó közlekedési szabályokat.
2022-es e-roller-rendelet:
„Így biztosított, hogy homogén szabályozási környezet jön létre, amely ugyanakkor megőrzi a kerületi sajátosságok miatt szükséges rugalmasságot (csak a keret és az alapelvek fixek), valamint áthidalja a kétszintű önkormányzatiságból eredő kihívásokat” – mondta Bene Márk, a PRM-CEE szakértője.
A Fővárosi Közgyűlés által elfogadott rendelet definíciója szerint mikromobilitási eszköz a kerékpár, a roller, továbbá az emberi erővel hajtott, illetve ennek segítésére vagy önálló hajtás céljából legfeljebb 350 W névleges teljesítményű és 25 km/h vagy azt meghaladó sebesség esetén a teljesítményleadást megszüntető elektromos motorral rendelkező, kifejezetten valamely személy szállítására szolgáló egyéb eszköz, így különösen az önkiegyensúlyozó eszköz (hoverboard, monocycle).
A mikromobilitási pontok kialakítása, határaik felfestése időbe telik, ezért a jogszabály fokozatosan lép hatályba. Elsőként az eszközök használatát tekintve legfrekventáltabb területekre vonatkozik majd az új szabályozás, a Belvárostól kifelé haladva – július 1-jétől, illetve október 1-jétől.
Az elektromos rollerek megjelenése óta az első, Fővárosi Közgyűlés által elfogadott 2022-es e-roller-rendelet csak a kezdet a mikromobilitási eszközök hazai helyzetének rendezésében. A fővárosi tulajdonú közterületeken létesítendő MMP-k kialakítása után a BKK és az érintett kerületek által kidolgozott elektromos roller KRESZ-módosítás fogja segíteni a zavartalan és balesetmentes közlekedést. Így elektromos roller KRESZ 2022 szabályozásában rögzíthetik például, hogy jogosítványhoz kötik az e-roller vezetését. A leendő új elektromos roller használatát korlátozó KRESZ-szabályok elsősorban a felhasználókra vonatkoznak majd.
Elkészült a Metropol Nagy Budapesti Korrupciótérképe! Nézd meg, melyik kerületben mennyit loptak – kattints a milliárdokért!
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre