Lampert Benedek toy fotós, gyermekkorunk kedvenc játékából, a legóból varázsol hihetetlen fotókat és videókat. A fiatalember a Metropol számára mutatta meg, mire képes egy kis legóval és a fényképezőgépével, valamint különböző háztartási eszközökkel. Esős nap, Budapest panorámája, vagy csak a messzi-messzi galaxis? A fiatal fotós bármelyiket megvalósítja miniatűr világában.
A 26 éves férfi toy photographyval foglalkozik, vagyis legófigurákkal és modell autókkal készít élethű fotókat. Benedek nem Photoshoppal dolgozik, hanem legóból, természetes anyagokból, fényekkel és bemozdulásokkal éri el azt a hatást, hogy a miniatűr valósága élethű legyen.
Benedek 5 éve foglalkozik toy fotózással. Mindig is óriási legógyűjtő volt, legyen az karácsony, szülinap, húsvét, minden alkalommal legót kért ajándékba. A fotózás később kezdődött a számára, és jelenleg a „civil” foglalkozása is ez. 2007 körül készítette el élete első fotómontázsát, amely nem várt sikert hozott a számára. Később komolyabban is elkezdett foglalkozni mind a fotózással, mind a toy fotózással.
– Imádom csinálni, és még az embereknek is tetszik és szeretik. Pedig akkor is csinálnám, hogy ha csak én látnám a fotókat róla – árulta el lapunknak a fotóművész.
– Kedvenc projektem az Apollo–11-es sorozat volt. Alapból szeretem az űrkutatást, a Holdra szállás témáját, és ezt a sorozatot úgy csináltam meg, hogy utánanéztem, tanultam a témát, hogy minél inkább hitelesebb, és élethűbb képeket tudjak csinálni. Meg kellett tanulnom a Holdra szállás különböző lépéseit. A megépítése során úgy éreztem, hogy én is űrhajós vagyok, hogy kicsit részt vehettem benne, emléket állíthattam róla – nyilatkozta lapunknak Benedek.
A fotós szerint munkájának legnehezebb része a hangulat megteremtése, az hogy a képei valódinak, és ne miniatűrnek látszódjanak.
– Mindig más kihívás egy-egy sorozat. Mindig van egy olyan kép, amit nehezebb kivitelezni, mint ahogy számítottam rá. Minden egyes fotóval tanulok. A bevilágítás nagyon nehéz, és az autós fotók esetében például a valóság analizálása és megteremtése. Folyamatosan elemeznem kell, hogy a világ amiben létezünk, az mitől valóságos. Ennek fontos része a fény. Nekem a miniatűr világban kell elhitetnem, hogy az nem annyira kicsi, és folyamatosan azt kell néznem, hogy mitől érzem azt, hogy ez most naplemente, vagy borús idő.
Az elmúlt években már több különböző cég is felfedezte a fiatal művészt, és meglátta a munkájában a potenciált.
– Készült sorozat már autó- és élelmiszermárkáknak is. A toy photography most kezd egyre nagyobb népszerűségű lenni, és ezt lassan a marketinges világ is észreveszi. A legó dán központjával lesz ha minden igaz, egy közös projektünk, az elég nagynak ígérkezik. Van előkészítve nekem már egy másik sztori is, ami több képből, karakterből áll, hatalmas vállalás. Nem vagyok szűkében az ötleteknek, inkább időm nincs elég rá. Egy nap csak 24 órából áll, ez kevés – mondta nevetve Benedek a lapunknak.
Benedek munkája leegyszerűsítve lépésről lépésre így néz ki:
– Kiviszem a természetbe a díszleteket, amit valós anyagokból készítek. Például liszt és porcukor keveréket hónak, idomtéglát használok épületeknek. Izlandi mohát használok bokorhoz, lombokhoz. Aszfaltnak csiszolópapírt. Szoktam csinálni videókat is az elkészítésről, de ez korántsem ilyen egyszerű. A díszletépítés egy folyamat, az élethű effektek egy másik, a fény harmadik, az utómunka pedig a 4. Ezért fotóstudás szükséges hozzá, mert nekem is sok tapasztalattal néha nem jön össze, amit eltervezek, volt hogy nem tetszett az elkészült fotóm például – mondta el a Metropolnak Lampert Benedek.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre