A lakókat elüldözi, a kocsmaturistákat kiszolgálja a baloldali városvezetés – balhé a hetedik kerület új sétálóutcái miatt

Nagy a felháborodás Belső-Erzsébetvárosban: a frissen bevezetett sétálóutcák miatt a helyiek méregdrága behajtási engedélyt fizetnek, parkolni alig lehet, a taxisok pedig őrületre készülnek az éjszakai bulinegyedben.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.06.29. 05:00
Módosítva: 2025.06.29. 09:55
Erzsébetváros Niedermüller sétálóutca Budapest bulinegyed

A hetedik kerületben kész közlekedési káosztól tartanak a lakók: június 22-től új forgalmi rend lépett érvénybe a kerület belső utcáiban, ahol a  gyalogosok kapnak elsőbbséget.

hetedik kerület
A hetedik kerület több utcája sétáló utca lett Fotó: Bánkúti Sándor 

Számos belvárosi utcában, például a Wesselényi, Madách, Király illetve Kazinczy  utcákban a gyalogosoknak adnak elsőbbséget, sok utcából vagy utcarészletből sétálóutca lett.

A BKK tisztább levegőt ígér, a lakók viszont méregdrága behajtási engedélyekről, parkolóhelyek megszűnéséről és diszkók előtt hömpölygő turistákról panaszkodnak. Az interneten a kerületi Facebook-csoportokban forr a hangulat.

Most akkor 5080 forintért lehetek kísérleti nyúl

– fakadt ki egy helyi lakó a közösségi médiában, miután kiderült: a korlátozott forgalmú utcákban csak külön behajtási engedéllyel és hozzájárulással, 5080 forintos díj ellenében lehet majd bejutni, ha valaki a saját lakásához szeretne autóval közlekedni. 

A Dob utcában már megjelentek a teraszok a parkolók helyén Fotó: Bánkúti Sándor

Miért lett a Csányi utca is sétálóutca? Semmibe veszik az itt élőket, akik eddig is becsülettel fizették a parkolási díjat. Most hol parkoljunk?

– kérdezi egy másik kommentelő. 

A BKK szerint a cél, hogy gyalogosbarát utcák, szellősebb terek és tisztább levegő jöjjön létre,  ám a lakók szerint más problémák rontják a közterületek élhetőségét.

 

Majd akkor bízom a döntésben, ha nem lesz vizelet- és alkoholszag az utcákon, összekeverve a sütödék szagával meg a dohányosok füstjével.

A taxisok is feldúltak, mert az új korlátozások miatt nehezebb lesz az éjszakai szórakozóhelyek környékére bejutni.

A Síp utcából a Dob utcára kanyarodó autók sokszor kénytelenek felhajtani a járdára

Amikor a részegeket kell hazavinni a Kazinczyból, akkor jó a taxi, ugye? Én betiltanám az egészet, ha már lezártok valamit, akkor csináljátok rendesen!

Sokan politikai szálakat is sejtenek  a háttérben, Niedermüller Pétert, Vitézy Dávidot és a kocsmalobbit is kipécézve. 

Kísérleteznek rajtunk, és mi fizetünk érte. Mindezt a kocsmalobbi érdekében. Vitézy farvizén nyomulnak,  de a valós problémákat nem oldják meg.

Ahol nem a teljes utcát zárták el a forgalom elől, növényeket raktak ki, hogy egyértelmű legyen
 Fotó: Bánkúti Sándor

Kiderült: nem csak az új díjak és a parkolási gondok bosszantják a lakókat, többen a kapkodva végrehajtott intézkedéseket is kritizálják. 

Milyen vacak lenne előbb mérni, elemezni rendesen, megtervezni, lakossággal egyeztetni, ugye?

A helyzet tehát igencsak feszült Belső-Erzsébetvárosban: miközben a főváros, a kerület vezetése és a BKK élhetőbb várost ígér , sok lakó, taxis és vállalkozó úgy érzi, ők húzták a rövidebbet.  A történetnek biztosan nincs még vége, főleg, hogy a lakók pertársaság alapításán gondolkodnak, ahogy néhány kommentben már felvetették. 

Ne megszokásból közlekedj! – figyelmeztet a plakát a kapun Fotó: Bánkúti Sándor

A hetedik kerület elgettósodik 

A hetedik kerület közlekedési átalakításai és az utcák sorozatos lezárásai nemcsak az autósokat, hanem az itt élő lakókat is hátrányosan érintik – véli Kőrösi Koppány városfejlesztési szakember, akit a bulinegyed közlekedési és társadalmi átalakulásairól kérdeztünk.

Kőrösi szerint a probléma gyökere, hogy két jogos érdek kerül szembe egymással: a városlakók kényelmes, élhető lakókörnyezet iránti igénye, illetve az autóval közlekedők szükségszerűsége.

Teljesen normális és jogos elvárása a mindenkori városlakónak, hogy minél otthonosabb, kényelmesebb, sétálósabb legyen a lakókörnyezete. Csak ahhoz, hogy az autókat el tudjuk takarítani a közterületekről, valami alternatívát kell kitalálni

– fogalmazott.

A városvezetés legnagyobb hibája szerinte éppen az, hogy a korlátozásokkal nem párosulnak érdemi alternatívák.

Mindig arról felejtkezik meg a jelenlegi városvezetés, hogy alternatívát kell kínálni az autósoknak. Az autó használata nem valami ördögtől fakadó dolog Budapesten, hanem szükséges. Szükséges például a nagycsaládosnak, mesterembernek, bárkinek, akinek a munkájához vagy életéhez erre szükség van.

Ide csak engedéllyel lehet behajtani Fotó: Bánkúti Sándor

Kőrösi konkrét megoldásokat is javasol: a felszíni parkolóhelyek megszüntetése előtt mélygarázsokat és parkolóházakat kellene építeni, miközben javítani kellene a közösségi közlekedés színvonalán.

 

Olyan tömegközlekedési kínálat kell, ami tiszta, sűrűn jár, megfelelő menetrend szerint pontosan és gyorsan. Jelen pillanatban a külvárosból belvárosba eljutni tömegközlekedéssel nem megfelelő opció.

A szakember szerint nemcsak a külvárosi kötött pályás kapcsolat hiányos, de a belvárosi közlekedés is szétesőben van:

Naponta omlik össze a menetrend, nincsenek összehangolva a járatok, rossz a járatstruktúra. Azt mindenki tapasztalja, hogy nem szívesen száll az ember föl ezekre a buszokra.

A korlátozások szerinte nem a lakók, hanem az igénytelen kocsmaturisták érdekeit szolgálják:

Azzal, hogy lezárnak utcákat, az ott lakók nem tudnak behajtani, nincsen hol tárolni az autójukat. Ez az intézkedés nemcsak a lakók érdekével ellentétes, hanem egyenesen a kocsmaturistáknak kedvez.

Kőrösi szerint az eredmény egy önmagát erősítő negatív spirál: a lakók elköltöznek, helyükre ingatlanbefektetők jönnek, akik Airbnb-lakásokat alakítanak ki, ezek pedig még több turistát és még több éjszakai zajt hoznak magukkal.

 

Durva  ami megy egy este a bulinegyedben: üvöltözés, kukaborogatás. A közrend is megrendült ezeken a területeken.

A jelenség hosszú távon a városszövet pusztulásához vezethet, figyelmeztet:

Kezd maga az építészeti infrastruktúra is lerongyolódni. Ez egy úgynevezett szlömösödési jelenség: elveszítik az értéküket ezek a házak, elveszíti az értékét az egész terület, és szépen lassan egy gettóvá válik.

Kőrösi szerint a városvezetés, különösen a baloldali politikusok és Vitézy Dávid,  nem érzékelik a problémát:

Ez a folyamat nem éri el az ingerküszöbét a baloldali politikusoknak, különösen Vitézy Dávidnak, aki a legerőteljesebb szócsöve ennek a fajta buliturizmusnak.

Az elvándorlás és az autóhasználat emelkedése szerinte egyértelműen azt mutatja, hogy rossz irányba tart a városfejlesztés:

Az innen a külső kerületekbe, agglomerációba költözők miatt erősen megemelkedett az autóhasználat aránya Budapesten, pont ellentétesek a folyamatok, mint amit a város vezetése szeretne. A tömegközlekedés visszaszorulóban, ma már minden városi helyváltoztatás 57 százaléka autóval történik.


 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás