
Fennakadásra kell felkészülni, két autó ütközött Siklóson
A helyszínre mentő is érkezett.
Nagy a felháborodás Belső-Erzsébetvárosban: a frissen bevezetett sétálóutcák miatt a helyiek méregdrága behajtási engedélyt fizetnek, parkolni alig lehet, a taxisok pedig őrületre készülnek az éjszakai bulinegyedben.
A hetedik kerületben kész közlekedési káosztól tartanak a lakók: június 22-től új forgalmi rend lépett érvénybe a kerület belső utcáiban, ahol a gyalogosok kapnak elsőbbséget.
Számos belvárosi utcában, például a Wesselényi, Madách, Király illetve Kazinczy utcákban a gyalogosoknak adnak elsőbbséget, sok utcából vagy utcarészletből sétálóutca lett.
A BKK tisztább levegőt ígér, a lakók viszont méregdrága behajtási engedélyekről, parkolóhelyek megszűnéséről és diszkók előtt hömpölygő turistákról panaszkodnak. Az interneten a kerületi Facebook-csoportokban forr a hangulat.
Most akkor 5080 forintért lehetek kísérleti nyúl
– fakadt ki egy helyi lakó a közösségi médiában, miután kiderült: a korlátozott forgalmú utcákban csak külön behajtási engedéllyel és hozzájárulással, 5080 forintos díj ellenében lehet majd bejutni, ha valaki a saját lakásához szeretne autóval közlekedni.
Miért lett a Csányi utca is sétálóutca? Semmibe veszik az itt élőket, akik eddig is becsülettel fizették a parkolási díjat. Most hol parkoljunk?
– kérdezi egy másik kommentelő.
A BKK szerint a cél, hogy gyalogosbarát utcák, szellősebb terek és tisztább levegő jöjjön létre, ám a lakók szerint más problémák rontják a közterületek élhetőségét.
Majd akkor bízom a döntésben, ha nem lesz vizelet- és alkoholszag az utcákon, összekeverve a sütödék szagával meg a dohányosok füstjével.
A taxisok is feldúltak, mert az új korlátozások miatt nehezebb lesz az éjszakai szórakozóhelyek környékére bejutni.
Amikor a részegeket kell hazavinni a Kazinczyból, akkor jó a taxi, ugye? Én betiltanám az egészet, ha már lezártok valamit, akkor csináljátok rendesen!
Sokan politikai szálakat is sejtenek a háttérben, Niedermüller Pétert, Vitézy Dávidot és a kocsmalobbit is kipécézve.
Kísérleteznek rajtunk, és mi fizetünk érte. Mindezt a kocsmalobbi érdekében. Vitézy farvizén nyomulnak, de a valós problémákat nem oldják meg.
Kiderült: nem csak az új díjak és a parkolási gondok bosszantják a lakókat, többen a kapkodva végrehajtott intézkedéseket is kritizálják.
Milyen vacak lenne előbb mérni, elemezni rendesen, megtervezni, lakossággal egyeztetni, ugye?
A helyzet tehát igencsak feszült Belső-Erzsébetvárosban: miközben a főváros, a kerület vezetése és a BKK élhetőbb várost ígér , sok lakó, taxis és vállalkozó úgy érzi, ők húzták a rövidebbet. A történetnek biztosan nincs még vége, főleg, hogy a lakók pertársaság alapításán gondolkodnak, ahogy néhány kommentben már felvetették.
A hetedik kerület közlekedési átalakításai és az utcák sorozatos lezárásai nemcsak az autósokat, hanem az itt élő lakókat is hátrányosan érintik – véli Kőrösi Koppány városfejlesztési szakember, akit a bulinegyed közlekedési és társadalmi átalakulásairól kérdeztünk.
Kőrösi szerint a probléma gyökere, hogy két jogos érdek kerül szembe egymással: a városlakók kényelmes, élhető lakókörnyezet iránti igénye, illetve az autóval közlekedők szükségszerűsége.
Teljesen normális és jogos elvárása a mindenkori városlakónak, hogy minél otthonosabb, kényelmesebb, sétálósabb legyen a lakókörnyezete. Csak ahhoz, hogy az autókat el tudjuk takarítani a közterületekről, valami alternatívát kell kitalálni
– fogalmazott.
A városvezetés legnagyobb hibája szerinte éppen az, hogy a korlátozásokkal nem párosulnak érdemi alternatívák.
Mindig arról felejtkezik meg a jelenlegi városvezetés, hogy alternatívát kell kínálni az autósoknak. Az autó használata nem valami ördögtől fakadó dolog Budapesten, hanem szükséges. Szükséges például a nagycsaládosnak, mesterembernek, bárkinek, akinek a munkájához vagy életéhez erre szükség van.
Kőrösi konkrét megoldásokat is javasol: a felszíni parkolóhelyek megszüntetése előtt mélygarázsokat és parkolóházakat kellene építeni, miközben javítani kellene a közösségi közlekedés színvonalán.
Olyan tömegközlekedési kínálat kell, ami tiszta, sűrűn jár, megfelelő menetrend szerint pontosan és gyorsan. Jelen pillanatban a külvárosból belvárosba eljutni tömegközlekedéssel nem megfelelő opció.
A szakember szerint nemcsak a külvárosi kötött pályás kapcsolat hiányos, de a belvárosi közlekedés is szétesőben van:
Naponta omlik össze a menetrend, nincsenek összehangolva a járatok, rossz a járatstruktúra. Azt mindenki tapasztalja, hogy nem szívesen száll az ember föl ezekre a buszokra.
A korlátozások szerinte nem a lakók, hanem az igénytelen kocsmaturisták érdekeit szolgálják:
Azzal, hogy lezárnak utcákat, az ott lakók nem tudnak behajtani, nincsen hol tárolni az autójukat. Ez az intézkedés nemcsak a lakók érdekével ellentétes, hanem egyenesen a kocsmaturistáknak kedvez.
Kőrösi szerint az eredmény egy önmagát erősítő negatív spirál: a lakók elköltöznek, helyükre ingatlanbefektetők jönnek, akik Airbnb-lakásokat alakítanak ki, ezek pedig még több turistát és még több éjszakai zajt hoznak magukkal.
Durva ami megy egy este a bulinegyedben: üvöltözés, kukaborogatás. A közrend is megrendült ezeken a területeken.
A jelenség hosszú távon a városszövet pusztulásához vezethet, figyelmeztet:
Kezd maga az építészeti infrastruktúra is lerongyolódni. Ez egy úgynevezett szlömösödési jelenség: elveszítik az értéküket ezek a házak, elveszíti az értékét az egész terület, és szépen lassan egy gettóvá válik.
Kőrösi szerint a városvezetés, különösen a baloldali politikusok és Vitézy Dávid, nem érzékelik a problémát:
Ez a folyamat nem éri el az ingerküszöbét a baloldali politikusoknak, különösen Vitézy Dávidnak, aki a legerőteljesebb szócsöve ennek a fajta buliturizmusnak.
Az elvándorlás és az autóhasználat emelkedése szerinte egyértelműen azt mutatja, hogy rossz irányba tart a városfejlesztés:
Az innen a külső kerületekbe, agglomerációba költözők miatt erősen megemelkedett az autóhasználat aránya Budapesten, pont ellentétesek a folyamatok, mint amit a város vezetése szeretne. A tömegközlekedés visszaszorulóban, ma már minden városi helyváltoztatás 57 százaléka autóval történik.
A helyszínre mentő is érkezett.
Magyar Péter is beállt a szivárványos zászló alá.
Halogatta az orvosi vizsgálatot.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre