Kitiltaná a taxisokat Niedermüller Péter a „vigalmi-negyedből”. Erzsébetváros DK-s polgármestere a forgalmat csökkentené ezzel, de közben le is „drogdílerezi” a taxisokat...
Már eddig is, ha csak tehették, elkerülték a taxisok belső-Erzsébetvárost. Niedermüller Péter „forgalomcsillapítási mintaprojektjének” keretében ugyanis élhetetlen útvesztőt csinált a gyakori és észszerűtlen forgalmirend-változtatásokkal. A kerület ezen részét azóta a helyiek csak Niedermüller-labirintusnak nevezik.
Úgy fest, Niedermüller ennek ellenére sikertörténetnek könyveli el döntéseit. Most éppen a taxisok akadtak ki a DK-s polgármesterre. Niedermüller ugyanis ledílerezte őket, majd részben „emiatt” kitiltotta őket a vigalmi részből.
...Nem vagyunk hajlandók őket beengedni, és már a pokol összes átkát rám zúdították, de ez továbbra is így lesz. Már csak azért is, mert pontosan tudjuk, hogy a taxisok között vannak olyanok, akik aktív résztvevői a kábítószer-kereskedésnek... Tudjuk, hogy amikor egy taxi köröz a Kazinczy környékén, akkor nem azért köröz, mert utasra vár, hanem hogy adott alkalommal kiadja azt, amit kell...
– hangzott Niedermüller egyik nyilatkozatában a sok közül.
Mint ismert, tavaly októberben a rendőrség elfogott pesterzsébeti lakásán egy olyan férfit, aki taxival drogot árult Budapesten. A vevők telefonon rendelték az autót és virágnyelven, a pepsi, üdítő, gírosz kulcsszavakat beépítve értekeztek a sofőrrel, aki helybe vitte a kábítószert. A BRFK a Metropolt arról tájékoztatta: hogy az ügyben a nyomozás – szakértő bevonásával – kábítószer-kereskedelem megalapozott gyanúja miatt továbbra is folyamatban van, a gyanúsított bűnügyi felügyelet hatálya alatt áll, az ügyben újabb gyanúsítotti kihallgatás nem történt.
A volt Rádió Taxi tulajdonos-ügyvezetője, Horváth Pál igazságtalannak tartja Niedermüller nyilatkozatait, hiszen egy eset még nem jelenti azt, hogy minden taxis díler. Horváth felbőszülve levelet is írt Erzsébetváros polgármesterének.
Az új VII. kerületi forgalomváltozásokról, a taxisok erzsébetvárosi mindennapjairól és Niedermüller Péter tevékenységéről kérdeztük Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség elnökét.
„Mi is tapasztaljuk, hogy a gépjárműforgalom csökkentése lehet a valós célja az eddig bevezetett helyi intézkedések hátterében, ami sajnos a taxiszolgáltatást komoly mértékben befolyásolja ebben az övezetben, ami inkább azokat a megrendelőket irritálja, akik oda, vagy onnan szeretnének utazni” – mondta el a Metropol érdeklődésére Metál Zoltán.
„Én mindig is arra törekedtem, hogy az esetleges konfliktusokat vagy nézeteltéréseket személyesen észszerű tisztázni, ezért a közeljövőben egyeztetni fogunk Niedermüller Péterrel a kialakult közlekedési helyzetről, illetve azokról a problémákról, ami az utóbbi napokban különböző, de jogos indulatokat váltott ki a szakma szereplőinél” – tette hozzá az elnök.
Már korábban beszélt arról Niedermüller Péter, hogy az átmenő autóforgalmat kitiltaná legalább Erzsébetvárosból. Ehhez nevezte jó lépésnek az áthajtási pontokat, amelyet a helyben élők és gazdálkodást folytatók használhatnak ahhoz, hogy behajtsanak Belső-Erzsébetvárosba. Bár a rendelet január 2-ától hatályos, egy hónapos türelmi időt kaptak az autósok. Utána fix 30 ezer forintos bírsággal sújtják azt, akit rajtakapnak – így a taxikat is. A szabály szerint előre engedélyt kell kérni, ha be akarnak menni...
Nagyon fontos lépésnek tartom, hogy erre sikerült rávenni a fővárost, mert így először a kerület egy kisebb része lehet védett övezet, aztán tágítjuk majd, ahogy tudjuk. Az én elképzelésem igazából az, hogy egészen az Erzsébet körúttól a Károly körútig, valamint a Dohány és a Király utca közötti részen, lépésről lépésre megszüntessük az átmenő forgalmat. Hosszabb távon az lenne szerintem az ideális, ha a belvárosban minél több sétálóutca és minél több korlátozott forgalmú utca lenne.
Metál Zoltántól megérdeklődtük, hogy mit jelent ma egy taxis számára a bulinegyed.
„A káoszt” – foglalta össze egy szóban az elnök a választ. „Nem volt egyszerű megszoknunk a forgalmirend-változásokat, de alkalmazkodtunk. Arra viszont mi sem számítottunk, hogy ezt még tovább lehet fokozni.”
„Nem lehet könnyű helyzetben a polgármester, mert szeretne megfelelni a helyben élőknek, akik csendre és nyugalomra vágynak. Ugyanakkor azt is figyelembe kellene vennie, hogy ebben a városrészben tömegével vannak szálláshelyek, turisztikai célpontok, valamint jelentős számú vendéglátó- és szórakozóhelyek. Ha ellehetetleníti, azaz komoly mértékben korlátozza vagy adott esetben kitiltaná az autósokat, attól a szórakozóhelyek forgalma nem fog csökkenni, mert azok, akik célzottan keresik ezeket a típusú vendéglátókat, azok így vagy úgy, de oda fognak találni, max. gyalog végig kacagva, kiabálva vagy óbégatva – egyéb szükségleteket már nem is említve – a környező utcákat, amíg nem találnak olyan járművet, amivel onnan hazajutnak” – foglalta össze gondolatait Metál Zoltán.
A helyiek 2 éve panaszkodnak arra, hogy a „Niedermüller-labirintus” miatt gyakran a saját lakhelyüket is óriási kerülőkkel tudják megközelíteni. Az értelmetlen korlátozások miatt – sokszor mások életét veszélyeztetve – az autósok tömegesen szabálytalankodnak, sokan nem szándékosan, hanem a terepet nem jól ismerők egyszerűen csak eltévednek a táblák rengetegében, és tévesztenek. Még a helybéliek sem tudják követni, olyan gyakran módosítgatják a forgalmi rendet....
Az erzsébetvárosi autósüldözés nem merül ki a forgalom ellehetetlenítésében. A polgármester az elmúlt 3 évben több mint 120 parkolóhelyet szüntetett meg Belső-Erzsébetvárosban, más parkolóhelyeket pedig a behajtás korlátozásával tett elérhetetlenné. Emiatt az erzsébetvárosiak gyakran kénytelenek igénybe venni a parkolóházakat, óránként akár 600 forintért. A parkolók felszámolásának egyetlen haszonélvezője a több parkolóházat is üzemeltető ausztrál cég, amelynek ebből évente 1,5 milliárd forint bevétele származik.
A korábban említett taxis-drogterjesztővel kapcsolatban is érdekes információkat osztott meg lapunkkal Metál Zoltán.
„Utólag mindig kiderül, hogy azok a személyek, akik ilyen vagy egyéb bűncselekményeket követtek el, közvetlen módon engedéllyel nem rendelkező taxisok, olyan személyek, akik bérlik vagy kölcsönzik úgynevezett bérbeadóktól ezeket a taxinak felszerelt járműveket” – oszlatta el Metál Zoltán a polgármester taxis-díler sztereotípiáját. Hozzátette: „Teszik ezt azért, mert az egységes arculattal és a felszerelt taxival könnyebben tudnak illegális cselekményeket elkövetni, azaz a taxit álcázásra használják. Egy engedéllyel rendelkező taxis nem kockáztatja a megélhetését, mert nagyon szigorú a szabályozás. Évente több eset is előfordul, amikor a hatóság 1–3 évre bevonja ennél kisebb súlyú ügyekben is a taxis engedélyét.”
A Metropol megkereste a Budapesti Rendőr-főkapitányságot, hogy megtudja, hány esetben kaptak el taxis kábítószer-kereskedőt, mennyire jellemző ez a szakmára. Mint a válaszukból kiderült, a BRFK nem vezet külön ilyen nyilvántartást, tehát nem tudnak olyan hivatalos adattal szolgálni, amely alátámasztaná a taxisok által tömegesen végzett terjesztést.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre