Inkasszó, csőd, káosz Budapesten – járatritkítások szinte biztosan lesznek, de ha Karácsonyon múlik, le is állhat a tömegközlekedés

A város kasszája üres, a szolgáltatások leállhatnak, sőt már a közeljövőben ritkulhatnak a járatok – ez utóbbit maga a főpolgármester jelentette be. A főváros számláját azután inkasszózták le, hogy nem fizették be a szolidaritási adó esedékes részletét. A főváros rövid időn belül működésképtelen lehet. Ezzel kevesebb, mint egy év alatt bebizonyosodott, hogy a Tisza a baloldallal karöltve nemhogy az ország, a főváros vezetésével sem birkózik meg.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.05.29.
Módosítva: 2025.05.29.
főváros DK Tisza csőd költség paktum bevétel Budapest

Az inkasszó nem más, mint amikor valaki tartozik, de nem fizet, ezért a hatóság egyszerűen leemeli a pénzt a számlájáról. Pontosan ez történt most Budapesttel. A fővárosnak 89,1 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást kellett volna befizetnie az államkasszába – ez egy törvényben előírt kötelezettség, amit minden nagyobb önkormányzat fizet. Kivéve a főváros.

inkasszó
Az inkasszó miatt is a kormányra mutogat Karácsony Gergely / Fotó: Purger Tamás / MTI

A DK–Tisza paktum vezette városvezetés csak 30 milliárddal számolt, és nem fizette ki a teljes összeget. Az állam pedig lépett: inkasszót nyújtott be a főváros számlájára, és leemelt 10,2 milliárd forintot. Ez nem bosszú, hanem végrehajtási lépés, ugyanis ha valaki nem fizeti ki azt, amit a törvény szerint kell, jön az automatikus behajtás. Ez most a fővárossal történt meg.  

Az inkasszó után beállt a csődhelyzet

A bíróság kimondta: Budapest pénzügyileg tényleg csődben van. A főváros pereskedik, nem fizet, viszont közben százmilliók tűntek el:
    •    tanácsadók milliós fizetése,
    •    ingatlanvásárlások kétes haszonnal,
    •    jegyáremelések és leállított fejlesztések.

A számok nem hazudnak: Budapest bevételei rekordmagasak, a kiadások elszálltak, az eredmény pedig egy sodródó, leállásokkal küzdő város.

A város, amit Karácsony 2019-ben 200 milliárdos tartalékkal vett át, mára teljesen kiszolgáltatott lett. 

Az iparűzési adó és a szolidaritási hozzájárulás alakulása 2018 óta

A fővárosnak nemcsak fizetnie kell, sokkal több pénzt is szedett be:
    •    2019-ben: 164 milliárd forint iparűzési adó
    •    2025-ben: 303 milliárd forint – azaz +139 milliárd

Csakhogy közben alig történt fejlesztés, projektek álltak le, és a város folyószámlahitelből él. 

De hova lett a pénz? Erre egyelőre nincs válasz. Mint a Metropol már megírta, a főváros ugyanis nem ad ki olyan költségvetési adatokat, amiket elemezhetni lehetne, csak egy összefoglaló nyilvános a költségvetési adatokból. Amit viszont biztosan tudunk, hogy a személyi és dologi kiadások extrém módon megnőttek, a tanácsadók fizetése több millió forintos szinten mozog, és közben még egy ingatlanvásárlás is belefért: 50,9 milliárd forintért vették meg Rákosrendezőt.

Mint arról korábban beszámoltunk, Rákosrendező kiadásai meghaladják a főváros képességeit, ezt előre lehetett látni. Rákosrendező költségei már az előkészítés fázisában is jelentős terheket rónak a fővárosra, komoly kihívást jelent ennek az előteremtése Budapest számára. Ráadásul a rozsdaövezetek fejlesztése mindig zsákbamacska. A föld alatt gyakran több a probléma, mint amit a felszínen látni, az első becslések szinte sosem fedik a valós költségeket. Viszont a főváros pénzügyi helyzete már most rendkívül feszült, a projekt meghaladhatja Budapest pénzügyi képességeit.

Karácsony Gergely főpolgármester közben sajtótájékoztatót tartott, ahol bejelentette, hogy leállította három nagy budapesti cég kifizetését: ezek a Budapesti Közművek, a BDK (amely a közvilágításért felel) és Budapesti Közlekedési Központ.

Ezzel kapcsolatban kijelentette, hogy nem kizárt, hogy első körben, akár hamarosan járatritkítások történhetnek.

A három nagy cégtől azt kérte, hogy gazdálkodják ki a hiányzó közel 10 milliárd forintot.

Közben a Karácsony vezette főváros drámai forgatókönyvet készít elő arra az esetre, ha hosszabb távon fizetésképtelenek maradnak. Ezt szintén maga Karácsony Gergely jelentette be.

Mindent megtesznek azért, hogy közösségi közlekedés megmaradjon, de nincs olyan forgatókönyvünk, ami szerint ez meg is fog történni” – jelentette ki a főpolgármester.

Azt is elmondta, hogy a budapesti cégeknél dolgozók nettó bérét ki fogják fizetni. Később újságírói kérdésre megerősítette, amit a beszéde alatt is sejteni lehetett, vagyis, hogy a járulékaikat már nem utalják el.

Ahogy azt is bejelentette, hogy több beruházás is csúszhat.

Legutóbb a baloldali kormányzás alatt fordult elő, hogy a BKV sztrájkot hirdetett, ezt azonban most nem zárta ki a főpolgármester.

„A nyomásgyakorlás minden eszközét mérlegelni kell, így a tüntetést is” – mondta újságírói kérdésre.

Szentkirályi Alexandra, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint világos, hogy

Csődbe vitték Budapestet. Egy város vezetését sem bírták el – hogyan akarnának országot?

A politikus azt is kiemelte: a felelősség hárítása helyett ideje lenne dolgozni. Emlékeztetett rá, hogy ő maga is főpolgármester-helyettes volt, és most is segíti a fővárosi munkát az Országgyűlésben.

2019 és 2024 között mindössze 6 méter új villamossín épült Budapesten. Az is csak egy korábban megkezdett projekt befejezése volt. A nagyívű ígéretek teljesítése helyett szinte csak visszalépések történtek:

  • Lánchíd: csak a hídtest újult meg, a környezet fejlesztése elmaradt.
  • BKK: 2023-ban 30%-os jegyáremelés, 2025-re újabb drágítás jön, 700 forintos buszjeggyel.
  • Budapest Brand: a város turisztikai cége gyakorlatilag megszűnt a pénzelvonások miatt.
  • Diákétkeztetés, szociális kiadások, BKV-költségek: mind visszavágva.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás