130 éves a Kisföldalatti: retró képeken, ahogy megépült a legendás metróvonal – Galéria

Alig több mint másfél év alatt készült el, mégis világszenzáció lett – 130 éve kezdődött az M1-es metró építése, amely ma is rója a síneket Budapest szíve alatt.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.04.24.
Módosítva: 2025.04.24.
Kisföldalatti Ferenc József lóvasút metró

1894. augusztus 13-án egy páratlan vállalkozás vette kezdetét Budapesten: megindult a kontinens első föld alatti villamosvasútjának építése az Andrássy út alatt. Az M1-es metró, ahogy ma ismerjük – vagy ahogy a köznyelvben élt: a Kisföldalatti – mára teljesen megszokott látvány a fővárosban, vagy inkább alatt. 

metró
Deák Ferenc tér, a metróépítés területe
Fotó: Fortepan / UVATERV

Európa első metrója 

1896. május 2-án, alig másfél évvel az építkezés kezdete után, Ferenc József császár jelenlétében ünnepélyesen átadták a Kisföldalattit, amely hatalmas szenzációnak számított, hiszen akkoriban a fővárosban lóvasút közlekedett a villamos helyett, gőzhajó pöfögött a Dunán és a biciklisek is a kockakövön zötykölődtek.  

A vasútvonalat a német Siemens & Halske cég építette, az akkori legkorszerűbb technológiával. A szerelvényeket villanymotor hajtotta, és az alagutat is szinte teljes egészében a forgalmas Andrássy út alatt alakították ki. Mivel a jármű mindössze néhány méterrel a földfelszín alatt közlekedik, így elkerülték a mély alagútfúrás technikai nehézségeit. 

A kezdeti vonal tizenegy megállót tartalmazott – ezek közül sok, mint például az Oktogon vagy a Bajza utca, még ma is működik.  A szerelvények pedig sárga színnel jelentek meg – ez a hagyomány a mai napig él, a modernizált szerelvényeken is. 

Galériánkban most bemutatjuk, hogyan épült a Kisföldalatti 130 évvel ezelőtt! 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás