Sajtótájékoztatót tartott „Közlekedésinfó” címmel szerda délelőtt Lázár János építési és közlekedési miniszter. Lázár János a sajtótájékoztatót azzal kezdte, hogy elmondta, példátlan lejárató kampány zajlik a magyar tömegközlekedés ellen.
„A MÁV struktúrájával szemben példátlan lejárató kampány folyik, amire az elmúlt 150 évben nem volt példa”. A tárcavezető rögtön hozzátette, ez nem a Kormányinfó, „azt a műfajt abbahagytuk Ákossal”.
Lázár János elmondta, rekordszámú utazást teljesített a MÁV, a HÉV és a Volánbusz, összesen 1 millió utazást bonyolítottak le. Összesen 10 millió bérletet adtak el, tette hozzá, ez a szám példátlan a miniszter szerint. Összesen 114 milliárd forintot keresett az állam a jegyvásárlásokból.
Az IC-ken 13,5 millió helyjegyet adtak el, ami szerinte azt bizonyítja, hogy az emberek képesek autóról közösségi közlekedésre váltani.
Húsz százalékkal nőtt azoknak a száma, akik letették az autót, ezért a magyar állam hozzájárult ahhoz, hogy csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás
– fogalmazott.
Szerinte a percepció elvált a valóságtól, megpróbálták úgy beállítani a szolgáltatásokat, mintha azok a legutolsó minőséget képviselnék.
„Ami nekem fájó pont, amiért ezt a kampányt személyesre veszem, az az 53 ezer ember, aki négy millió ember utazását levezényli”. Hangsúlyozta, megvédik a dolgozókat is, még ha azok a kutyapárt táborába is tartoznak. A MÁV dolgozóival hároméves bérmegállapodást kötöttek, 28 százalékal emelik a bérüket, jelezte.
Miniszteri vállalás
2025-ben a következő vállalásokat teszi a miniszter:
- Új intézményt vezet be, mellyel felveszik a harcot a késésekkel. Új rendszert vezet be június 1-jétől: a jegyárak felét visszafizetik, amennyiben 20 percet késik a busz vagy a vonat. Aki telefonon vette a jegyét, a bankszámlájára kapja vissza. Aki automatánál vette meg, az az úti cél jegypénztáránál kaphatja vissza a vásárolt jegyárak 50 százalékát. Felhívta a figyelmet, hogy a MÁV applikációt használó utasok kapcsolják be a késési biztosítást. De a bérletesekre is vonatkozik ezt, akinek öt alkalommal késik a vonata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik. „Precízzé, olcsóbbá és pontossá tesszük a közlekedést” – ígérte a miniszter.
- Mosdófelújítás: az összes MÁV- és Volán-mosdókat felújítják. A Molhoz hasonló rendszert alakítanak ki, a nagyobb pályaudvarokon fizetéses lesz a mosdók használata, emellett applikáción keresztül is igénybe lehet venni.
- Takarítószemélyzet lesz minden állomáson, illetve az IC-ken.
- 2026. április 30-ig ezer db új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre.
- Jelenleg 50 db korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben 40 db új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezek bérletek, a szerződéseket megkötötték, a szállításuk folyamatban van. Összesen 70 db-ot szereztek be.
- Az IC-kocsik felújítása, jelenleg 100 van használaton kívül, ezeket felújítják, továbbá 285 IC-t szereznek be, erre a fedezetet biztosítani fogják.
- A GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 km-t a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. De GYSEV-es mozdonyt átvisznek keletre, az a tervük, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek fognak teljesíteni, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek.
- Lázár szerint a nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt. Ebből a tanulságot levonták, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Hangsúlyozta, hogy ami tavaly megtörtént, az nem történhet meg újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a Déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.
- A jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Aki jegyet vásárol, ezután viszont tudni fogja, hogy van-e rajta klíma vagy nincs.
- Új applikációt indítanak el májustól MÁV plusz néven, ami az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz.
Jelezte azt is, hogy a parlament előtt van a közlekedési alkotmány, amely radikális változást hozhat bizonyos térségekben, ahol eddig nem volt biztosítva a közösségi közlekedés. Összesen 1000 településen fognak bővülni a szolgáltatások.