Egyre népszerűbb alternatíva a házhoz szállítás helyett a csomagautomata, azonban ennek is van pár trükkje, amit nem árt, ha ismersz.
A házhoz rendelés egyértelműen a kedvenc szállítási módszer hazánkban még most is, de a csomagautomaták népszerűsége folyamatosan emelkedik. Az alábbiakban A Fanny magazin cikke nyomán összegyűjtöttük, miért ez a legjobb alternatíva az online rendelések kiszállítására.
A webáruházak házhoz szállítás során többnyire háztól házig szolgáltatást nyújtanak, ráadásul ha a címzett nem tudja átvenni a csomagot, akkor többször is megismétlik a kiszállítást, mellyel növelik a szén-dioxid-kibocsátást. Ezzel ellenben a csomagautomata használata során nem történik ismételt kiszállítás, valamint a csomagokat is csak a raktár és az automata között kell szállítani. Ezzel a csökkennek a szállítók üzemanyagköltségei és más logisztikai terhek, így olcsóbbá válik a szolgáltatás.
Az automatáknál a csomag átvételére több nap áll rendelkezésünkre, rendszerint 3–10 napot szoktak hagyni a szolgáltatók. Ez sokkal kényelmesebb, mint házhoz szállítás esetén az a kb. 10 perc, amíg a futár nálunk tartózkodik. Arról nem is beszélve, hogy a futárszolgálatok gyakran többórás intervallumot adnak meg a szállítás várható időpontjából, amit aztán sokszor tartani sem tudnak.
Az automaták jellemzően éjjel-nappal, 0–24 órában elérhetőek a nagyobb városokban, többek között bevásárlóközpontoknál, szupermarketek mellett, közlekedési csomópontok környékén és benzinkutakon. Így bármikor átvehetjük a csomagunkat, (munka után, kutyasétáltatás során) anélkül, hogy a futárhoz alkalmazkodnánk. Ez csökkenti a szállítási időpontokkal kapcsolatos bonyodalmakat, és a cégek számára olcsóbbá teszi a logisztikát.
Mivel a csomagokat az automaták biztonságos rekeszeibe helyezik el, kevésbé valószínű, hogy a kézbesítés során problémák lépnének fel (pl. beázik a csomag, nem találják otthon a címzettet), ami kevesebb utánküldést és problémakezelést igényel.
Az automaták forgalmas helyeken, általában kültéren állnak, ennek ellenére az automaták biztonságossága megkérdőjelezhetetlen. A csomagok biztonsága érdekében az automaták acéllemezből készülnek, beépített távfelügyelt riasztórendszerrel és kamerával vannak ellátva. A csomagok biztonságát mechanikus és elektronikus biztonsági elemek is védik, a rekeszek beázásbiztosak (de érdemes figyelembe venni, hogy nem hűtöttek, és nem fűtöttek).
A kültéren található, vagy 0–24-ben nyitva tartó épületekben elhelyezett automaták éjszaka is használhatók. A beépített világítás jól láthatóvá teszi az automatát és környezetét. Csupán az SMS-ben és e-mailben kapott jelszót kell megadnunk az átvevőhelyen az átvételhez, ami egyszerre előnye és hátránya is a csomagautomatáknak. A kód birtokában ugyanis bárki átveheti a csomagot. Nincs személyazonosítás, csak a kódot kell ismerni az átvételhez.
Ha kiválasztottuk a megrendelni kívánt terméket, akkor már csak arról kell döntenünk, hogyan jusson el hozzánk. A rendelést kérhetjük többféle csomagautomatába és átvételi pontra. Felhasználóként persze számtalan kérdés merülhet fel a szolgáltatással kapcsolatban, most ehhez adunk egy kis segítségeket.
1. Válasszuk a legközelebbit
A weboldal „Pénztár” oldalon a szállítási mód kiválasztása után térképes keresővel találhatjuk meg az általunk megadott címhez legközelebbi csomagautomatát, ahová a szolgáltató kézbesíti a csomagunkat.
2. Számít a méret
Mielőtt csomagautomatát választunk, győződjünk meg róla, hogy a csomag megfelelő méretű. Fontos a rekeszek mérete, hiszen egy nagyobb, kb. 60–150 cm-es doboz már nem mindegyik szolgáltató automatájába fér be. Ezeket a csomagokat csak házhoz szállítással tudják eljuttatni hozzánk.
3. Egyedi kóddal működik
Ha a csomag megérkezett az átvételi pontra, sms-üzenetben vagy e-mailben kapunk egy értesítést. Az üzenetben elküldött egyedi, csak általunk ismert kóddal nyithatjuk ki az automata megfelelő ajtaját.
4. Ne hagyjuk ott túl sokáig
A csomagot általában 48–72 órán belül átvehetők, de fontos figyelni a határidőt. A szolgáltatók általában 2–7 naptári napig őrzik meg a csomagot az automatában. Ebbe általában a hétvégi napok (szombat, vasárnap) is beleszámítanak. Az átvételi határidő óra-perc pontossággal a csomag érkezéséről szóló sms- vagy e-mail- értesítésben található. Ha túllépjük a határidőt, a csomagot visszaküldik a feladónak.
5. Készpénz vagy kártya
Az utánvétes fizetési mód ugyan működik az automatáknál, de készpénzzel nem lehet fizetni, csak bankkártyával. Ennek az oka, hogy a bankkártyás fizetés automatizálható egy terminálnál, a készpénzes fizetés viszont nem. Előreutalni vagy a webshop felületén bankkártyával fizetni persze ugyanúgy lehet, ahogy házhoz szállítás esetén.
6. Csak egy pillanat az egész
A csomag átvételéhez adjuk meg az sms-ben, vagy e-mailben kapott átvételi kódot az automata érintőképernyőjén, és az automata már ki is nyitja a csomagodat tartalmazó rekeszt. Ha árufizetéssel (utánvételesen) rendeltük a csomagot, az automata bankkártya-terminálján tudjuk rendezni a fizetendő összeget. Ebben az esetben a rekesz a sikeres bankkártyás fizetés után nyílik csak ki. Ezután a képernyőn megjelenik, melyik rekesz tartalmazza a csomagot.
7. Ha nincs benne a csomag
Az átvétel során a csomagot tartalmazó rekesz kinyitását követően az automata kijelzőjén jelezhetjük, hogy a csomag nem volt a rekeszben. Ezt követően hívjuk fel az adott szolgáltató az ügyfélszolgálatát (az automatán fel van tüntetve).
8. Jól zárjuk be
Ha sikerült a csomagot átvenni, akkor a csomag kivétele után zárjuk vissza a rekesz ajtaját és rögzítsük az átvételt az automata képernyőjén. Ehhez csak nyomjuk meg a képernyőn a „Sikerült” gombot.
9. Ne siessünk el
Ne hagyjuk el a csomagautomatát, amíg nem kapjuk meg a visszaigazolást! Miután kinyitottuk a megfelelő rekeszt és kivettük a csomagot, várjuk meg a visszaigazolást vagy az értesítést a sikeres átvételről. A visszaigazolást elsősorban a megadott e-mail-címre küldött válasszal teljesítik.
10. Ha sérülten érkezik
Mit tegyünk, ha sérülten érkezik meg a csomag? Ebben az esetben készítsünk fényképet a csomagolásról, a csomag külső és belső állapotáról (a belső térkitöltő, térelválasztó anyagokról is) és a sérült termékről. Ezután töltsük ki az adott szolgáltató weboldalán található bejelentési űrlapot. Az űrlaphoz csatoljuk a sérülésről készített képeket. Ez alapján fogják a bejelentésünket kivizsgálni, amelyről 30 napon belül tájékoztatást kapunk.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre