Sok fővárosi buszjáraton nem működik a klíma és az ablakok sem nyílnak a rekkenő hőségben. Jellemzően a külső kerületekben élők szaunázhatnak. A 3-as metrón pedig 34 fokot mértünk…
Tűzforró ülések, fülledt levegő és rekkenő hőség. Sok fővárosi autóbuszjáraton ezzel kell szembesülnünk, mert egyes járműveken hiába van klíma, nem működik, és soknak az ablakai is be vannak ragadva, ezért nem lehet kinyitni őket, és így közel 40°C-os hőségben kell utaznunk azokon. Karácsony Gergely pedig csak ígérget, de nem intézkedik, amíg mások hőgutát kapnak a BKK járatain. Egy olvasónk azzal viccelődött, hogy már csak a kövek hiányoznak egyes járatokról, és akkor már akár finn szaunaként is működhetnének… Nemrég a 3-as metrón forgattunk, aminek a klímázását ígérgette Karácsony Gergely a 2019-es kampányban, de persze nem történt semmi. Most is 34 fok volt, míg egy dél-pesti buszon 37,5 fokot mértünk...
A Metropol munkatársai a tarthatatlan állapotokról olvasóiktól értesültek, ezért úgy gondolták, hogy megnézik és lemérik, hogy valóban igazak-e a hírek. Sajnos el kell mondanunk, hogy csalódást keltő a helyzet: Budapest főpolgármestere folyamatosan ígérte, hogy klimatizálják a járatokat, mégis úgy látszik, ez csak részben sikerült. Ugyanis a turisták miatt a belvárosi járatokra nem lehet panaszunk, amíg a külkerületekben élőkre azonban nem gondolt a városvezető, és ha van is, akkor is vagy nem működik, vagy olyan hideget fúj, ami bőven túlmegy az egészséges határon.
Megkérdeztük az utasokat is, hogy milyen tapasztalataik vannak a kánikulában való buszozásról a fővárosban:
Dorina szerint este tűrhetőek a járatok, ám nappal nagyon meleg van, és állítása szerint sokszor egyáltalán nem használják a klímát.
Ildi szerint nem lehet sokszor ablakot nyitni, hiszen azok be vannak ragadva, a klímát pedig sokszor nem tudják beindítani a sofőrök, mert az rossz, ezért borzasztó meleg tud lenni. Szerinte valamikor működik, de az elég ritka.
István pedig ezzel csak egyet tud érteni, állítása szerint általában 38-40°C körül érzi a hőmérsékletet azokon a járatokon, amelyeken ő szokott utazni. Vannak járatok, amik számára elfogadhatóak, de szerinte lehetne jobb is.
Számos közösségimédia-fórumon írnak arról, hogy nincs elég szakember a BKK-nál, aki elvégezné a elromlott klímák szerelését, míg mások arról írnak, hogy a légkondicionálók nem használatának ennél mélyebb okai vannak. Egyesek azt írják, hogy a sofőrök fizetését premizálják az általuk vezetett járat fogyasztása alapján. Azaz minél több üzemanyagot spórol egy vezető, annál több fizetést kap, így nem áll érdekükben a klímák bekapcsolása, maximum a sofőrfülkében. Azt, hogy ez valóban így van-e, megkérdeztük a BKK és a BKV illetékeseitől, akik ezt cáfolták:
A fővárosi buszközlekedést több közlekedési társaság látja el. A példaként említett járatra a BKV Zrt. csak egyes napokon ad járművet, ezért fontos lenne minden hasonló esetben a rendszám és időpont pontos megadása az eset kivizsgálásához.
Az elmúlt évek járműbeszerzéseinek köszönhetően minden korábbinál magasabb a klímaberendezéssel ellátott autó- és trolibuszok aránya. Azonban a járműállomány folyamatos, ütemezett megújítása továbbra is elengedhetetlen feladat, mivel vannak még olyan koros, sokat futott járműveink, amelyek klímaberendezései fokozott kihívások elé állítják az üzemeltetést végző területet. Sajnos az is látható, hogy a hosszan tartó hőségben a klímaberendezések gyakorlatilag folyamatosan teljes kapacitással üzemelnek, amelynek köszönhetően a meghibásodások gyakoribbak, mint egy-egy átlagos időszakban, és szélsőséges esetben az újabb járműveket is érinthetik. A klímaberendezések folyamatos működőképességének biztosítását és karbantartását műszaki szolgálataink kiemelt feladatként kezelik, ám a tartósan extrém meleg időjárási körülmények között a koros járművek klímaberendezéseinek hatékonysága esetenként sajnos nem éri el a kívánt mértéket.
A BKV-nál nem jelenthet semmilyen körülmények között anyagi vagy egyéb előnyt a járművezető számára az utastéri klímaberendezés használatának a mellőzése. Mindezek mellett az autóbuszainkon a járművezetőink nem tudják a klímát csak a vezetőfülkében bekapcsolni, így a klíma esetleges kikapcsolása az ő munkaterületükre is közvetlen hatással lenne.
Üdvözlettel:
BKV Zrt.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre