Ledöbbentek a kutatók attól, amit a Föld terében találtak

Látványos jelei vannak a változásnak.

Szerző: Piréz
Létrehozva: 2024.03.09.
légkör mágneses tér sarki fény

Az Atlanti-óceán déli része fölött a Föld mágneses terében különös „horpadás” jött létre, amely gyengíti a déli sarki fényt – derül ki egy új kutatásból.

Fotó: Pexels

A tudósok a 2021-ben felbocsátott FengYun-3E műhold fedélzeti műszerei által gyűjtött adatokat elemezték, a szonda a mágneses tér változásait méri. A szakértők a mágneses ingadozások jelentős gyengülését mérték abban a térségben, ahol a déli sarki fény átfedésbe került a dél-atlanti anomáliával.

Egyelőre nem tudni, pontosan milyen fizikai mechanizmusok okozzák a sarki fény gyengülését, de úgy tűnik, hogy a mágneses ingadozások csökkentik a töltött részecskék által légkörbe kerülő energia mennyiségét

– mutatott rá Zhi-Yang Liu, a Geophysical Research Letters című folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.

A dél-atlanti anomália egy nagyobb, ovális alakú régió Dél-Amerika és az Atlanti-óceán déli része felett, itt a leggyengébb a Föld mágneses tere. Olyan erőtlen itt a mágneses mező, hogy a Napból érkező töltött részecskék a földfelszín közeléig eljutnak, és a NASA szerint a térség fölött keringő műholdak erős ionizáló sugárzásnak vannak kitéve.