Kátyúváros lett Budapest – Karácsony nem ad elég pénzt a Budapest Közútnak





Egyre több kátyút kell kerülgetni a fővárosi utakon. Bizony, aki egy méretesebb lyukba mégis belemegy, annak könnyen a futóműve bánhatja. Szétnéztünk, mi a helyzet Budapest útjain, kiderült: még a gyalogosok is veszélyben vannak.



Megosztás
Szerző: F. R.
Létrehozva: 2024.01.15.
Módosítva: 2024.01.22.
Bimbó út Budapest Közút II kerület fővárosi út út

Iszonyatos állapotban vannak a fővárosi utak. Az elmúlt időszakban azt tapasztalhattuk, hogy egyre több kátyút kell kerülgetni Budapest útjain. Egyik-másik már olyan mély, hogy ha belemegy az autó, komoly kár keletkezhet benne, de hogy nem köszöni meg a futómű, az biztos. Bár a téli fagy soha nem tesz jót az utaknak, azonban a mostani kátyúhelyzet a fővárosban érzékelhetően rosszabb, mint bármikor korábban. Az utak szétrohadnak, de biciklisávok felfestésére bezzeg telik.

Gigakátyúk Óbudán (III. kerület – Zsófia utca, III. kerület – Szőlő utca) Fotó: Fügedi Richárd

A gyalogosok is veszélyben vannak

Amellett, hogy a Budapest Közút a gyalogátkelőhelyek lekopott felfestéseit sem győzi anyagiakkal, a zebrákon kialakuló kátyúk iszonyatosan veszélyesek a gyalogosokra, hiszen főleg az idősek nagyon könnyen eleshetnek bennük. Egy földön fekvő embert pedig, pláne sötétben, sokkal nehezebb észrevenni. Az, hogy ilyen veszély jelentkezhet, jól mutatja a városvezetés hozzáállását. Noha szavakban a biztonságos közlekedést emlegetik, a gyakorlati megvalósítás csak a biciklisávok felfestéséig jut. Az egyik zebrakátyú pont az elhíresült Üllői úti polleres biciklisáv mellett alakult ki…

A gyalogosok is veszélyben (V. kerület – Ferenciek tere, IX. kerület – Üllői út, alul: XXII. kerület – Leányka utca) Fotó: Fügedi Richárd

A főváros és a közút kezeli

Sokan hiszik azt, hogy a nagyobb fővárosi utakat az állami Magyar Közút kezeli, ez azonban tévedés. Budapesten egy utat vagy a Budapest Közút kezel, ami a főváros cége, vagy a kerületek. Az önkormányzati törvény a főváros feladatai közé utalja:

A törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott kiemelt forgalmú vagy országos közúti közlekedésben fontos szerepet játszó főútvonalak, sugár- és gyűrűirányú közutak, kiemelt tömegközlekedési csomópontok, kiemelt közparkok és közterek kezelése, fejlesztése, üzemeltetése, valamint ezeken a területeken a közterület-felügyelet működtetése, illetve a főváros teljes területén a forgalomtechnikai kezelői és üzemeltetői feladatok ellátása, forgalomszervezés.

Tehát a nagyobb utak és terek, illetve azok az utak, amelyeken a fővárosi tömegközlekedés közlekedik, azokat bizony a fővárosnak kellene fenntartania.

Nemrég aszfaltozta a Budapest Közút (II. kerület – Bimbó út) Fotó: Fügedi Richárd

Az autósok fel vannak háborodva

A város forgatagában megkérdeztünk egy kocsijából éppen kiszálló autóst, hogy milyennek értékeli a főváros útjait.

Amellett, hogy dugósak is az utak, ami miatt fél órával korábban kell munkába indulnom, még az utak állapota is szörnyű. Mikor végigjövök a Szentendrei úton, úgy érzem magam, mintha valami ügyességi játékban lennék. Nem látom a felfestéseket, annyira lekoptak, de ha ez nem lenne elég, olyan 50 méterenként jön pár keréktörő kátyú, amit ki kell kerülni. Agyrém, amit ebbe a városban csinálnak Karácsonyék!

– mondta lapunknak a felháborodott József.

Ezt a kátyút már nem egy autó bánta… (IX. kerület – Vágóhíd út) Fotó: Fügedi Richárd

A főváros nem ad elég pénzt a Budapest Közútnak

Az sajnos általános tapasztalat a fővárosban, hogy az elmúlt időszakban rendkívül leromlott a budapesti utak állapota, mert a főváros nem ad elegendő pénzt a saját cégének, a Budapest Közútnak az utak állapotának fenntartásához sem. 2022-ben Karácsony Gergelyék csak 11 milliárd forintot szántak a Budapest Közút operatív közútkezelési tevékenységére, ami, ahogy kitűnik a Közút jelzéséből, még az utak állapotának konzerválásához sem elég, amihez kb. 50 milliárd kellett volna a 2021-es árakkal számolva. Így körülbelül a fenntartáshoz szükséges pénz csupán egyötödét fizették ki abban az évben.

Csepelen sem jobb a helyzet (Cseresznyefa utca, II. Rákóczi Ferenc út, Orion utca) Fotó: Fügedi Richárd

Mit tegyünk, ha kárt okoz a kátyú?

  1. Amennyiben kárt szenvedünk egy kátyú miatt, azonnal dokumentáljuk a káreseményt részletesen, fényképezve mind a kátyút, mind az autó sérüléseit több irányból.
  2. Ha lehetséges, mérjük fel a kátyú mélységét és a környező károkat, és ha szükséges, hívjunk rendőrt, hogy jegyzőkönyvben rögzítse az eseményt.
  3. Nyújtsunk be kárigényt a közútkezelőhöz, szolgáltassunk be minden szükséges dokumentumot és bizonyítékot az igényünk alátámasztására.
  4. Ha rendelkezünk gépjármű casco biztosítással, értesítsük a biztosítót a kárról, és vegyük igénybe a biztosításunk által nyújtott lehetőségeket.
  5. Fontos, hogy a káreseményt követően ne késlekedjünk a szükséges intézkedésekkel, és mindent tegyünk meg annak érdekében, hogy az okozott kárt mielőbb rendezzék.

 





 





A dosszié további cikkei
Ezeket olvastad már?
Mutatjuk, milyen időre kell számítani május első hétvégéjén

Mutatjuk, milyen időre kell számítani május első hétvégéjén

Karácsony 6 méteres nevetséges bicikliútja szimbolizálja, milyen ma a városvezetés – mondja Szentkirályi Alexandra

Karácsony 6 méteres nevetséges bicikliútja szimbolizálja, milyen ma a városvezetés – mondja Szentkirályi Alexandra

„Túl kövér” – mondta a férfi, majd futópadra kényszerítette a kisfiát, aki belehalt a bántalmazásba

„Túl kövér” – mondta a férfi, majd futópadra kényszerítette a kisfiát, aki belehalt a bántalmazásba

Elképesztő rablás Budán: elhagyta a mordályt a nyílt utcán a tettes

Elképesztő rablás Budán: elhagyta a mordályt a nyílt utcán a tettes

Top hírek





Ezek is érdekelhetik



Hírlevél-feliratkozás