Kátyúváros lett Budapest – Karácsony nem ad elég pénzt a Budapest Közútnak
Egyre több kátyút kell kerülgetni a fővárosi utakon. Bizony, aki egy méretesebb lyukba mégis belemegy, annak könnyen a futóműve bánhatja. Szétnéztünk, mi a helyzet Budapest útjain, kiderült: még a gyalogosok is veszélyben vannak.
Iszonyatos állapotban vannak a fővárosi utak. Az elmúlt időszakban azt tapasztalhattuk, hogy egyre több kátyút kell kerülgetni Budapest útjain. Egyik-másik már olyan mély, hogy ha belemegy az autó, komoly kár keletkezhet benne, de hogy nem köszöni meg a futómű, az biztos. Bár a téli fagy soha nem tesz jót az utaknak, azonban a mostani kátyúhelyzet a fővárosban érzékelhetően rosszabb, mint bármikor korábban. Az utak szétrohadnak, de biciklisávok felfestésére bezzeg telik.
Gigakátyúk Óbudán (III. kerület – Zsófia utca, III. kerület – Szőlő utca) Fotó: Fügedi Richárd
A gyalogosok is veszélyben vannak
Amellett, hogy a Budapest Közút a gyalogátkelőhelyek lekopott felfestéseit sem győzi anyagiakkal, a zebrákon kialakuló kátyúk iszonyatosan veszélyesek a gyalogosokra, hiszen főleg az idősek nagyon könnyen eleshetnek bennük. Egy földön fekvő embert pedig, pláne sötétben, sokkal nehezebb észrevenni. Az, hogy ilyen veszély jelentkezhet, jól mutatja a városvezetés hozzáállását. Noha szavakban a biztonságos közlekedést emlegetik, a gyakorlati megvalósítás csak a biciklisávok felfestéséig jut. Az egyik zebrakátyú pont az elhíresült Üllői úti polleres biciklisáv mellett alakult ki…
A gyalogosok is veszélyben (V. kerület – Ferenciek tere, IX. kerület – Üllői út, alul: XXII. kerület – Leányka utca) Fotó: Fügedi Richárd
A főváros és a közút kezeli
Sokan hiszik azt, hogy a nagyobb fővárosi utakat az állami Magyar Közút kezeli, ez azonban tévedés. Budapesten egy utat vagy a Budapest Közút kezel, ami a főváros cége, vagy a kerületek. Az önkormányzati törvény a főváros feladatai közé utalja:
A törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott kiemelt forgalmú vagy országos közúti közlekedésben fontos szerepet játszó főútvonalak, sugár- és gyűrűirányú közutak, kiemelt tömegközlekedési csomópontok, kiemelt közparkok és közterek kezelése, fejlesztése, üzemeltetése, valamint ezeken a területeken a közterület-felügyelet működtetése, illetve a főváros teljes területén a forgalomtechnikai kezelői és üzemeltetői feladatok ellátása, forgalomszervezés.
Tehát a nagyobb utak és terek, illetve azok az utak, amelyeken a fővárosi tömegközlekedés közlekedik, azokat bizony a fővárosnak kellene fenntartania.
Nemrég aszfaltozta a Budapest Közút (II. kerület – Bimbó út) Fotó: Fügedi Richárd
Az autósok fel vannak háborodva
A város forgatagában megkérdeztünk egy kocsijából éppen kiszálló autóst, hogy milyennek értékeli a főváros útjait.
Amellett, hogy dugósak is az utak, ami miatt fél órával korábban kell munkába indulnom, még az utak állapota is szörnyű. Mikor végigjövök a Szentendrei úton, úgy érzem magam, mintha valami ügyességi játékban lennék. Nem látom a felfestéseket, annyira lekoptak, de ha ez nem lenne elég, olyan 50 méterenként jön pár keréktörő kátyú, amit ki kell kerülni. Agyrém, amit ebbe a városban csinálnak Karácsonyék!
– mondta lapunknak a felháborodott József.
Ezt a kátyút már nem egy autó bánta… (IX. kerület – Vágóhíd út) Fotó: Fügedi Richárd
A főváros nem ad elég pénzt a Budapest Közútnak
Az sajnos általános tapasztalat a fővárosban, hogy az elmúlt időszakban rendkívül leromlott a budapesti utak állapota, mert a főváros nem ad elegendő pénzt a saját cégének, a Budapest Közútnak az utak állapotának fenntartásához sem. 2022-ben Karácsony Gergelyék csak 11 milliárd forintot szántak a Budapest Közút operatív közútkezelési tevékenységére, ami, ahogy kitűnik a Közút jelzéséből, még az utak állapotának konzerválásához sem elég, amihez kb. 50 milliárd kellett volna a 2021-es árakkal számolva. Így körülbelül a fenntartáshoz szükséges pénz csupán egyötödét fizették ki abban az évben.
Csepelen sem jobb a helyzet (Cseresznyefa utca, II. Rákóczi Ferenc út, Orion utca) Fotó: Fügedi Richárd
Mit tegyünk, ha kárt okoz a kátyú?
Amennyiben kárt szenvedünk egy kátyú miatt, azonnal dokumentáljuk a káreseményt részletesen, fényképezve mind a kátyút, mind az autó sérüléseit több irányból.
Ha lehetséges, mérjük fel a kátyú mélységét és a környező károkat, és ha szükséges, hívjunk rendőrt, hogy jegyzőkönyvben rögzítse az eseményt.
Nyújtsunk be kárigényt a közútkezelőhöz, szolgáltassunk be minden szükséges dokumentumot és bizonyítékot az igényünk alátámasztására.
Ha rendelkezünk gépjármű casco biztosítással, értesítsük a biztosítót a kárról, és vegyük igénybe a biztosításunk által nyújtott lehetőségeket.
Fontos, hogy a káreseményt követően ne késlekedjünk a szükséges intézkedésekkel, és mindent tegyünk meg annak érdekében, hogy az okozott kárt mielőbb rendezzék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.