Gondoltad volna, hogy egykor vonat járt a „Közgázhoz”?

A Corvinus Egyetem patinás épülete eredetileg Vámpalota volt, amelyhez saját teherpályaudvar is tartozott.



Megosztás
Szerző: Julius K.
Létrehozva: 2024.01.22.
Módosítva: 2024.01.22.
Corvinus közgáz dunai hajózás kereskedelem pályaudvar

Budapestnek és történelmének az egyik ikonikus helye, amit sokáig csak Közgázként emlegettek, jelenleg a Corvinus Egyetem központi kampuszaként, E épületeként ismert. Ám mielőtt oktatási intézmények otthonává vált a hely, Vámpalotaként funkcionált, amiben teherpályaudvar is üzemelt. A neoreneszánsz stílusú egykori Fővámpalotát Ybl Miklós tervei alapján építették, és 1874. május 1-jén adták át. 

Az egykori Vámpalota udvarára vonat futott be (Fotó: Fortepan)

Hosszú távú fővárosi tervek után egyszerű gyakorlati oka volt annak, hogy a Vámpalota Pesten, a Duna partján épült fel. Fontos volt, hogy a folyón közlekedő kereskedelmi hajók a közelében tudjanak kikötni, illetve a vasútvonalat is könnyebb volt ide kiépíteni. Ahhoz, hogy a palota teherpályaudvara és az ahhoz vezető vonal elkészüljön, előbb meg kellett építeni a főváros déli részén épült Összekötő vasúti hidat. Az ezen átvezető sínpárok egészültek ki szárnyvonalakkal, 1879 elején nyílt meg az, amelyik a főváros kereskedelme szempontjából kiemelten fontos Fővámházhoz vezetett. A Vámpalota helye annak idején a város déli szélének számított. Kereskedelmi szempontból ez egy frekventált városrész volt, hiszen itt voltak a közraktárak, illetve a gabona raktározására és átrakására szolgáló Elevátorház, a dunai teherpályaudvarral, valamint a központi vásárcsarnokkal, és később felépült a Sóház is. 

A Fővámpalota tervrajza (Fotó: FSZEK Budapest Gyűjtemény)

A saját pályaudvart szó szerint kell elképzelni, ugyanis a vágány befutott az épületbe, ami így egyben állomásként is funkcionált. Az állomáson kizárólag teherforgalmat bonyolítottak, utasok ide nem érkeztek. A Fővámház pályaudvara 1933-ig működött, ám ekkor egyik napról a másikra, minden nyomós indok nélkül a MÁV megszüntette azt. Az épület egészen a második világháborúig Vámpalotaként működött, ám a bombázások súlyos károkat okoztak benne. Az újjáépítése után, 1950-ben a Magyar Közgazdaságtudományi Egyetem költözött ide, ennek megfelelően végeztek átalakításokat az épületen. A szocializmusban mindenki csak Közgázként emlegette, napjainkban – ahogy azt már fent említettük – a Budapesti Corvinus Egyetem központi épületeként funkcionál. 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás