A Magyar Turisztikai Ügynökség kérdőívvel méri fel a Booking.com késedelmes fizetésének hatásait a szálláshely-szolgáltatók körében.
Az eddig beérkező csaknem 6 ezer válasz alapján minden második szolgáltatót érint a fennakadás, leginkább a főként családi vállalkozások által működtetett magán- és egyéb szálláshelyeket. A helyzet kritikus: minden második szállásadó problémát tapasztal az oldal működésében már több mint egy hónapja, ennek ellenére 80 százaléknak a mai napig nem utalta át a globális szálláshely-közvetítő oldal az elmúlt hetek szállásdíjait. Sőt, a válaszolók 34 százaléka azt jelezte, hogy a rendszer szerint nekik van tartozásuk az oldal felé. Az MTÜ a sérelmet szenvedett szolgáltatók támogatására jogsegélyszolgálatot indít, és egyeztetést kezdeményez az érintett szakmai szervezetekkel.
Az online szállásfoglaló platform pénzügyi rendszerének nyári karbantartásra hivatkozva a Booking előzetesen közleményben tájékoztatta a szállásadó partnereit az utalások várható csúszásáról és a megszokott fizetési ütemezés július 27-e utáni helyreállításáról. Bár azóta indultak a Booking.com részéről tranzakciók, a határidőt követően továbbra is akadozó ügyfélszolgálatról és késedelmes fizetési teljesítésről számolnak be a szállásadók.
Az ügynökség a probléma mélységének feltárására augusztus 4-én, pénteken kérdőíves felmérést indított a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban regisztrált szálláshelyek körében, amelyet eddig közel 6000-en küldtek vissza kitöltve, túlnyomó többségben (79 százalékban) családi vállalkozásban üzemeltetett magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek. Az eddigi válaszolók közel felének működését nehezíti a fennakadás, 80 százaléka azt sérelmezi, hogy a szállásdíjat a mai napig nem kapta meg a szállásközvetítő cégtől.
„Felháborító és elfogadhatatlan, hogy egy olyan ágazatban, amelyben az értékesítés mára nagyrészt az online térben zajlik, az egyik meghatározó multinacionális szereplője épp a kisvállalkozókkal szemben próbálja érvényesíteni erőfölényét, és ezzel családok ezreinek megélhetését veszélyezteti. Ráadásul teszi ezt éppen a főszezonban” – jelentette ki Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatóságának elnöke. Hozzátette: az MTÜ egyeztetést kezdeményez a témában az érintett szakmai szervezetekkel, a bajba jutott vállalkozások számára pedig jogsegélyszolgálatot indít. A károsultak jogi kérdéseit a [email protected] e-mail-címen fogadják.
Az MTÜ által indított felmérésben eddig 2290 vállalkozás nyilatkozott úgy, hogy tartozik neki a szállásközvetítő cég. Mindössze 5 százalék válaszolta azt, hogy ez az összeg 100 ezer forint alatti, míg 30 százaléknak 100–500 ezer forint közötti összeggel tartozik, 28 százaléknak 500 ezer és 1 millió forint közötti összeggel, 26 százaléknak viszont 1 millió feletti összeget nem utalt még el az online platform. Megdöbbentő visszajelzés volt továbbá az is, hogy 34 százaléknál a rendszer nem a késedelmes fizetést jelzi, hanem tartozást az oldal felé. Mindössze 15 százalék volt annyira szerencsés, hogy jelentős csúszással ugyan, de megkapta a szállásdíjat.
Az érintettek közel fele nehezményezte azt is, hogy a kifizetési határidő folyamatosan változik a felületen. A felmérés kiterjedt a tájékoztatás módjára is: a válaszolók 25 százaléka nem kapott semmilyen tájékoztatást, és ami szintén eléggé kifogásolható, hogy 25 százalékuk visszajelzése szerint a probléma kapcsán a Booking ügyfélszolgálata egyáltalán nem tudott segíteni. A szolgáltatók válaszait még 2023. augusztus 11-ig várja az ügynökség.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre