Repohár használati ajánláscsomagot állított össze a Zöld Követ Egyesület és Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara az érintett budapesti vállalkozásoknak
Végleges, minden érintett által elfogadott piaci önszabályozó megoldás nem született még a repohárhasználatra a Zöld Követ Egyesület és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által szervezett Budapesti Repohár Munkacsoportban, ezért a BKIK és a Zöld Követ Egyesület a több mint 4500 fogyasztó által kitöltött kérdőíves konzultáció eredményei alapján megfogalmazott ajánláscsomagot küldi el a témában érintett budapesti vállalkozásoknak ajánlásként, kérve a csatlakozásukat.
A fogyasztók leginkább a repohár pénzre való visszaváltását preferálnák (akár készpénz, akár bankkártyás utalás formájában), a vállalkozók egy része ugyanakkor azt szeretné, ha emellett egy egységes, digitális verzióval is rendelkező tokenrendszert is használhatnának. Mivel ebben a kérdésben egyelőre nem egyeztek meg az érintett felek, ezért a két szervezet a fogyasztók által erősen preferált működési modellt tartalmazó ajánláscsomagot igyekszik minél több budapesti vállalkozással elfogadtatni.
A tokenrendszert preferáló vállalkozók egyik fontos érve az volt, hogy a repohárért befizetett majd visszaadott pénzt nem lehet szabályosan, de az életszerűséghez szükséges egyszerűséggel adminisztrálni. A BKIK adószakértői szerint a jelenlegi jogszabályi előírások alapján valóban nem teljesen egyértelmű, hogy a repoharak betétdíjas terméknek minősíthetők-e vagy van-e más egyszerű és szabályos adminisztrációs lehetőség a pénz bevételezésére és visszaadására. Ennek a kérdésnek a tisztázására a BKIK hivatalos állásfoglalást kért a Pénzügyminisztériumtól és a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól. A BKIK felkészült arra, hogy a válasz függvényében jogszabály-módosítást kezdeményezzen a helyzet megoldására.
A fenti kérdések tisztázásáig a BKIK és a Zöld Követ Egyesület azt javasolja a tokenrendszerhez ragaszkodó vállalkozásoknak, hogy már az idei szezonra alakítsanak ki egy közös, egységes, átjárható rendszert a jelenlegi átláthatatlan, az eredeti környezetvédelmi célt erősen kérdésessé tevő gyakorlathoz képest. Lehetőségeikhez mérten igyekeznek segíteni a fenti rendszer létrehozását, például az érintettek közös egyeztetésének megszervezésével.
Optimális megoldásnak azt tartanák, ha már idén nyáron mindenhol helyben visszakaphatnák a fogyasztók a repohárért befizetett összeget, de minimális célként a továbbra is tokenes rendszert működtető vállalkozások teljes körű átjárhatóságát tűzték ki.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Zöld Követ Egyesület javaslatcsomagja a repoharakat használó vállalkozások önszabályozására az alábbi:
1. Az ajánláscsomag célja olyan repohárrendszerek létrehozása és támogatása, melyek egyrészről hosszú távon fenntarthatóak, másfelől felhasználóbarát megoldást kínálnak a fogyasztóknak. A javaslatcsomag összeállítását megelőzően készült egy széles körű felmérés több mint 4500 résztvevővel, jelen ajánláscsomag a felmérés eredményeire épül.
2. Az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások minden ismert fontos szempontot figyelembe véve döntenek a repoharak használatával kapcsolatos ajánlásukról. Figyelembe veszik, hogy a repoharak elsősorban tömegrendezvényeken (sporteseményeken, fesztiválokon, koncerteken stb.) helyettesítik az egyszer használatos eldobható műanyagot. Kisebb helyszíneken (pl. kocsmákban) a fogyasztók jellemzően az üvegpoharakat preferálják, azonban a repoharak az üvegpoharak szilánkostörés-mentes helyettesítői. Ahol a törvényi előírások és az üzletmenet engedi, a vállalkozások törekednek az üvegpoharak használatára.
3. Az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások a (Budapesti Repohár Munkacsoport közös piackutatása során megerősített) fogyasztói elvárásoknak megfelelően olyan repohárrendszer működtetésére törekszenek, amelyben a repohár visszaadásához képest indokolatlan késés nélkül, maradéktalanul visszakapja a repohárra befizetett pénzét a fogyasztó.
4. Azok az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások, akik valamilyen okból mégsem szeretnének / nincs lehetőségük beszedni és/vagy visszaadni pénzt, gondoskodnak arról, hogy a fogyasztónak lehetősége legyen díjmentes repohárhasználatra. Ennek módja lehet egy tudatos repohárhasználatot elősegítő applikáció bevezetése, amely tudatos használat esetére biztosítja az ingyenességet.
5. A repoharakat használó vállalkozások a nyitástól a zárásig folyamatosan jól megtalálható helyen, az észszerűen várható forgalmat gyorsan kiszolgálni képes kapacitással folyamatosan biztosítják a távozó vendégek számára a repohár-visszaváltási lehetőséget.
6. Minden repoharakat használó vállalkozás mind a helyszínen, mind az online felületein jól látható helyeken könnyen értelmezhető és a rendszer működését jól bemutató magyar – és ha szükséges angol nyelvű – információkat helyez el az adott helyen működő repohárrendszerrel kapcsolatosan.
7. Az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások mind a kommunikációjukban, mind további lehetséges eszközeikkel a repoharak helyes használatára ösztönzik a fogyasztóikat.
8. Az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások a jövőben időről időre megosztják a tapasztalataikat a Munkacsoport tagjaival. A beérkezett javaslatok, igények, a legjobb gyakorlatok továbbfejleszthetik a jelen önszabályozási csomagot.
Végezetül minden olyan szereplő jelentkezését várják a [email protected] címen, akik a fenti ajánláscsomaghoz csatlakoznának.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre