„Közölte a BKK-ellenőr, hogy a bérlet lejárt, és rendőrt hív, majd azt mondta, csak viccelt” – csalásokra gyanakodnak az utasok

Több utas is panaszkodott az elmúlt időszakban a közösségi médiában arra, hogy összetűzésbe kerültek BKV-ellenőrökkel utazás közben. Az ellenőrök ugyanis azt állították az érvényes bérletről, hogy hamis. Most utánajártunk az ügynek, és megkérdeztük a BKK-t is, mi állhat a csalásgyanús ügyek hátterében.



Megosztás
Szerző: K.D.R.
Létrehozva: 2023.05.24.
Módosítva: 2023.05.24.
BKK helyszíni bírság bérlet ellenőr

Jegyellenőrökkel senki sem szeret összefutni, még akkor sem, ha érvényes jeggyel vagy bérlettel utazik. Pláne, hogy az elmúlt időszakban az utasok szerint több BKK-ellenőr is azt állítja az automatából vett bérletet vagy jegyet leellenőrizve, hogy hamis, és helyszíni bírságot próbálnak kiszabni az utazókra. Legutóbb egy édesanya, Nóra posztolt erről, aki lánya védelmére kelt a 9-es buszon, amikor az ellenőr azt állította, hogy hamis a lány bérlete, így rendőrt hív. Amikor az édesanya jelezte, hogy nem lehet hamis, mert automatából vették, akkor az ellenőr azzal védekezett, hogy „csak viccelt”. Most a Ripost utánajárt az ügynek: megkérdezte a BKK Kommunikációs Osztályát, mi állhat az ellenőrök viselkedése mögött.

A tinilány a 9-es busz végében ült édesanyjával, amikor jött az ellenőr – Fotó: BKK

Először azt mondta, hogy lejárt, majd azt, hogy hamis a bérlet

Május 14-én osztotta meg a közösségi médiában Nóra a tapasztalatát, miszerint aznap délután a lányát megpróbálta megbüntetni egy ellenőr a 9-es buszon. A probléma csak az volt, hogy a fiatal hölgynek érvényes bérlete volt. Az ellenőr először azt állította, hogy a bérlet lejárt, majd leellenőrizve már azt, hogy hamis. Nóra felháborodva írta le a történteket.

Tök komoly arccal közölte a kaller, hogy a bérlet lejárt: miután lecsipantotta, azt mondta, hamis bérlet... Elkérte, és mondta, rendőrt hív. Itt váratlanul bekapcsolódtam a beszélgetésbe (addig nem látott),  hogy a bérletet automatából vettük, nem lehet hamis. Erre a srác visszaadta a lányom bérletét, és próbálta menteni a menthetőt, hogy ő csak poénkodott.

„Kérdésem az lenne felétek, hogy lehetek-e naiv és beveszem, hogy poén? Vagy tényleg megvágta volna, ha nem vagyok ott? Zsebre akart dolgozni? Esetleg fel akarta szedni, és ez a „rendőrt hívok" szöveg valami új csajozós duma? Igazából költői kérdés, nekem egyértelmű, hogy tényleg lóvét akart” – írta bejegyzésében az édesanya, aki azonnal a lánya védelmére kelt az eset közben, amikor látta, hogy az ellenőr meg akarja büntetni. Nóra számára az volt gyanús, hogy a BKK munkatársa először azt állította, hogy lejárt a bérlet, majd ellenőrzés után azt, hogy hamis.

A BKK munkatársai az utazás közben bármikor elkérhetik az érvényes utazásra jogosító jegyet vagy bérletet – Fotó: Ripost

A fiatalokat akarhatják átverni az ellenőrök?

Mint kiderült, nem Nóra az egyetlen, aki ilyesmit tapasztalt ellenőröktől. A kommentszekció valósággal felrobbant a poszt alatt, a legtöbb érintett történetében pedig egy valami közös is: főleg gyanútlan kiskorúak vagy fiatalok tapasztaltak már hasonlót. Így sokakban felmerült a kérdés, hogy esetleg kifejezetten a fiatalokat akarják átverni az ellenőrök, bízva a naivitásukban és abban, hogy egy fiatalkorút jobban megijeszt egy ellenőr. Nóra posztjából is ez rajzolódik ki, hiszen az ellenőr csak akkor állította, hogy viccelt, amikor már az édesanya a lánya védelmére kelt. 

Érvényes bérlettel utaztam, amikor azt mondta az ellenőr, hogy vagy azonnal fizetek, vagy rendőrt hív. Elmentem egy ügyfélközpontba reklamálni, ott azt mondták, hogy azonnal tegyek bejelentést ellene, mert szabálytalan, amit művelt

– osztotta meg tapasztalatát egy szintén fiatal hozzászóló, de mint kiderült, nem csak kiskorúakkal esett már meg ilyen.

„Nekem anno felnőttfejjel is megjátszotta ezt egy ellenőrnő. Csak ránézett, és közölte, hamis. Mondtam, hol vettem, és hogy bizonyítsa már be, hogy hamis, mert akkor engem is átvertek. Fogta magát, és elballagott” – írta egy másik kommentelő, akinél hasonló módszerrel próbálkozott egy ellenőr.

Az utasok szerint még az sem kizárt, hogy az ellenőrök saját zsebre akarnak dolgozni, ezért ragaszkodnak a helyszíni bírság kiszabásához – Fotó: BKK

A BKK szerint lehetséges, hogy rendszerhiba okozta Nóráék kellemetlenségét

Az üggyel kapcsolatban a Ripost felkereste a BKK Kommunikációs Osztályát is, akik Nóráék történetére az alábbiakat írták válaszul:

A leírt esettel kapcsolatban nem zárható ki, hogy a jegy- és bérletkiadó automaták május elején észlelt dátum- és időszinkronizációs zavara okozhatta a bizonytalanságot az ellenőrzés során. Az ellenőrök a bérletek érvényességét a hamisítványok hatékony kiszűrése érdekében elektronikus eszközzel ellenőrzik. A rendszerhiba miatt egyes esetekben hibás adatokat továbbított a hálózat, ennek lehet betudható, hogy az érintett bérleteket a rendszer az ellenőrzés során érvénytelennek mutatta, miközben azok valójában érvényesek voltak

– válaszolta a BKK. A Társaság továbbá azt is elárulta, hogy mit tehet egy utas, ha hasonlót tapasztal.

„Ha egy jegy kapcsán vetődik fel a hamisítás gyanúja, kollégáink pótdíjazást kezdeményeznek, és a jegyet a pótdíjazási dokumentumhoz csatolják. A 72 órás jegy, valamint minden ennél hosszabb érvényességű, bérlet típusú értékcikk esetében a BKK átadás-átvételi elismervénnyel veszi át az utasoktól az értékcikket, mellyel egy napig utazhatnak. Ha a jegyellenőr nem ad átadás-átvételi elismervényt, hanem a helyszíni pótdíj kifizetését erőlteti, vagy magánál tartja a bérletet anélkül, hogy bármilyen intézkedést tett volna, akkor azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy keressék a BKK telefonos ügyfélszolgálatát” – árulta el a cég, hozzátéve, hogy ha hamisgyanúsnak mutatkozik a jegy vagy bérlet, akkor a BKK szakértői vizsgálatnak veti alá, amelynek során kiderül, hogy az eredeti-e. 

Ha a szakértői vizsgálat igazolja a jegy vagy bérlet eredetiségét, a BKK tájékoztatja erről az ügyfelet, egyúttal lezárja a pótdíjazási ügyet. Ha viszont bebizonyosodik, hogy az értékcikk hamis, akkor elindul a követeléskezelési eljárás az utassal szemben, Társaságunk pedig rendőrségi feljelentést is tesz visszaélés miatt

– szögezte le a cég. 

A jegyellenőrök egyébként sok hamis bérletet már szemrevételezéssel is ki tudnak szűrni, ugyanis azok gyakran átragasztottak, átírtak vagy fénymásoltak, de a jegyellenőri készülékkel is ellenőrizni tudják. „Az értékcikken lévő QR-kód leolvasása után színkódokkal jelez a készülék, ha a felmutatott díjtermék nem szerepel az adatbázisban. Az ellenőri készüléken megjelenő zöld színkód azt bizonyítja, hogy a megvizsgált jegy vagy bérlet érvényes, eredeti” nyilatkozta a BKK.

Szigorúan jár el a BKK az ellenőrökkel szemben

A BKK elmondta, hogy mindeddig ilyen jellegű panasz nem érkezett szakterületükhöz, de a közeljövőben ennek az ellenőrzésére is fokozott figyelmet fordítanak. Hozzátették, hogy a BKK minőségbiztosítási csoportja és a szakterületi vezetők napi szinten rendszeresen, illetve szúrópróbaszerűen is ellenőrzik, hogy a jegyellenőrök megfelelően és szabályosan végzik-e a munkájukat. Ha a Társaság hasonló esetet tapasztal, szigorúan eljár az érintett munkavállalókkal szemben. 

 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás