M3 metró: hiába Karácsony a főpolgármester, akkor se lesz légkondi!
Mégsem szereltetett épített klímát az M3-as metró szerelvényeire a főpolgármester. Így az utasok továbbra is hőségben metrózhatnak majd a nyári kánikulában. Pedig korábban Karácsony Gergely hiányolta leginkább a klímát!
Úgy tűnik, mégsem volt elég melege Karácsony Gergelynek a 2019-es előválasztási kampányban, amikor egy hőmérővel a kezében azzal népszerűsítette magát a választók körében, hogy ellenfele – a korábbi főpolgármester, Tarlós István – nem szereltetett klímát az akkor átadott M3-as szerelvényeire. A hőségtől elalélt Karácsony kampányvideójában kiakadt, és váltig állította, hogy ez így tűrhetetlen. Bár Karácsony évek óta főpolgármester és március 20-tól jár újra a felújított metró, még sincs rajta épített klíma…
Úgy fest, hogy az eltelt több mint három évben sem oldotta meg Karácsony Gergely a „mozgó szaunák felszámolását”, ahogyan azt ígérte. Fotó:Facebook
A klímaváltozás korszakában légkondi nélküli metróval utazni nem akármilyen kihívás. Most lemegyünk és megmérjük, hány fok van ezekben az orosz metrókocsikban. Az észtek 9 milliárddal olcsóbban csinálták volna meg ezt a munkát, és klímát is beszereltek volna. De Budapest népe mit kapott Tarlós Istvántól? 9 milliárddal drágább metrószerelvényeket légkondi nélkül. Hogy ez pontosan mit jelent egy kánikulai napon, az mindjárt kiderül: 34,8 tized fokot mérünk. Ez egy bizonyos lélektani határ, hiszen sokan a 35 fokot elviselhetetlen melegnek tartják
– hangsúlyozta kampányában az akkori főpolgármester-jelölt, majd azzal a lendülettel átsétált az M2 vonalára, hogy ott is mérjen.
Karácsony Gergely ígéretét, itt nézheti vissza:
Lehetett volna klímát építeni az M3 kocsijaiba?
2019. március végén, az M3-as metró felújított pályaszakaszának átadásakor Tarlós István akkori főpolgármester bejelentette, végzik a Liebherr moduláris klímarendszer vizsgálatát, és úgy tűnik, mégis megoldható a légkondicionálás a hármas metrón. Pontos határidőt akkor nem mondott, annyit közölt, hogy a pályafelújítás ideje alatt történhet meg ez is. A választásokat követően Karácsony Gergely csak 2020-ban érezte azt, hogy a témával kapcsolatban már mondania kell valamit. Addig semmi sem történt a végleges klíma építését illetően, pedig Tarlósék még pénzt is hagytak a kasszában, 200 milliárd forintot.
Az M3-as vonalon normál körülmények között 500 ezren utaznak hétköznaponként. Ez Magyarország legforgalmasabb közösségi közlekedési útvonala. Fotó: Mónus Márton / MTI
…És jött Karácsony Gergely, nem lett épített klíma
A választásokat követően majd egy évig mélyen hallgatott Karácsony Gergely, aki – miután újra felröppent a téma – azt mondta: „(…) a megoldáson dolgozunk, tisztázni kell néhány félreértést”. Majd belengette, hogy az előző városvezetés döntését – szerelvényvásárlás – vizsgálóbizottság kezdi tanulmányozni (nem ismert ennek az eredménye). Emellett elárulta, hogy ezekbe a kocsikba klímát szerelni nemcsak drága, de jelentős műszaki kihívás is. Bevonnak minden szaktudással rendelkező mérnököt, hogy megoldást találjanak. Valószínűleg a mérnökök három éve egyfolytában robotolnak a megoldáson, ahogyan a BKV is, hiszen Karácsony, hogy konkrétat is mondjon, kulisszatitkokat árult el, még 2020-ban:
A BKV hónapok óta tárgyal nagy nemzetközi klímagyártó cégekkel. Közülük többel is megállapodott abban, hogy még idén, a cégek saját költségére, több metrókocsiba beszerelnek klímát. Ettől egyrészt hűvösebb lesz a metrókban. Másrészt a működés tapasztalatait jól fel lehet használni a végleges megoldáshoz. A BKV és a cégek készen állnak, egy dolog hiányzik – a fentebb említett okok miatt –, az orosz fél hozzájárulása. Ezt szóban meg is adták, de biztos, ami biztos, írásos megerősítést is kértünk. Erre várunk. Amint megjön a jóváhagyás, elkezdődik a munka
– hangoztatta a főpolgármester.
Nézzük, mitől lesz hűvösebb az utazás, ha már klíma nincs a kocsikban
A Városháza mennyezeti ventilátorokat építtetett be, ez pár fokkal hűti a levegőt. Csökkentették a metró működésekor keletkező plusz fűtőhatást és ivókutakat szereltek fel az állomásokon… Joggal merül fel a kérdés a budapestiekben: Karácsony Gergelynek ennyire futotta a demonstratív hőmérőzés után?
Érdekesség, hogy Karácsony Gergely úgy adja át egyenként az M3 metró felújított állomásait, hogy azok nincsenek teljesen kész. Valószínűleg ez a sietség a hónapos csúszás miatt alakulhatott ki Fotó: Mónus Márton / MTI
Csúsztak a határidők és drágább lett az M3 felújítása
Utolsó fázisába ért a hatodik éve húzódó felújítás, de egyáltalán nem ment simán a beruházás. A legutóbbi tervekhez képest negyedévet csúsztak. Többször módosították a határidőt, néhány megálló átadása késik. A legutóbbi ütemterv szerint a már eleve csúsztatott március helyett a Nagyvárad tér és Lehel tér állomás csak májustól fogadhat utasokat.
Az M3-as metró rekonstrukciója 217 milliárd forintba kerül, amelyet a kormány finanszíroz,: 44,7 milliárd forintot a központi költségvetésből, 147 milliárdot pedig az erre a célra elkülönített európai uniós forrásból. A főváros csupán 5,5 milliárdot költ rá.
Karácsonyék szerint a kormány „kivérezteti a fővárost”
A főpolgármester a választások előtt unalomig ismételt mantrája, miszerint a kormány kivérezteti a fővárost, szinte minden ponton megdőlt. Miközben a kormány sorra adja át az újabbnál újabb tereket és épületeket, a főváros vezetése még a legfontosabb „látványprojektjeivel” sem halad. A fővárosi vezetés másfél éves időhúzás után fogott bele a Lánchíd – az előző vezetés által már teljesen előkészített – felújításába, ami 5 milliárd forinttal többe is került a tervezettnél. De alaposan elcsúsztak a Blaha Lujza tér felújításával is – 400 millióval többért, de kevesebb dolog készült el. Eközben a sorozatos, átgondolatlan lezárások miatt mindennapos gigadugók alakultak ki a fővárosban. Eközben a kormány 9 nagy közparkot újított fel, köztük az Orczy-kertet, a Millenárist, a Múzeumkertet és a Margitszigetet. A Városligetben megépült a Magyar Zene Háza, a Néprajzi Múzeum, a zöldfelület pedig 60 százalékról 65 százalékra nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.