Adathalász csalók támadnak: ha OTP-s vagy, erre a négy dologra nagyon figyelj!

Megszaporodtak az adathalász kísérletek az utóbbi időben: de a csalók újabb és újabb trükkökhöz folyamodnak. Ezúttal az OTP és a Revolut nevében próbálkoznak.



Megosztás
Szerző: LA
Létrehozva: 2022.12.14.
csalás adathalászat csalók bank

Mindig azt gondolnánk, hogy nincs új a nap alatt, ami az adathalász csalásokat illeti, ám erre az érintettek újra és újra rácáfolnak. A legújabb, hogy a Revolut nevében próbálják meg rávenni áldozatukat a csalók, hogy egy SMS-ben kapott linket megnyissanak, ott pedig a csaló oldalra jutva az áldozatuk megadja az adatait. 

Ám a csalók nem egy módon próbálkoznak: sokakat az utóbbi időben az OTP nevében is csapdába akartak csalni, ők adathalász hívásokat kapnak.

Adathalász kísérlettel próbálkoznak a csalók.
Vigyázat! A banki adataink csalás célpontjai! Fotó: Pixabay

„Az OTP nevében CSALÓK garázdálkodnak! Mindenki legyen körültekintő az adatai megadásával kapcsolatban!” – figyelmeztetett egy nő a közösségi oldalán.

„Az OTP nevében csalók hívogatnak. Vigyázzon mindenki!” – osztotta meg egy férfi.

„Vigyázzatok ezzel a telefonszámmal, az OTP nevében hívnak... és ha leleplezed a csalást, a hangnem hagy némi kívánnivalót” – mesélte egy anyuka.

„A mai napon engem is hívtak az OTP nevében (valamilyen Ákosként mutatkozott be), szerencsére az első másodpercben kapcsoltam, úgyhogy összesen 44 mp-es volt a beszélgetésem az »OTP-s ügyintézővel«. Ami rögtön elárulja őket, hogy nem kér tőled semmilyen azonosítást. Arról tájékoztatott, hogy 2 db utalás történt XY nevű személynek X ezer Ft-os összeggel, tudok-e róla. Amikor mondtam, hogy az utalás biztos nem történt meg a számlámról, ugyanis nincs is rajta pénz, a telefon túlvégéről flegma stílusban a válasz: »maga akkor elég szegény lehet«, és cinikus, erőltetett röhögés. Közben megkérdeztem újra a nevét, és elkezdett káromkodni, majd rám nyomta a telefont” – elevenítette fel egy nő.

A legtöbb kommentelő szerint az állítólagos ügyintéző egy utalás törlése miatt kéri az adatokat. Úgy tudjuk, az utóbbi időre ez a csalási módszer jellemző.

Mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?

Az adathalász kísérletek, csalások célja, hogy az elkövetők az OTP Bankra vagy más vállalatra hivatkozva olyan adatokat csaljanak ki gyanútlan személyektől, amelyeket felhasználva hozzáférhetnek a csalás elszenvedőjének pénzéhez. Így a leggyakrabban kért adatok:

  • A számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatai (név, születési hely, idő stb.)
  • Internetbanki belépéshez szükséges azonosító
  • Biztonsági kód, jelszó
  • Bankkártyaadatok (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja).

A csalók az adatokkal könnyen jelentős anyagi károkat is okozhatnak áldozatuknak.

Mik a gyanús jelek?

A csalás elkövetői egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése és a körültekintő viselkedés. A telefonon történő csalások esetén az elkövetők egy bank vagy szervezet dolgozójának adják ki magukat, és egy hamis történetet kitalálva (például azt, hogy gyanús tranzakciót észleltek az áldozat bankszámláján) próbálnak adatokat kicsalni. Ismerd fel a gyanús jeleket!

  1. A hívás során nemcsak a személyes adatokat, hanem bankkártyaadatokat és internetbanki belépési azonosítókat is elkérnek. Ezeket az adatokat egy bank sosem kéri el.
  2. A telefonáló „munkatárs” olyan hamis dolgokra hivatkozik, hogy például egy gyanús tranzakciót észlelt a bank, és ezért az ügyfél számláján lévő összeget biztonságba kell helyezni, amihez átmozgatás, egy ún. „biztonsági számlára történő átutalás” szükséges.
  3. A megkeresés során olyan szoftver vagy alkalmazás letöltésére szólítják fel, amelynek telepítésénél a telefonod azt jelzi ki, hogy nem megbízható vagy jóváhagyást kér.
  4. A telefonáló sürget, nem hagy időt arra, hogy alaposan átgondold, hogy mit kellene tenned, vagy utánanézz annak, amiről szó van.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás