A Metropol összegyűjtötte a nap legfontosabb tudnivalóit a világnapokkal, valamint a közlekedési változásokkal kapcsolatban.
Minden évben november 9-én tartják az örökbefogadás világnapját. A jeles nap célja olyan családok ünneplése, akiket az örökbefogadás hozott létre, vagy akiknél tervben van az adoptálás. Egy Los Angeles-i baráti társaság egy nap felfedezte azt, hogy nincsen az örökbefogadásra vonatkozó külön nap, amikor csak erről emlékeznek meg az emberek. Ezért 2014. november 9-én megalakították az AdoptTogether-t, akik erre hívják fel a figyelmet. A világnap alkalmából különböző programokat szerveznek az örökbefogadás megismertetésének a céljából.
Nyolcvanegy éve, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, amelyet azonban a fővárosban és környékén csak november 9-én vezettek be. Ez előtt bal oldali közlekedés volt érvényben mindenhol hazánkban. A szükséges műszaki átalakítások miatt a budapesti átálláskor november 8-án 23 órakor leállították a tömegközlekedést hajnal 3-ig. Ez az 1885 óta jobb oldalon közlekedő vonatoknál és a villamosoknál, ahol mindkét oldalon volt ajtó, nem okozott gondot, a buszoknál azonban 12 millió pengős költséget jelentett az új ajtók kivágása. A kisföldalatti azonban csak 1973-ban tért át a jobb oldalra, míg a gödöllői HÉV a mai napig a bal oldalon szállítja az utasokat.
Régészeti leletek bizonyítják, hogy az ókorban a régi rómaiak már az út bal oldalán haladtak, azért, mert a többség jobbkezes volt és így veszély esetén gyorsabban előránthatták fegyverüket. A középkorban a hintót és lovas kocsit hajtók szintén a bal oldalra tértek ki, ha velük szembejött valami, illetve könnyebben bántak az ostorral, ha nem akadt bele egy bokorba. Ezen a balkezes Napóleon változtatott úgy, hogy az általa elfoglalt országokban bevezettette a jobb oldali közlekedést. A szokás sok helyen elterjedt Európában, ám az Osztrák–Magyar Monarchia területén továbbra is a „balra tarts” volt érvényes egészen 1939-ig. A kormányzat akkor döntött a jobb oldali közlekedésre való áttérésről, amit a világháború kitörése miatt két évvel elhalasztottak. Végül 1941-ben, Európában az utolsó Svédország előttiként megtörtént az átállás.
„November 9-ét, a jobb oldali közlekedés premierjét a gyalog járó közönség is izgatottan várja. Vizsgája lesz ez a nap a gyalogos közönség fegyelmezettségének is. A budapesti közönség megszokta, hogy az úttesten áthaladva eddig mindig jobbra nézett, mert hiszen ebből az irányból jöttek a járművek. November 9-én viszont életbe lép a jobbra hajts és a balra nézz! A járókelőknek az úttesten a bal oldalra kell figyelniük, mert ezután erről jönnek majd a villamosok, autók és egyéb járművek. Azt a régi szokást, hogy a járókelő jobbra nézzen és innen figyelje a járművek közeledését, nehéz lesz egyik napról a másikra leszokni. Legcélszerűbb tehát, ha a gyalogjárók az első napokban az úttest mindkét irányában figyelnek. Más lesz a villamosról való leszállás is, mint a múltban. A jobb oldali közlekedésnél bal kézzel kell kapaszkodnia az utasnak és jobb lábbal lelépni. Ez fokozott óvatosságot igényel, de talán le fogja szoktatni a közönség egy részét arról, hogy a még mozgásban levő kocsikról leugráljon. A jobb oldali közlekedés bevezetésével egy időben a budapesti villamos-megállóhelyek nagy része is megváltozik.” (Az Újság, 1941. 11. 07.)
„A jobb oldali közlekedés bevezetése következtében ma éjjel beálló villamoskorlátozásokra való tekintettel – hogy a közönség még elérje az utolsó villamoskocsikat – egyes budapesti színházak korábban kezdik ma este előadásaikat.” (8 órai újság, 1941. 11. 08.)
„A jobb oldali közlekedéssel kapcsolatban a főváros közlekedési ügyosztálya rádión a következő üzenetet küldi Budapest közönségének: Vasárnap reggel Budapesten és környékén is megváltozott a hajtás iránya. Mától kezdve a járóművek – tehát a villamosok és az autóbuszok is – az úttestnek a menetirány szerinti jobb oldalán közlekednek, ezért a fel- és leszállás a kocsik jobb oldalán történik. Addig, amíg a forgalom új rendjéhez teljesen hozzá nem idegződünk, igen óvatosan közlekedjünk és nézzünk körül, mielőtt a járdáról az úttestre lépünk! Tehát jól jegyezzük meg, mától kezdve: jobbra hajtás!” (Magyar Nemzet, 1941. 11. 09.)
„Szóba ereszkedtünk a közönséggel s megkérdeztük, mit szól a jobb oldali közlekedéshez. A mindennapos villamos azt, legyint a kezével és azt mondja: nem nagy eset. Ugyanazt kell csinálni, mint eddig, csakhogy megfordítva. Ott kell leszállni, ahol felszálltunk és ott kell felszállni, ahol leszálltunk. Ez a keresztrejtvény titka.” (Pesti Újság, 1941. 11. 10.)
Ideiglenes forgalmi változásokra kell számítani a Belvárosban és Ferencvárosban. Mutatjuk, hogy mely utcákat kerüld el!
Ma 17 órától Budaörs Város Önkormányzat képviselő-testülete közmeghallgatást tart a lakosok számára. Az eseményre a Budaörsi Polgármesteri Hivatal (Szabadság út 134.) Schmidt Mátyás Díszteremben kerül sor. Részletek az önkormányzat honlapján.
November 9-én 18 órától közösségi fogadóórát tart a VIII. kerületi önkormányzat a H13-ban (Horánszky utca 13.) a Palotanegyedről. Az eseményt élőben közvetítik az önkormányzat közösségi oldalán.
Szerdán ismét többfelé párás, ködös reggelre van kilátás. Este északkeleten gyenge eső előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet a borult, párás részeken 10, a naposabb déli tájakon 15 fok körül alakul.
Minden évben november 9-én ünnepeljük a feltalálók napját Európában. Annak a tiszteletére, hogy Hedy Lamarr színésznő, feltaláló ezen a napon született. Egyes országokban különböző napokon tartják a feltalálók napját. Magyarországon a jeles napot minden év június 13-án tartják, Szent-Györgyi Albert emlékére.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre