A Városháza közterület-használati díj és büntetés megfizetése ellenében engedi, hogy az V. kerület zöldbuszmegállókat hozzon létre a belvárosi, de Fővárosi illetékességű területeken. Miközben a lakosság igénye lenne a program, a főváros eddig egyetlen zöldvárakozóhelyet valósított meg, csak sarcolja azokat, akik helyette is megteszik a zöldítést...
Belváros Önkormányzata tovább folytatja a buszváró zöldítési programját – adta hírül Szentgyörgyvölgyi Péter, a belváros polgármestere. A 2020-ban a József nádor téren, 2021-ben az Erzsébet tér északi és déli oldalán, valamint a Nyugati téren átadott „városi oázisok” kialakítása után most újabb megállókat borítanak zöldbe. A Hild téren, a Szervita téren, a Podmaniczky téren és a Jászai Mari téren készülő zöld várakozóhelyekkel együtt immár összesen 8 darab növényekkel beültetett és -futatott megálló zöldell majd tavasszal a belvárosban – közölte az V. kerület önkormányzata.
A zöldbuszmegállók nemcsak újszerű, friss megjelenést és a várakozók számára jobb komfortérzetet nyújtanak, hanem hozzájárulnak a városi hőszigethatás csökkentéséhez, kedvezően befolyásolják a mikroklímát, javítják a levegőminőséget, szerepük van a por- és légnemű anyagok megkötésében.
Karácsony Gergely nem zöldít, inkább pénzel bünteti a Belvárost lakossági programja miatt
Miközben a belváros önkormányzata saját költségén zöldít és folyamatosan adja át az újabbnál újabb zöldbuszmegállókat, addig a közösségi közlekedési eszközök megállóinak kialakításáért és üzemeltetéséért felelős Főváros Önkormányzata ezidáig egyetlen zöldvárakozóhelyet sem valósított meg. Pedig a lakosság részéről egyértelmű erre az igény, a főváros közösségi költségvetési ötletpályázatán slágertémának mondhatóak az ilyen jellegű kezdeményezések. Ennek ellenére a magát zöldnek valló Karácsony Gergely csak közterület-használati díj megfizetése ellenében engedi, hogy az V. kerület zöldbuszmegállókat hozzon létre, például a Nyugati téren. Pedig ha a főpolgármester valóban „zöld” lenne, mint ahogy kampánybeszédeiben azt hirdeti, akkor inkább köszönetet kellene mondania belváros önkormányztának, hogy helyette teszi tisztábbá a levegőt és esztétikusabbá a fővárosi megállókat.Hiszen a zöldítéssel átvállalt egy a főváros illetékességébe tartozó feladatot a Nyugatinál lévő buszváró esetében. Ráadásul a belváros határozatlan idejű és díjmentes közterület-használbavételi engedély helyett Karácsonyéktól nemcsak hogy korlátozott időre szóló díjköteles szerződést akarnak, hanem visszamenőleg, az „építési” időszakra is, büntetést szabtak ki a belváros számára.
„Zöld város, zöld buszmegállók címmel én is javaslatot tettem arra, hogy mit valósítson meg a Fővárosi Önkormányzat a közösségi költségvetés egymilliárd forintos keretéből! A legfontosabb, hogy a zöldítés ne csak hangzatos szlogen legyen” – írta közösségi oldalán Böröcz László országgyűlési képviselő, aki hozzátette, hogy szerinte fokozni kellene az ilyen alacsony költségvetésből megvalósítható, de a lakókörnyezet zöld minőségében jelentős színvonal-emelkedést hozó intézkedéseket.
A zöldmegállók mellett az V. kerület önkormányzata az elmúlt években számos zöldinnovációval rukkolt elő Magyarországon egyedülálló módon. Olyan újdonságokat vezetett már be, mint a fák városi környezethez való alkalmazkodását támogató legmodernebb ültetési technikák: a gyökércellarendszer és a Stockholm-módszer. Olyan jelentős mértékű zöldfejlesztéseket valósított meg, mint például a 82 új fával városi viszonylatban jóformán erdőként megújított Podmaniczky tér. A zöldítés lendületét mutatja, hogy még csak a napokban fejezték be az Arany János utca I. ütemének munkálatait, amelyet 34 új fával, 8 bokorfával, 1200 évelő és egynyári növénnyel, összesen 163 m² zöldfelülettel valósítottak meg, hamarosan belevágnak a II. ütembe, amely végeztével közel 100 fa szegélyezi az utcát, amelyben korábban egyetlenegy fa sem állt. A Bástya utcai foghíjtelken pedig 4,5%-ról 53%-ra növelt arányú zöldfelülettel multifunkcionális, régészeti értékeket bemutató közparkot létesítettek, amely Berlin, London, Tokió példáját követve, Magyarországon az első ilyen közpark.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre