Új rend az ipari gázolajellátásban?

Milyen előzmények vezettek az AdBlue problémához, amely szinte előkészítette vagy szinte előrevetítette az elmúlt hetek és hónapok ipari, üzemi gázolajellátási nehézségeit? (X)



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2021.12.10.
adalék

Olyan összegző véleményeket lehetett olvasni az elmúlt hetekben, hónapokban, miszerint alaposan megváltozott a helyzet: a nemzetközi piaci körülmények (energiaárak, gyártási folyamatok, termelési volumen stb.) és ennek következtében a hazai AdBlue-import és a teljes belföldi kereskedelem gyökeresen átalakult (az eladási/beszerzési ár néhol például megsokszorozódott).

Mi is történt? Hogyan mutatták be a piaci elemzők ezt a helyzetet? A termék előállításához szükséges alapanyagok (pl. karbamid) ára drasztikusan megemelkedett, a gyártási folyamatok megdrágultak (pl. a földgáz ára óriási emelkedésbe kezdett), emiatt az iparban a termelési kapacitások csökkentek és egyes üzemek be is szüntették az AdBlue-előállítást, és mindezek hatására nemcsak egy ármozgás figyelhető meg a gazdaságban, hanem az ellátás teljes rendszere átalakulhat.

Hogyan reagáltak önök erre a piaci változásra? Van-e hosszabb távú tanulság ebből, amelyet a gazdasági szereplőknek, üzleti vásárlóknak érdemes szem előtt tartani, elsajátítani?

– Vállalkozásunk úgy határozott, hogy az AdBlue motoradalékra ellátási garanciával rendelkező szállítási szerződést biztosítunk annak, aki igényli, mégpedig a gázolaj-beszállításoknál már jól ismert és kedvelt formában: mennyiségi árkedvezményekkel az aktuális AdBlue-árból, mennyiségi vételi kényszer és kötbér nélkül, a telephelyeinken vagy kiszállítva, pl. a gázolaj: AdBlue meghatározott, pl. 50:1 arányában.

Miért volt erre szükség?

– Azért, mert a megszokott „csatornák” mellett új beszerzési, ellátási útvonalak kialakítására, üzemeltetésére kellett törekednünk. Nem volt semmi komoly probléma az eddigi ellátási lánccal az önök részére vagy a mi számunkra, azonban – mint ismeretes – a gyárakból nem érkezett a piacra kellő mennyiségű AdBlue. És hogy ez a lecsökkent kibocsátás pedig ideiglenes vagy tartós – ez egy jó kérdés?!

A költségszerkezetet vizsgálva aránylag egyszerű a helyzet. Nagyobb távolságokból szállítunk, hiszen szükség van a termékre. Érdekes szerintem, hogy a közép-európai régiótól távolabb jelenleg is komolyabb zavarok nélkül, normál áron lehet vásárolni AdBlue-t, viszont a magas szállítási költségek emelik az AdBlue beszerzési és eladási árát. Ha közelebbről drágább, kis mennyiségű beszerzést hajthatunk végre, annak más a költsége, mint a nagy távolságból (alacsonyabb egységáron, de magas logisztikai költség mellett) behozott terméknek. Ezért szállításonként változhat az AdBlue ára. Ez a „mozgóár”-jelenség a globális vagy a hazai üzemanyag-árváltozások tekintetében már megszokott!

A kevés áru szétosztása során talán azt a nyomást éltük meg a legnagyobb nehézségnek, hogy döntsünk: kinek, mikor és mennyit..., és ki nem kap árut. A mindennapos életünk és az üzleti folyamatok (piaci stratégia, kapcsolat rugalmassága stb.) miatt arra is kell(ett) törekedni, hogy előnyben részesítsük azokat, akik közel állnak hozzánk és másokat csak úgy, akkor és annyiban szolgáljunk ki, ha a törzsvásárlóinkat elláthattuk AdBlue-val, adaléktartállyal stb.

Ez nem valami jelzés a piac, sőt a piacgazdaság egészének a működéséről? Mi a véleménye?

– Véleményem szerint a „kapitalista bőséget” csak olykor, kismértékben megzavaró piaci kilengések és könnyebben kezelhető ár- vagy költségváltozások helyett egy tartósan „más” helyzet jött létre. Ezt mutatják a világkereskedelemben nemrégiben kialakult (építőanyagok, félvezetők stb.) problémák. A helyzet összetett és a különféle tényezők, erőforrások szerintem a jövőben újabb és újabb termékek ellátási fennakadásait, nehézségeit okozzák majd – amit az egészségügyi gondok, a logisztikai ügyek és nehézségek, a munkaerővel kapcsolatos problémák, a nyílt vagy rejtett háborúk, a digitális korszak újabb hatásai és a pénzügyi események szintén megnehezítenek, alapjaiban átrajzolhatnak.

Mi a helyzet a hatósági gázolajárakkal? Ez a kormányzati döntés befolyásolta a helyzetet?

– Pár mondatban megkísérlem összefoglalni azt, miféle piaci helyzetben vagyunk, persze elsősorban az általunk végzett tevékenység szemszögéből, de érezve és tudatva, hogy itt nagyobb összefüggések vannak, amelynek legfeljebb a felszínét, a felső rétegét ér(in)tjük.

Import, business dízel termékünk mindig is a piaci helyzet alapján, normál áron került meghatározásra. Az árpolitikánkat jól tükrözi a dízeladalékaink piaci árazása, amely áruk a magas minőségüket elérhető áron kínálják az igényesebb vevőink számára (Easy Diesel és Premium Diesel, Winter Tour). Mondhatnám, hogy a mi üzleti modellünkben a gázolajkínálat igen „költségtakarékosan” volt beárazva. Ezzel együtt is, ki kellett mondani: nincs 20 forintos ártöbblet az alaptermékben, amelyről következmények nélkül lemondhatna egy hazai olajipari vagy üzemanyag-kereskedő vállalkozás. Itt egyértelmű veszteségek keletkeznek.

Nyilvánvalóan, mi is elfogadjuk a kormány intézkedését, ugyanakkor azért teljesen világossá vált, hogy ebben az időszakban nem a normál piaci folyamatok szerint élünk, hanem egy állami, bürokratikus alá-fölérendeltségi helyzetből jövő utasításnak engedelmeskedünk. Így nézve, ez egy sajátos, furcsa vis maior körülmény, azaz „bekövetkezett egy előre nem látott kényszerítő körülmény, elháríthatatlan akadály, ami meggátol valamely kötelezettség elvégzésében bennünket.” (X)

Ajánlatkérés

Ügyvezetés, vállalkozásfejlesztés

Telefon: (+36 20) 486 1242

E-mail: [email protected]

Vevőellátás, rendeléskezelés

Telefon: (+36 20) 345 7675

E-mail: [email protected]

Telefon: (+36 20) 331 5673

E-mail: [email protected]

Pénzügy, adminisztráció

Telefon: (+36 20) 579 0499

E-mail: [email protected]

Telefon: (+36 20) 355 0140

E-mail: [email protected]

Szállításszervezés, logisztika

Telefon: (+36 20) 331 5673

E-mail: [email protected]

Telefon: (+36 20) 345 7675

E-mail: [email protected]









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.