Ők voltak a 20. század magyar modelljei - Fotók!

Régi szakma ez, és sokáig nem is akarták elismerni, pedig már az 1800-as években is próbakisasszonyok mutatták be a legújabb divatot. Nézzük, kik is voltak a legmeghatározóbb modellek és manökenek a 20. századi Magyarországon?



Megosztás
Szerző: Urmai Gabriella
Létrehozva: 2021.02.12.
Kortárs divat

Az ötvenes években a csinos vasalónők és a varrónők vonultak fel az alkalmi divatbemutatókon, aztán az 1960-as években megalakultak a ruhaipari cégek, a szocializmus végén pedig már hivatalosan is elismerték a manöken státuszt.

1956-ban így zajlott a manökenválogató (Fortepan/Bauer Sándor)

A gyárakban és a Gellértben is volt kifutó

A második világháború után Magyarországon megalakult a Ruhaipari Tervező Vállalat, ahol egy évben több kollekciót is bemutattak. Az Asszonyok című képes havilap 1949. februári száma „Hogyan öltözködik a szovjetember – bátrabban, színesebben, érdekesebben” című, egész oldalas összeállításában ajánlotta olvasói figyelmébe a dolgozó nők divatját. A divatlap az államosított konfekcióipar sorozattermékeit dicsérte. Gyakran mellékelték hozzá a Ruhaipari Tervező Vállalat szabásmintáit is, hogy otthon is hasonló darabokat készítsenek a nők. A divatbemutatókra is hangsúlyt fektettek, nemcsak vidéki kultúrházakban, vagy gyárakban rendezték meg, hanem olyan elegáns helyszíneken is, mint a Gellért, vagy a margitszigeti Nagyszálló. Egyre több manöken vonult a bemutatókon, hogy népszerűsítsék a konfekció termékeket.

A szocializmusban az artistákkal együtt végeztek

A manökenek tevékenységét sokáigg nem ismerték el foglalkozásként. Magyarországon a hetvenes években vezették be a fotómodell és manöken képzést az Állami Artistaképző Intézetben. A jelentkezőknek egy többfordulós felvételi válogatáson kellett részt venniük, minimum 170 centiméter magasnak kellett lenniük, a tanfolyamok pedig maximum 30 fővel indultak el. Itt sminkelést, színészmesterséget és színpadi mozgást tanítottak olyan mesterek, mint a két ismert koreográfus, Jeszenszky Endre és Szirmai Béla. A szakmai tanfolyam végén vizsgázni kellett és a manökenek oklevelet kaptak. Ennek ellenére a korabeli tudósítások még mindig lekicsinylő hangnemben írtak ezekről a lányokról, akik komoly munkát fektettek abba, hogy a kifutókon és a műtermekben is megállják a helyüket.

A hazai TOP3

Pataki Ági - Fotó: MTI

Pataki Ági majdnem 20 éven keresztül volt a Fabulon kampányarca, sokan ma is Fabulon Ágiként emlegetik. Hosszú karrierje során olyan külföldi márkákkal is dolgozott, mint a L’Oreal és a Pepsi, és még ma is a Helia D kampányarca. Ma már Balázs Béla-díjas filmproducer, ismert üzletasszony.

Liener Márta - Fotó: MTI/Záray Péter

Liener Márta a ’80-as évek egyik legismertebb reklámarca volt, exkluzív szerződésének köszönhetően kizárólag a Sugár Üzletközpontot reklámozta. A modellkedés mellett énekesnő és műsorvezető is volt, később a Modell Trió egyik alapítója. Jelenleg a Hollywood Casting ügyvezetője.

Bíró Ica - Fotó: MTI/H. Szabó Sándor

Bíró Ica a Luxus Áruház információs pultjánál dolgozott, innen küldték manöken-tanfolyamra, majd az 1980-as és 1990-es évek legismertebb fotómodellje és manökenje lett. Több mint száz kártyanaptár maradt fenn róla, kártyanaptár-királynőként is említik. A modellkedés után egy sikeres fitnesz karriert is maga mögött tudhat.

Az első ismert modell az angol divatkirály felesége volt

Az első manöken a fáma szerint az angol Charles Frederick Worth felesége, Marie volt, akit a férje mindig a legújabb kollekcióiban küldött a Longchamp-i lóversenyre, hogy az úri hölgyek elirigyeljék tőle a stílust és természetesen a ruhát. Worth aztán az ötletét adaptálta a szalonjára, ahol több manökent foglalkoztatott, így az haute couture atyja több kreációt tudott bemutatni.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás