13+1 telitalálatos jó tanács, amely segít, hogy ne húzzanak csőbe!
Minden autóvásárló rémálma, hogy használt járművet vásárol, majd rövid időn belül meghibásodik. A Fanny magazin dr. Mezei-Rácz Jánost, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. jogtanácsosát arról kérdezte: mit tehetünk, ha hibás gépjárművet vásároltunk.
Hazánkban rendkívül népszerű a használt autók adásvétele, ami azonban komoly odafigyelést igényel mind az értékesítő, mind a vásárló részéről, hiszen egy használt gépjármű állapota jelentősen eltérhet egy újétól. A használt kocsik esetében kétfajta hibát kell megkülönböztetnünk: az egyik a nyílt, míg a másik a rejtett hiba.
Az eladó köteles tájékoztatni a vevőt minden olyan hibáról, amely már a teljesítéskor jelen volt a gépjárműben, vagy amelyekkel a későbbiekben számolnia kell a gépjármű állapotából eredően. Például, ha használt, régebbi autó esetén előfordulhat, hogy a későbbiekben az akkumulátorát ki kell majd cserélni, érdemes ezt is rögzíteni az adásvételi szerződésben is.
A vevő megtekintheti és megvizsgálhatja a megvásárolni kívánt gépjárművet. Érdemes ezzel a lehetőséggel élni, mivel nyílt hibának tekinthető az is, amelyet kellő körültekintés mellett a vevőnek fel kellett volna ismernie. Például nem hivatkozhat arra a vásárló, hogy nem ért a kocsikhoz, ha szabad szemmel látható, hogy a megvásárolt használt autó egyik lámpája vagy ablaka törött volt a vásárláskor.
Tehát a vevő a későbbiekben nem hivatkozhat hibás teljesítésre, ha az eladó a vásárláskor tájékoztatta a vevőt az adott hibáról, és amelyek a szerződésbe is bele lettek foglalva, vagy ha a megvásárolt használt autó olyan hibában szenved, ami kellő, általában elvárható körültekintéssel fel kellett volna ismernie.
Ha később a vevő olyan hibát észlel, amely a teljesítéskor is megvolt, azonban a vásárláskor nem tájékoztatták róla, illetve nem voltak felismerhetők, akkor ezekért a rejtett hibákért az eladó felel. Ilyen eset például a visszapörgetett kilométer-óraállás, vagy hirdetésben felvázolt tulajdonságoktól eltérő paraméterek.
Természetesen nem minden esetben vonható felelősségre az eladó. Ha a használt autó rövid idővel a vásárlást követően meghibásodik, az olyan hibákért, amelyek a gépjármű normál futásteljesítményéből adódnak, nem számítanak hibás teljesítésnek, hiszen azzal a vevőnek az autó életkora miatt számolnia kellett.
Ha szeretnénk elkerülni a csalódást, vásárlás előtt érdemes a kopóalkatrészekre nyilatkozatot kérni az eladótól, és ezt az adásvételi szerződésben feltüntetni. Ha például az eladó szerint a fékbetétek kiváló állapotban vannak, mivel ezt nemrég cserélni kellett, de ez később mégis meghibásodna, akkor a vásárló erre hivatkozhat a későbbiekben.
Hibás teljesítés esetén használt autók vonatkozásában kellékszavatosságot kérhetünk. Amennyiben egy magánszemélytől vásárolunk használt autót, akkor az eladónak egy évig áll fenn a kellékszavatossági kötelezettsége. Ha a vásárlás kereskedőnél történik, akkor ennek az időtartama főszabály szerint két év.
Fontos megnézni, hogy ki szerepel eladóként a szerződésen. Amennyiben magánszemélytől vásárolunk, a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba már az eladáskor fennállt. Ha viszont kereskedőtől vásárolunk, az eladónak hat hónapig kell bizonyítania, hogy a hiba az adásvétel után keletkezett.
Sokan esnek abba a hibába, hogy ha az autó meghibásodik, akkor megjavíttatják a szervizben, majd a kijavítás költségét követelik az eladótól. Fontos, hogy meg kell hagyni a lehetőséget az eladónak, hogy a hibát kijavíthassa. A törvény szerint ugyanis a vevő saját költségére nem javíttathatja ki az autót, és ezt nem követelheti az eladótól.
Ha hibát észlelünk az autón, azonnal értesítsük az eladót telefonon, majd rögzítsük írásban az elhangzottakat. Amennyiben az autót szállíttatni kell, kérjünk számlát erről. Ez azért fontos, mert később, ha bebizonyosodik, hogy valóban hibás teljesítés történt, az eladónak a szállítási költséget is meg kell majd térítenie.
Ha az autó olyan hibával rendelkezik, amit ki lehet javítani, akkor az elévülési időbe nem számít bele az a kijavítási idő, amely alatt az autót nem tudjuk rendeltetésszerűen használni. Ezenkívül arra az alkatrészre, amelyet kicseréltek vagy kijavítottak, a kellékszavatossági idő újra kezdődik.
Csak akkor állhatunk el a szerződéstől, ha az eladó a hibát nem javítja ki, vagy a hiba jelentős, azaz olyan magas költséggel járna a javítás, amelynek finanszírozása nem érdeke. Azt, hogy mi számít jelentős hibának, általában a kijavítás várható költségéből és az autó vételárából lehet megállapítani. Míg egy egymilliós autónál egy 2-300 ezer forintos javítási költség már elállási ok lehet, addig egy tízmilliós járműnél nem feltétlenül.
Jótállási igényt kizárólag akkor érvényesíthetünk használt autó vásárlása esetén, ha az eladó – legyen az magánszemély vagy kereskedő –, önként vállalta azt. Ha a jótállási időn belül bármilyen hiba jelentkezik, az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítés után keletkezett. Ha a felek nem tudnak megegyezni, végső esetben bírósági útra terelhetjük az ügyet.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre