Kilépni a skatulyákból és ledönteni a bennünk lévő falakat – ez volt a célja Oláh Norbert formabontó performanszának. A VIII. kerületi Tavaszmező utcában, az egykori Magyarországi Roma Parlament bejárata előtt készült el az az installáció, amelyet a cigány származású művész készített.
Az alkotás maga egy metafora, amelynek két rétegű mondanivalója is van. Erről maga a művész mesélt a Metropolnak.
„E hónap 30-áig tart a progresszív művészeti kiállítás, az OFF-Biennále Budapest, amelynek keretében alkottam meg ezt a művemet. Az elkészítése során édesapámmal karöltve, a saját két kezünkkel készítettük el a falat. Ezzel utalunk egyrészt egy nagyobb társadalmi osztály egyetlen megélhetési lehetőségere, a fizikai munkára, másrészt ledöntjük azt a tabut, miszerint a romák nem dolgoznak” – nyilatkozta lapunknak az előkészületekről Oláh Norbert.
A fal tégláin különböző szavak találhatóak, úgy mint média, hatalom, kisebbség, asszimiláció, és hasonló a társadalmat érintő fogalmak. A fal ledöntésének így szimbolikus jelentése van.
„Az akciónak két mondanivalója van. Egyrészt a belső falakról szól, a téglákon található fogalmak végérvényesen belénk vannak vésve, ez okozza a félelmet és a szorongást, mintha kitörölhetetlenek lennének. Az eltörlésükhöz szükség van arra, hogy az egész falat magunkban romboljuk le, és nem másokban. Másrészt pedig ez egy üzenet a kisebbség és a munkásosztály részéről, egy társadalomkritika a hatalom irányába” – magyarázta a művész.
Az installációval kapcsolatban egy hosszabb kinyilatkoztatás is található a helyszínen kinyomtatva, amelyet minden érdeklődő elolvashat. Ebben Norbert saját életéből is vannak párhuzamok: önnön szorongásairól ír benne, és arról, hogy milyen előítéletekkel és elvárásokkal találkozott roma származású művészként.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre