A mai naptól lezárják a közlekedés elől a város egyik jelképét, és várhatóan 2023-ig tartanak majd a munkálatok. A világhírű híd a tervek szerint 18 hónapig lesz a forgalom elől teljesen elzárt terület. Bár az idáig vezető út sem zajlott éppen zökkenőmentesen, de az igazi megpróbáltatások vélhetően még csak most kezdődnek a budapestiek számára. A késlekedés miatt az elmúlt időszakban a híd kis híján életveszélyessé vált, a munkálatok horribilis összeggel drágultak meg, ráadásul Karácsony Gergely épp a futball-Európa-bajnokság idejére időzítette a lezárást. Közben a főpolgármester „mesteri érzékkel” turbózta fel helyzetet a komplett város közlekedési ellehetetlenítésével.

Így újul meg a Lánchíd

A felújítás során újjáépítik a híd közúti pályalemezét, teljesen elbontják a járdákat, majd újjáépítik azokat, javítják és kezelik az acélszerkezeteket, felújítják, restaurálják a gyalogos műemléki korlátokat. A hídfőkben lévő gyalogos-aluljárókat kiszélesítik, a hídfők lépcsőit átépítik, valamint a helyiségeket felújítják. A beruházás során a kőoroszlánokat restaurálják és a hiányzó műemléki elemeket visszaépítik. Új, LED-technológiás közvilágítást és változtatható színképű díszvilágítást kap a híd, továbbá felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat és gyalogos-átkelőhelyeket is létesítenek.

Másfél év múlva megújul (Fotó: Metropol)

5 milliárdos totojázás

A Lánchíd felújítása Tarlós István idején kiemelt beruházásnak számított. Miután azonban Tarlós helyét 2019 októberében Karácsony Gergely vette át, a Lánchíd kérdése nemhogy másodlagos, de még harmadlagos sem volt a Fővárosi Önkormányzat teendői között. Közben a híd szerkezeti állapota folyamatosan romlott, és végül már félő volt, hogy olyan állapotba kerül, hogy egyáltalán nem lehet majd felújítani. A késlekedés miatt a beruházás végül több mint 25%-kal, azaz 5 milliárd forinttal kerül többe, mint az a Tarlós által korábban kiírt pályázatban szerepelt. Ráadásul úgy, hogy végül ugyanaz a cég (az A-Híd Zrt.) nyerte el, mint aki korábban is esélyes lett volna rá – csak akkor még 5 milliárddal olcsóbban.

Eltűnt a virágágyás (Fotó: Metropol/Nagy Zoltán)

Ledózerolt virágok

Budapest egyik leghíresebb terén, az I. kerületi Clark Ádám téren a főváros ikonikus virágágyása a napokban megszűnt létezni. A hirtelen betonosítás sokakat sokként ért, hiszen egyik napról a másikra eltűntek a színes, pompázatos virágok. Úgy tudjuk, a Lánchíd felújítása miatt aszfaltozták le a teret, hogy a virágok helyére tereljék a forgalmat – állítólag ideiglenesen. Mivel erről előzetesen semmilyen hivatalos információ nem látott napvilágot, így maradt a sokk: ledózerolták a tér ékességét, a több évtizede gondosan ápolt virágágyást.

Életveszélyes kerékpársávok

Szűkített körforgalom, új kerékpársáv és életveszélyes megoldás: ez maradt a budapestiek ikonikus virágágyásának leaszfaltozása után. „Átmenetileg bevonjuk a területet a forgalomba, hogy enyhítsük az autósok kellemetlenségeit” – írta Karácsony a virágágyásról. Eközben mindössze annyi történt, hogy a hídra felmenő és onnan lejövő forgalmat megszüntette, leszűkítette a sávot, és kerékpársávot festett oda, ahol eddig nem volt. A bicikliseket két oldalról, a zebra közepéről engedik be majd a körforgalomba, hiszen az Alagútból kijövő, majd a Vár felé menő bicikliútról tudnak majd behajtani a körforgalomba. Erre egy ponton lesz lehetőségük: ott, ahol a gyalogosoknak egy közlekedési lámpa nélküli zebrán kell átjutniuk a túloldalra. Ez azt jelenti, hogy egyetlen helyen fog összetömörülni mindenki: autósok, kerékpárosok és gyalogosok. Mi ez, ha nem életveszélyes?

 

Metró- és Lánchíd-felújítás egyszerre?

Sokak szerint az is érthetetlen, miért így időzítették az M3-as metró felújítását. A napi mintegy 500 ezer utast szállító metróvonal kiesése iszonyatos embertömeget kényszerít a buszos közlekedésre a csúcsidőszakban. Ilyenkor a metrópótló buszok gyakran konvojban állnak, és tovább akadályozzák az autósokat a gigadugóban. Mi lesz, ha már a Lánchíd is le lesz zárva?

Cél a dugódíj?

A lassan folyamatosan beduguló város kapcsán a V4NA brüsszeli informátora a Magyar Nemzetnek állt elő egy érdekes felvetéssel, ami magyarázná a megmagyarázhatatlant: miért is áll érdekében egy városvezetésnek az ilyen szintű közlekedési káosz. Az ő felvetése alapján direkt munkálkodnak ezen a főpolgármester emberei. Karácsony Gergely már a kampányában megígérte Brüsszelnek a dugódíj bevezetését, azonban miután ő is belátta, hogy ezzel soha nem választanák meg, taktikát változtatott. Az egyetlen út ugyanis, ha a fővárosiak maguk követelik ki a változást a tarthatatlan állapotok miatt. Miután teljesen ellehetetlenült a közlekedés, már csak egy civil szervezet kezdeményezése kell, és jöhet is közkívánatra az áhított a dugódíj.

(Fotó: Magyar Nemzet/Havran Zoltán)

Így módosul a tömegközlekedés a környéken

Ma már a forgalom nem hajthat fel a Lánchídra, így már semmi akadálya annak, hogy a felújítások felgyorsuljanak. Ezért számos járat közlekedése megváltozik.

– Az M14-es metrópótló busz nem közlekedik.

– A 16-os busz rövidített útvonalon jár a Széll Kálmán tér és a Clark Ádám tér között, nem érinti a Clark Ádám tér és a Deák Ferenc tér közötti megállókat.

– A 105-ös busz a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között terelve, az Erzsébet hídon át viszi az utasokat.

– A 178-as busz módosított útvonalon, a Naphegy tér és a Gyöngyösi utca között jár, a Március 15. tér és a Gyöngyösi utca között a 105-ös autóbusszal közös útvonalon.

– Új járat indul a 110E jelzéssel az Apor Vilmos tér és a Bosnyák tér között, érintive a 110-es busz bizonyos megállóit.

– Augusztus elejéig a Nagyenyed utcában vágányfelújítás van. Ezért az 59-es és az 59A villamosok nem közlekednek a teljes vonalon. Ott pótlóbuszok szállítják az utasokat.

– A 39-es busz a Batthyány tér felé, a 102-es autóbusz és a 990-es éjszakai járat mindkét irányban terelve közlekedik, nem érintve a Kék Golyó utca megállót.

– A 21-es és a 21A autóbusz terelve közlekedik a Széll Kálmán tér felé, kimarad a Kék Golyó utca, a Galántai utca és a Szent Orbán tér megálló.