Karácsony Gergely, gondosan a választások utánra időzítve bejelentette, hogy 2023-ban, a 3-as metró felújításának végétől teljesen kitiltaná az autósokat a pesti alsó rakpartról a Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszon, de az is lehet, hogy egészen a Margit hídtól kezdődne a lezárás. Tiltakoznak a szakmai szervezetek is a döntés ellen.

Bár elsőre sokan átgondolatlan kijelentésnek hitték, a jelek szerint Karácsony Gergely nagyon is komolyan gondolta elhíresült üzenetét az autósok felé: „hát szálljon ki, és menjen gyalog”. A főpolgármester két éve tervszerűen igyekszik kiszorítani az autósokat a belvárosi utakról, mert helyette biciklis paradicsomot álmodott a főváros hatalmas épületei közé. Az láthatóan nem zavarja, hogy a várostervezési szakemberek szerint Budapest adottságai ezt nem teszik lehetővé. Ráadásul a főpolgármester úgy tűnik, teljesen megfeledkezett arról, hogy a rakparti közlekedés legfontosabb célja, hogy tehermentesítse a – pont általa okozott – dugókkal sújtott fővárosi közlekedést.

Ki tiltaná az autósokat az alsó rakpartról Karácsony Gergely Fotó: MTI/Balaton József

Hatástanulmány helyett közvélemény-kutatás

Karácsony a budapesti közlekedést súlyosan érintő döntés előtt – akárcsak a hírhedt körúti biciklisávok esetében – itt sem készíttetett hatástanulmányt és megvalósíthatósági tervet, egyszerűen csak eldöntötte, hogy ez így jó. A főpolgármester vasárnap a Facebook-oldalán egy oszlopdiagrammal szemléltetett 1000 fős Medián-kutatást osztott meg, amelynek azt kellett volna igazolnia, hogy a végleges lezárás a budapestiek akarata. Azonban a poszt alatt sokan felhívták a figyelmet arra, hogy a diagram nem más, mint suta bűvészkedés a számokkal. A városvezető ugyanis a félreérthető „Egy szakaszon átadná a gyalogosoknak” lehetőséget megjelölőket nagyvonalúan hozzácsapta a teljes lezárást helyeslőkhöz, így jött ki „lezárást támogató” nagyon szűk többség (49 százalék – 43 százalék). Valójában azonban csak a megkérdezettek 17 százaléka tiltaná ki az autósokat rakpartról.

A végleges rakpartlezárás ötletéhez egyébként hatástanulmány sem lenne szükséges, hisz az elmúlt egy év tapasztalata világosan megmutatta, a pesti alsó rakpart felújítása miatti részleges lezárás pokollá tette a mindennapi közlekedést az észak–dél irányban közlekedők számára. A budai rakpart a csúcsidőben teljesen bedugult, a Bel-Pest felé kerülők pedig az Nagykörút–Kiskörút–Bajcsy-Zsilinszky–Apáczai Csere János utca–József Attila utca útvonalain súlyosbították tovább az elviselhetetlen dugókat.

A budapesti többsége a lezárás ellen van

Karácsony Gergely posztja alatt mostanra óriási mennyiségű hozzászólás gyűlt össze, és csak elvétve találni köztük olyanokat, amiben helyeselnék az ötletét. Az elsöprő többség szerint a pesti alsó rakpart lezárása katasztrofális lenne a város közlekedésére nézve. Hozzászólt a poszthoz Déri Tibor, Újpest momentumos polgármestere is, azt írva:

„Hú. Én a mostani körülményeket és állapotot figyelembe véve azért nem repesek a boldogságtól. Én nem zárnám még le a rakpartot az autósok elől, okozva még nagyobb forgalmat a Hungárián, Kerepesin és a körúton… Én úgy gondolom, hogy bár lehet beszélni rakpartlezárásról, de előtte teremtsük már meg a lehetőséget azok számára, akik gépjárművel közlekednének a városban.”

A főpolgármester azóta azt is bejelentette, hogy a rakpart után a Lánchídról is kitiltaná az autósokat.

Déri Tibor is kritizálta Karácsony Gergely döntését Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A Metropol online szavazást indított a témában, ahol jelenleg olvasóink körülbelül harmada támogatja a rakpart lezárását, kétharmaduk pedig ellene van.

Tiltakoznak a szakmai szervezetek is

Bár Budapest zöldebbé tételével egyetért, a Magyar Autóklub elutasítja a pesti alsó rakpart végleges lezárásának ötletét.

„Szó sem volt arról soha, hogy a pesti alsó rakpartot teljesen és véglegesen lezárják a Lánchíd és az Erzsébet híd között” – nyilatkozta az Indexnek a Magyar Autóklub alelnöke, Kenderesy János, aki szerint ha csak öt centimétert vesznek ki ebből a szakaszból, már azzal ellehetetlenítik a pesti rakpart észak–déli összeköttetését. A helyzetet tovább bonyolíthatják a navigációs applikációk, amelyek a környező kis utcákba terelhetik a forgalmat, ami az újabb dugókon kívül jelentősen megemelheti a belvárosi károsanyag-koncentrációt, ez pedig teljesen ellentétes a zöld Budapest koncepciójával.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szakemberei szerint a pesti alsó rakpart végleges lezárása tovább ronthatja a főváros autós átjárhatóságát, ami gondot okoz egyes lakossági szolgáltatóknak (szerelők, építési vállalkozók, kiskereskedelmi áruszállítók), akiknek a rakpart nélkülözhetetlen ahhoz, hogy munkaeszközeiket vagy áruikat célba juttassák. A BKIK ezért online konzultációt indított a budapesti vállalkozások körében, majd egyeztetni kíván a főváros vezetésével.

A rakparton haladó autósforgalom innentől a belvárost fogja terhelni Fotó: Magyar Nemzet

Az utca emberét kérdeztük: Mit gondol róla, hogy Karácsony Gergely lezárná az egész alsó rakpartot?

Norbert: „Az vicces lenne, mert akkor nem lesz semmilyen forgalom egyáltalán! Nem fogunk tudni haladni sehogy se!”

Árpád: „Nagyon gratulálok hozzá! Amit a körúttal is művelt a polgármester úr, az fantasztikus! Ha most még a rakpartot is elintézi, akkor tényleg kinyírja a közlekedést Budapesten!”

András: „Nagyon nem örülök neki! Bár én arra nem járok hála istennek, de az autósforgalomban biztos nagyon nagy fennakadás lesz! Az autó a XXI. század része, nem tudjuk mivel pótolni!”

János: „Szerintem nem jó ötlet! A gyalogosoknak biztos jó, nekünk nem lenne!”

Attila: „Kellemetlen, de ha ki van használva rendesen, akkor megoldják az autósok szerintem. Én is úgy vagyok vele, hogy ez van. Ne csak azért legyen lezárva, hogy le legyen zárva, hanem akkor legyen ott valami, legyen értelme!”

Dominik: „Nem örülök neki, de nem tudunk ellene mit csinálni. Karácsony Gergelynek azt üzenem, hogy vegyen visszább egy picit!”

A Metropol a helyszínen videós anyagot készített a Budapestiek véleményéről: