
Elesett az M5-ös korán reggel: áll a forgalom Budapest felé
Lezárták az autópályát.
Elkezdődhet a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének tervezése, ezzel végre összekapcsolnák Észak-Pestet és Dél-Budát egyetlen átszállásmentes villamosvonalon. A Nyugati téri felüljáró sorsáról is rövid időn belül meg kell, hogy szülessen a döntés.
A Nyugati téri felüljáró sorsa hamarosan megpecsételődhet. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bejelentette: a FŐMTERV Zrt. nyerte a feltételes közbeszerzést, és ők készítik el a Belváros és a XIII. kerület közötti új villamostengely terveit. A projekt elsőre csak egy szokásos városfejlesztésnek tűnik, de valójában Budapest közlekedésének egyik legnagyobb szabású átalakítását jelentheti.
A projektben a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között épülne vissza a régi villamospálya, így újra sínek kanyarognának a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci út belső szakaszán. A cél: gyors, kényelmes, zöld alternatíva az autózás helyett. A BKK szerint a beruházás az IKOP Plusz uniós program keretében valósulhat meg, de mivel még nincs meg az EU-támogatás, a főváros előfinanszírozza a tervezést. Ez elég merész válalás, főleg, hogy Budapest a csőd szélén van. A kivitelezési tervek 2028 második felére készülhetnek el.
Megtudtuk: a tervezés nemcsak a sínekről szól. A FŐMTERV-nek a Nyugati tér megújítását, a megállók akadálymentesítését és a környezet teljes átalakítását is elő kell készítenie.
A tervekben 2,2 kilométer új villamospálya szerepel, új gyalogos- és kerékpáros kapcsolatokat ígérnek, de ezzel együtt felmerült a Nyugati téri felüljáró sorsa is.
A projekt egyik „titkos” célja a felüljáró elbontása lehet, hiszen a villamosvonal és a felszíni gyalogos zóna csak így férne el. A szövegben csak annyi szerepel, hogy a Nyugati tér megújítása, de a látvány terveken már nem jelenik meg a felüljáró.
Bár a városvezetés erről még nem döntött, a Budapest Műhely szakértője már figyelmeztetett: ez nem lesz egyszerű. A BP Műhely videójábanWintermantel Zsolt szakértő azt mondta:
Újra napirendre került a pesti fonódó villamosok ügye. Ugye ez a Deák téren és a Lehel téren véget érő villamosvonalak összekötését jelentené. A villamosvonalak itt szintbe kereszteznék egymást és meg kellene tartani minden irányba a gépjárműforgalmat. Sőt, a tervek szerint felszíni gyalogos közlekedés lenne.
Ez már olyan szintű osztozkodást igényel a szűkösen rendelkezésre álló közterületek tekintetében, hogy mindenképpen nagyon részletes, rengeteg vizsgálatot tartalmazó forgalmi modellezésre van szükség, hogy a lehető legjobb megoldás szülessen.
Felmerült a felüljáró elbontásának a kérdése, de nagyon fontosnak tartom, hogy ez a döntés úgy szülessen meg, hogy működő modell alapján hozunk döntést és ne azért, mert mondjuk nincsen pénz a felüljáró felújítására.
A szakértő szerint a Nyugati tér a város egyik legérzékenyebb pontja, és egy rossz döntés naponta több tízezer autós, busz és gyalogos életét keserítheti meg.
Lezárták az autópályát.
Halálos áldozatot követelt.
Gázrobbanás veszélye is fennállt.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.