
„Azt hittem, a fájdalomcsillapító segít, de a tüneteim gyógyíthatatlan rákot jeleztek”
A férfit egy rendkívül ritka ráktípussal diagnosztizálták.
Elkezdődhet a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének tervezése, ezzel végre összekapcsolnák Észak-Pestet és Dél-Budát egyetlen átszállásmentes villamosvonalon. A Nyugati téri felüljáró sorsáról is rövid időn belül meg kell, hogy szülessen a döntés.
A Nyugati téri felüljáró sorsa hamarosan megpecsételődhet. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bejelentette: a FŐMTERV Zrt. nyerte a feltételes közbeszerzést, és ők készítik el a Belváros és a XIII. kerület közötti új villamostengely terveit. A projekt elsőre csak egy szokásos városfejlesztésnek tűnik, de valójában Budapest közlekedésének egyik legnagyobb szabású átalakítását jelentheti.

A projektben a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között épülne vissza a régi villamospálya, így újra sínek kanyarognának a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci út belső szakaszán. A cél: gyors, kényelmes, zöld alternatíva az autózás helyett. A BKK szerint a beruházás az IKOP Plusz uniós program keretében valósulhat meg, de mivel még nincs meg az EU-támogatás, a főváros előfinanszírozza a tervezést. Ez elég merész vállalás, főleg, hogy Budapest a csőd szélén van. A kivitelezési tervek 2028 második felére készülhetnek el.
Megtudtuk: a tervezés nemcsak a sínekről szól. A FŐMTERV-nek a Nyugati tér megújítását, a megállók akadálymentesítését és a környezet teljes átalakítását is elő kell készítenie.
A tervekben 2,2 kilométer új villamospálya szerepel, új gyalogos- és kerékpáros-kapcsolatokat ígérnek, de ezzel együtt felmerült a Nyugati téri felüljáró sorsa is.
A projekt egyik „titkos” célja a felüljáró elbontása lehet, hiszen a villamosvonal és a felszíni gyalogoszóna csak így férne el. A szövegben csak annyi szerepel, hogy a Nyugati tér megújítása, de a látványterveken már nem jelenik meg a felüljáró.

Bár a városvezetés erről még nem döntött, a Budapest Műhely szakértője már figyelmeztetett: ez nem lesz egyszerű. A BP Műhely videójában Wintermantel Zsolt szakértő azt mondta:
Újra napirendre került a pesti fonódó villamosok ügye. Ugye ez a Deák téren és a Lehel téren véget érő villamosvonalak összekötését jelentené. A villamosvonalak itt szintbe kereszteznék egymást, és meg kellene tartani minden irányba a gépjárműforgalmat. Sőt, a tervek szerint felszíni gyalogos közlekedés lenne.
Ez már olyan szintű osztozkodást igényel a szűkösen rendelkezésre álló közterületek tekintetében, hogy mindenképpen nagyon részletes, rengeteg vizsgálatot tartalmazó forgalmi modellezésre van szükség, hogy a lehető legjobb megoldás szülessen.
Felmerült a felüljáró elbontásának a kérdése, de nagyon fontosnak tartom, hogy ez a döntés úgy szülessen meg, hogy működő modell alapján hozunk döntést, és ne azért, mert mondjuk nincsen pénz a felüljáró felújítására.
A szakértő szerint a Nyugati tér a város egyik legérzékenyebb pontja, és egy rossz döntés naponta több tízezer autós, busz és gyalogos életét keserítheti meg.

A férfit egy rendkívül ritka ráktípussal diagnosztizálták.

Regeteg szokás kötődik ehhez a naphoz.

Jótékonyságra is használja találmányát.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.