Karácsonyék elveszik az ingyenes parkolást a zöldrendszámosoktól

2027-től megszűnik Budapesten az elektromos autók ingyenes parkolása, a két tonnánál nehezebb villanyautók pedig dupla díjat fizetnek majd. A zöldrendszámosokat érintő döntés sokak szerint szembemegy a klímavédelmi célokkal, és pont azokat sújtja, akik már környezetbarát járműre váltottak.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.08.14.
Módosítva: 2025.08.14.
klímavészhelyzet Karácsonyék fővárosban villanyautó

A zöldrendszámos autók ingyenes parkolása megszűnik 2027-től, ezt ősszel szavazta meg a fővárosi közgyűlés. Most, hogy  a plug-in hibridek már nem kapják  meg a zöld rendszámot és az, akinek még megvan, az is elveszíti a következő műszaki vizsgakor, egyre inkább téma a villanyautósok körében a fővárosi intézkedés, ami ellenük szól. Korábban azt hittük, hogy a főváros támogatja az elektromos közlekedést. Budapesten hivatalosan klímavészhelyzet van, a főváros vezetése évek óta hangoztatja, hogy a zöldátállás, a fenntartható közlekedés és a károsanyag-kibocsátás csökkentése a legfontosabb feladatai közé tartozik. De rájöttek, hogy a zöldrendszámos autó ugyanakkora parkolóhelyet foglal el, mint egy másik, és meggondolták magukat.

zöld rendszám
A zöldrendszám már nem sokáig jelent előnyt a fővárosi parkolásnál – Fotó: Vémi Zoltán /  Mediaworks archívum 

Ez a döntés nemcsak a tisztán elektromos  autókra, hanem a plug-in hibrid autókra is  vonatkozik, és még súlyosabb csavar, hogy a két tonnánál nehezebb villanyautók után dupla parkolási díjat kell majd fizetni. 

 A hivatalos magyarázat szerint túl sok zöldrendszámos autó parkol a fővárosban, ami „jelentős közterületi terhelést” okoz. Csakhogy a tények mást mutatnak: a zöldrendszámos járművek aránya mindössze 5 százalék, a tisztán elektromosaké pedig csupán 3,5 százalék.  

Ez az intézkedés nemhogy nem segíti, de egyenesen hátráltatja a zöldátállást. A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint az EU-ban az új autók több mint 20 százaléka elektromos vagy plug-in hibrid, nálunk ennek a töredéke. És miközben Bécs, Berlin vagy Párizs még mindig kínál bizonyos kedvezményeket az elektromos autósoknak, Budapest épp most vonja meg az egyik legfontosabbat. A  városvezetés szerint  tehát már nincs szükség ösztönzésre. Csakhogy a számok mást mutatnak.

Különösen visszás, hogy a döntést egy magát zöldpolitikusként meghatározó városvezetés hozta meg. Karácsony Gergely érvelésében még az is elhangzott, hogy a zöldrendszámos autó „ugyanannyi helyet foglal” a városban, mint egy benzines. 

Egy ismert magyar influenszer, Handrás találóan reagált: igen, ugyanannyi helyet foglalnak, de nem pöfögnek, nem büdösek, és nem koszolják össze a várost. Ez a különbség, amiért eddig is kaptak kedvezményt, és amiért továbbra is kellene, hogy kapjanak.

Horváth András ismert magyar techvlogger, aki évek óta foglalkozik autóipari és technológiai témákkal, különösen az elektromos járművek hazai elterjedésének a kérdéseivel, tehát joggal mondhatjuk a téma szakértőjének.

A zöldrendszám előnye megszűnik 2027-től

Szerinte Karácsony érvelése minimum csúsztatás, de még inkább butaság, mondatonként meg is cáfolja Karácsony érveit. 

Karácsony azon érve, hogy elértük a plafont, egyenesen kiakasztja a szakembert.

Volt egy időszak, amikor ez egy indokolható cél volt, hogy népszerűsítsük és támogassuk a zöldrendszámos autók elterjedését, de ma már elértük a plafont

– mondta Karácsony.

Elértük a plafont? Az autók kettő százaléka elektromos ember, milyen plafonról beszélsz!

– fakadt ki a szakértő.

Az időzítés sem mellékes. A plug-in hibridek idén már nem kaphatnak zöldrendszámot, a meglévő autók pedig a következő műszaki vizsgán elvesztik azt. Vagyis a kedvezményre jogosultak köre eleve drasztikusan csökken,  mégis most vezetik ki a teljes ingyenes parkolást. Így pont azok kerülnek hátrányba, akik a saját pénzükből, környezetvédelmi meggyőződésből vagy praktikus okokból már váltottak elektromos autóra. Ők most azt látják: a befektetésük egyik ígért előnye egyik napról a másikra eltűnik.

Nem véletlen, hogy a BP Műhely szakértője, Szende András is úgy fogalmazott: ez a lépés ellentétes minden hazai és EU-s környezetvédelmi vállalással. 

A szakember szerint a főváros ezzel gyakorlatilag hátráltatja az elektromobilitás terjedését, ahelyett, hogy a még mindig gyerekcipőben járó szektor növekedését ösztönözné. Ha komolyan gondoljuk a klímavédelmet, nem elvenni kell a kedvezményeket, hanem differenciált, előremutató támogatási rendszert kialakítani,  addig, amíg a piaci arány el nem éri azt a szintet, ahol a kedvezmény valóban feleslegessé válik.

Az intézkedés szembemegy minden klímavédelmi, környezetvédelmi célkitűzéssel, mind magyar, mind Európai Unió szinten. Ez azért is érdekes, mert hivatalosan a fővárosban klímavészhelyzet van, így azt gondolhatnánk, hogy a zöldrendszámú járművek, az elektromobilitás terjedése kiemelt fővárosi feladat. Ennek ellenére ezt a kedvezményt is elveszik, ami azt is jelenti, hogy aki eddig környezetvédelmi szempontból elektromos autóba ruházott be, most ezt a kedvezményét tulajdonképpen bebukja

– magyarázza a szakember.

A döntés így nemcsak szakmailag kérdőjelezhető meg, hanem politikailag is. A főváros „zöldfőpolgármestere” megszünteti az elektromos közlekedés támogatását, miközben hivatalosan klímavészhelyzetet hirdet. Ez a fajta kettősség az, ami miatt hiteltelenné válik az ember, a zöldpolitika pedig kommunikációs lózunggá.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.