Grand Budapest: korszerű, zöld városrész lesz a ma elhanyagolt, szemetes-gazos területen

Hivatalosan is elkezdődhet a rákosrendezői építkezés előkészítése. A beruházó felszámolja a rozsdaövezetet és világszínvonalú, zöld városrészt épít, amely nagyban javítja majd Budapest tömegközlekedését és levegőjét.



Megosztás
Szerző: E. ZS.
Létrehozva: 2025.01.21. 05:00
Rákosrendező Eagle Hills Grand Budapest rozsdaövezet kormány

Új nap virrad Rákosrendezőre! A Grand Budapest projekt elstartolt a 85 hektárra szóló adásvételi szerződés aláírásával. A világszínvonalú, zöld és okos városrész megépítésével egyidejűleg a környékbeliek 800 millió eurós infrastruktúra fejlesztést kapnak a magyar államtól. Épül a többi között gyalogos- és vasút feletti közúti felüljáró, meghosszabbítják a kisföldalatti vonalát, korszerű kerékpárút és gyalogút készül. Befedik a vasúti pálya egy részét, méghozzá úgy, hogy a tetején zöld park épül. A beruházás része az is, hogy az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektető –az Eagle Hills csoport– elvégzi a régóta rozsdaövezetként számon tartott terület környezeti kármentesítését is.

Grand Budapest
Ez van most a Grand Budapest helyén: a rozsdaövezet helyén modern városrész épül Fotó: Metropol

Új, korszerű, zöld, fenntartható városrész épül majd a rákosrendezői vasútállomás környékén, ott, ahol hosszú ideje egy használaton kívüli tájseb éktelenkedik. Az állam és az Eagle Hills csoport között létrejött adásvételi szerződés aláírásával elindulhat az elhagyott, romos ipari terület helyén egy zöld szemléletű okosváros-beruházás, amely végül világszínvonalú városrésszé varázsolja a MÁV által megjelölt területet és annak környékét. A projekttel a magyar állam és a beruházó célja is az, hogy visszaadják a budapestieknek, a magyar embereknek Rákosrendező eddig méltatlanul elhanyagolt részét. A régóta várt, komplex fejlesztés a Rákosrendezőn és vonzáskörzetében élők számára ugyanis számos plusz előnnyel is jár majd. A világszínvonalú zöld városrész magával hozza számukra a minőségi tömegközlekedés lehetőségét, továbbá a XIV. és a XIII. kerület összeköttetése is érdemben javul majd, de általában is fejlődik Budapest közlekedése és nő a zöldfelület.

Grand Budapest: 50,9 milliárd forint kerül a költségvetésbe

A Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint - a kormányzati döntésnek megfelelően - 85 hektárnyi területet értékesítettek. Az Eagle Hills az 50,9 milliárdos vételárat három ütemben fizeti meg, a nemzetközi megállapodásban foglalt állami vállalások teljesítéséhez igazodva. A fejlesztő az első vételárrészlet megfizetését követően tulajdonjogot szerez a terület felett annak érdekében, hogy el tudja kezdeni a fejlesztéseket. Ez történt meg most. Az egyes vételárrészletek biztosítására az állam több biztosítékot, garanciát is kért (anyavállalati garancia, bankgarancia, visszavásárlási jog), amelyeket az Eagle Hills biztosított számára. 

  • A második vételárrész megfizetésének feltétele a szükséges jogalkotási intézkedések megtétele. 
  • Az utolsó vételárrész megfizetésének feltétele a megállapodás szerinti, mintegy 800 millió eurónyi állami infrastruktúra fejlesztés

Ennek keretében gyalogos- és vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pálya fejlesztés, az M1-es metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút megépítése, valamint a vasúti pálya befedése valósulhat meg oly módon, hogy felette egy park is kialakítható legyen.

A fejlesztések várható időtartamára tekintettel a szerződés lezárására legkésőbb 2039. március 13. napjáig kerül sor, melyet követően a fejlesztő köteles kifizetni a terület teljes (inflációval növelt) vételárát.

Rákosrendező: ilyen lehet a Grand Budapest. A projekt a magyar kormány és az Egyesült Arab Emirátusok kormányának támogatásával indulhatott el /Fotó: Eagle Hills Csoport

Grand Budapest:  5 milliárd eurónyi beruházás

Az Egyesült Arab Emírségek vállalta, hogy legalább 5 milliárd eurónyi beruházást hajt végre az érintett ingatlanokon, létrehozva ezzel egy új, modern városrészt. Az Eagle Hills által bemutatott elképzelések alapján a terület egyes részein 250 és 500 méter magasságú épületek is elhelyezhetők.A projekt vezérelve a fenntarthatóság, így a tervek egy okosváros koncepciója köré rendeződnek, amely energiahatékony épületekben, megújuló energiarendszerekben és intelligens hulladékgazdálkodási megoldásokban nyilvánul meg. A „Grand Budapest” számos sport-, oktatási- és szabadidős létesítmény fejlesztését is magába foglalja, és 35-40 hektáros parkot és köztereket is kialakítanak majd. 

„A Grand Budapest projekt tükrözi azt a víziónkat, hogy olyan tereket hozzunk létre, amelyek mindenben segítik a városlakók hétköznapjait, előtérbe helyezik a fenntarthatóságot és a közösségek fontosságát

– nyilatkozta a beruházással kapcsolatban Mohamed Alabbar, a projekt vezetője. A „Grand Budapest” már nevében is jelzi azt a rengeteg lehetőséget, innovációt és formáló hatást, amelyet a projekt képvisel. A Grand Budapest érdemben támogatja a magyar gazdaság fejlődését, mintegy 2 százalékkal járul hozzá a GDP-növekedéshez, több ezer munkahelyet teremt mind az építkezés, mind az üzemeltetés során, valamint támogatja a helyi vállalkozásokat, növeli a turizmust és az ingatlanok értékét.

Meghökkentő ellentmondásba bonyolódott Karácsony Gergely

Karácsony Gergely főpolgármester nem csinál semmit, ha pedig valaki mégis tesz a fővárosért, azt csak kritizálja. Az állam által értékesített terület nem a fővárosé volt, hanem eddig MÁV, azaz állami tulajdonban lévő terület. Karácsony mégis felháborodott azon, hogy Rákosrendezőn jelentős fejlesztés kezdődik. Különösen a magasházakat bírálja, ami azért is érdekes, mert a balliberális főpolgármester 2017-ben még maga terveztetett oda toronyház-rengeteget, több tucat magasházat, méghozzá egy külföldi példából kiindulva. Ezt a tervét, sőt hivatalos programját az akkori zuglói településképi arculati kézikönyvben is rögzítette. Az oslói „Vonalkód” elnevezésű új üzleti negyed magasházait és felhőkarcolóit álmodta meg a ráskosrendezői területre. De ez csak álom, terv maradt, ahogy szinte minden, amibe belefog. Most, amikor egy konkrét, a budapestiek érdekeit messzemenően figyelembevevő megállapodás született, kígyót-békát kiabál. 

Bár a MÁV az elmúlt években már több ezer tonnányi szemetet elszállított innen, Rákosrendező elhagyatott területe mintha vonzaná az illegális szemetelőket, akik újra és újra elárasztják az egykoron szebb napokat látott rendezői pályaudvart. Az állapotokat bemutató videónkat itt nézheted meg: 

 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás