Folytatódik az autósok üldözése a baloldali vezetésű fővárosban. Ferencváros és Erzsébetváros drágít, de ennyivel nem ússza meg Budapest. Kérdőív kering a neten, főváros-szerte "reformálnák meg" a lakossági parkolási díjat - ami magyarul drágítást jelent.
A főváros egészét érintő parkolási díj-reformról kering kérdőív a neten. A Levegő Munkacsoport az éves lakossági várakozási díj emelése okán érdeklődik a fővárosiak hozzáállásáról, igényeiről. Példának azt a józsefvárosi mintát hozzák, ahol már egy éve az átlag tízszeresével rántják le az egyébként átlagos vagy szegény pénztárcájú és felháborodott autós helyieket. Az utóbbi napokban hét civil szervezet fordult nyílt levélben a Fővárosi Közgyűléshez, emellett egyenként jelentik be a szivárványkoalíciós polgármesterek a tarifa extra mértékű emelését. Valami készül...
"A véleményetekre vagyunk kíváncsiak azzal kapcsolatban, hogy az ingyenes parkolás vajon a legjobb módja-e a közpénz elköltésének?"– Teszi fel a kissé kicsavart kérdést a neten terjedő kérdőívben a Levegő Munkacsoport, amely szerint reformra van szükség. Példaként Józsefvárost hozzák fel, ahol 30 százalékkal csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, miután tízszeresére emelte meg a lakossági éves díjat a baloldali városvezetés. Vélhetően azért, mert a helyi autósok nem győzték fizetni... A szivárványos kerület a sarcból származó extrém nagyságú bevételt elvileg visszaforgatja a rászorulók közlekedésébe. Jelentsen ez bármit is: sajnos nem tetten érhető...
A munkacsoport kérdőíve szerint aki azt gondolja, hogy az autósok már ma is túl sok adót fizetnek, olvassa el az Európai Bizottság tanulmányát, amely megállapítja: Magyarországon az autósok a közlekedéssel kapcsolatos adókon, díjakon keresztül mindössze egyharmadát(!) fizetik meg mindazon költségeknek, amelyeket okoznak. Az értekezés része még, hogy
Az új törekvés célja, hogy a leendő extra drága parkolási díj miatt lecsökkenjen a kihasználtság, ami lehetővé teszi a járdák "felszabadulását", visszaadva azt a gyalogosoknak. Emellett pedig zöldítenek a felszabaduló helyeken. A kérdés csak az, hogy valóban a helyben lakókkal való kiszúrás a legmegfelelőbb módja a járdafelszabadításnak és a zöldítésnek?
Az elmélet kivitelezését kérte a napokban a Levegő Munkacsoport mellett további hat civilszervezet is, az összefogás nyílt levélben fordult az új Fővárosi Közgyűléshez. Ebben a dugók csökkentését és a parkolási nehézségek felszámolását kérték. Azt még nem tudni, hogy az új közgyűlés napirendre veszi-e a kérdést, de annyit igen, hogy Karácsonyék öt éven keresztül nem csináltak semmit ez ügyben sem, csak elvettek és olyan forgalmi rend-változásokat csináltak, amitől giga dugók lettek. A Városháza csak balesetveszélyes bicikliutakat festegetett...
Pedig a parkolási problémák nem újkeletűek, és nem lehet önmagukban tárgyalni róla, hiszen összefüggnek például a város átmenő forgalmával, a forgalmi renddel. Mégis, újabban kiragadják a kontextusból, és a 2019 óta irányító baloldali polgármesterek egyoldalúan vesznek el várakozóhelyeket a többi között bicikli szigetek vagy zöldítés javára. Nyilván mindenki örül a zöldítésnek a betondzsungelre hajazó belvárosban, de ennek eddigi minősége és módja kérdéses, hiszen általános koncepció nincs, csak helyi ötletek, az autósok üldözése, és a baloldali "zöldítés" is többnyire kimerül "minioázisokban" és konténerek kihelyezésében. Az egyetlen kivétel a valóban klímatudatos, kék és zöld szemléletet követő fejlesztéseket végrehajtó Belváros.
Egymás után jelentik be a kerületek, hogy emelik a parkolási díjat. Elsőként a már említett Józsefváros vetette ki az új sarcot a helyi autósokra, most pedig Niedermüller Péter jelentette be, hogy januártól változtat a szabályokon. Erzsébetvárosban eszerint, januártól szinte nulláról egységesen 36 ezer forintra ugrik az éves lakossági parkolási díj, az első autóra. A második 72 ezerbe fáj majd a helyben lakóknak. Baranyi Krisztina szintén hasonló elképzelést dédelget, az ő ceruzája is vastagon fog, ha a lakossággal kell fizettetni. A ferencvárosi tervek szerint évi 20 ezer forinttal rántják majd le az autósokat, függetlenül az övezetektől, egységesen. A XIII. kerület is bejelentette az éves lakossági parkolási díj emelését. Ott sem számíthatnak sok jóra az autósok.
Valahogyan nagyon nem megy a koncepciózus, átfogó gondolkodás a baloldalon, főleg nem, ha közlekedésfejlesztésről vagy az autósokról kell dönteni. A botrány öt éve folyamatos... Erzsébetvárost például már a taxisok is kerülik a logikátlan forgalmirend-változások és az elektromos rollerek, bicikliutak kialakítására hivatkozva megszüntetett parkolási helyek miatt. A baloldali vezetésű testületek egyetlen működő módosítása, a kizárólagos lakossági parkolási rend kialakítása sem az övék volt, nemes egyszerűséggel lenyúlták Szentgyörgyvölgyi Péter belvárosi fideszes polgármestertől...
A balos polgármesterek kettős mércét alkalmaztak az elmúlt években. Hol vannak már azok a régi nyilatkozatok, amikor többek között Pikó András szerint körberöhögték azok a kollégák, akiktől megkérdezték, hogy igényt tartanak-e szolgálati autóra! Hol vannak már a régi mondatok...? „Az nekem nem jön össze alkatilag, hogy a verdával meg a sofőrrel hazacsapassak a Vajda Péter utcába. Az önkormányzatnak vannak éves BKV-bérletei, mi inkább azokat használjuk” – hangoztatta Pikó András anno. Úgy tűnik, megváltozott az alkata...
Karácsony Gergely: „Csakis a saját kényelmük. Hogy nem sül le a bőr…” - írta régebben Karácsony Gergely kormánypárti politikusoknak. Aztán még fokozta is: "Itt az ideje, hogy kiszálljanak az állami autókból, lélegezzenek nagyot, nézzenek körül és vegyék például észre a budapesti közösségi közlekedést." Ezek után ugyancsak megdöbbentek a Metropol munkatársai, amikor a felújított metrószakasz átadására Karácsony Gergely sofőrrel és autóval érkezett.
elmúlt években
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre