Karácsony törvénytelen sarcát végül a budapestiek fizetik meg

Fokozódik a vita a fuvarozók és a kormányhivatal, illetve a főváros között, amiért Karácsonyék jogellenesen pénzt szednek be az úthasználatért.



Megosztás
Szerző: F. R.
Létrehozva: 2024.02.01.
Módosítva: 2024.02.01.
Budapest adó kamion

Fokozódik a vita a behajtási engedélyek kapcsán történő pénzbeszedés miatt. A főváros ugyanis „eljárási díjat” szed be a behajtási engedélyt kérő fuvarozóktól. A tét nem kicsi, hiszen negyedmillió behajtási engedélykérelem érkezik évente a fővároshoz, ami súlytól és helyszíntől függően 5000 forinttól 60 000 forintig is terjedhet – alkalmanként. A tehergépkocsivezetők és fuvarozó cégek is tiltakoznak a jogtalannak tartott díjak miatt. A behajtási díjakat a cégek beépítik az áraikba, amit így a budapestiek fizetnek meg. 

Behajtási súlykorlátozások Fotó: bkk.hu

Az önkormányzat nem vethet ki ilyen adót, de a behajtást máshogy is szabályozhatja

A kérdés jogi megítélése hosszú évekig húzódott, majd végül a Kúria 2022-es döntése megerősítette, hogy az önkormányzatoknak nincs joguk útfenntartási hozzájárulást kivetni önkormányzati rendelet alapján, mivel az ilyen kötelezettségek útdíjnak minősülnek. A döntés hátterében Budakalász és több más település önkormányzatának rendelete állt, melyek a meghatározott össztömeget meghaladó gépjárművek behajtását behajtási engedélyhez kötötte, és ennek ellenértékeként útfenntartási hozzájárulást írt elő. A Kúria 2022. április 21-én közzétett határozata szerint ez a gyakorlat sérti a jogszabályokat, mivel az alaptörvény és a közúti közlekedésről szóló törvény nem ruházza fel az önkormányzatokat az útdíjak megállapítására. Ezért a Kúria megsemmisítette az érintett önkormányzatok rendeleteinek azon részeit, melyek ellentétesek más jogszabályokkal. Az ügy mögött a Pest Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívása állt, melynek kötelező folyamatosan monitorozni a helyi rendeleteket, hogy azok folyamatosan harmonizáljanak a törvényekkel, így ebben az esetben kifogásolták az önkormányzati rendeletek jogi alapját. Bár az érintett önkormányzatok módosították rendeleteiket a kormányhivatal felhívása nyomán, a Kúria szerint még mindig fennállt a törvénysértő állapot.

A Kúria a legfelső bírói hatalom Fotó: Hír TV

Kiskapukkal próbálják kijátszani

Az önkormányzatok természetesen abban hozhatnak döntést, hogy egy útra korlátozzák a behajtást, akár tömeg, akár egyéb indok alapján, ugyanakkor a korlátozás után azért, hogy mégis adjanak engedélyt a behajtásra, nem kérhetnek pénzt, ahogy ezt a Kúria is kimondta. A bíróság döntése után több önkormányzat úgy próbálja kijátszani a bíróságok döntését, hogy nem az úthasználatért kér díjat, hanem az ügyintézésért. Persze az önkormányzatok nagy része normakövető volt és 2022-ben visszavonta az erről szóló helyi rendeleteket. Nyilván sehol sem örültek neki, mert mindenhol jelentős összeget hozott a településeknek az útdíj, de ha a Kúria így döntött, nem volt mit tenni. Viszont úgy tűnik, hogy egyes önkormányzatok a törvények felettinek gondolják magukat...

Behajtási díjövezetek Fotó: Budapest Közút

Karácsony Gergely hazugsággal kelt pánikot

A főváros fittyet hányt a Kúria döntésére, így tovább folytatta a jogtalan díjszedést. Jelenleg pénzt kérnek a regisztrációért, az ügyintézésért és a behajtásért is. Miután Budapest Főváros Kormányhivatala (BKF) ismét felszólította a törvények betartására, Karácsony Gergely Facebook-posztban próbált pánikot kelteni. A főpolgármester azt állítja, hogy megint csak „szegény Budapestet bántja a kormányhivatal”, ami azért badarság, mert a Kúria 2022-es ítélete után minden önkormányzatot tájékoztattak arról, hogy a bíróság jogtalannak ítélte az önkormányzatok által szedett útdíjat. Azt próbálja elhitetni a fővárosiakkal, hogy ha eltörlik a behajtási díjat, akkor rászabadul a „kamionterror” a fővárosra. De ő, a megmentő nem hagyja, hogy a „a kormány kamionokkal árassza el a fővárost”...  Nem ez az első eset, hogyha felhívják a figyelmét a törvények betartására, akkor pityeregve elkezd „gonoszkormányozni” és hazudozni, miközben a bíróság talárja alá bújik. Miközben a kamionok behajtását úgy szabályozza, ahogy akarja – csupán adót nem vethet ki rá. Nézzük, kell-e félni a „kamionterrortól”!

Karácsony egyértelműen nem mond igazat

Az ügy kapcsán megkérdeztük Árvay Tivadart, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökét, kell-e félniük a fővárosiaknak a „kamionok terrorjától”, amiről a főpolgármester írt.

Ez azért nem állja meg a helyét, mert két különböző dolog az, hogy egy önkormányzat hogyan korlátozza a lakott területre történő behajtást a nehéz tehergépjárművek részére, és hogy milyen engedélyek, útvonalengedélyek kiadásához köti ezt. Ez egy dolog, és egy másik dolog, hogy ezért szed-e díjat vagy sem. De itt most arról van szó, hogy ezt a díjszedési elemet vennék le erről a rendszerről, amely rendszer ettől még továbbra is fennmaradna. Ma Budapest gyakorlatilag egy nagy súlykorlátozott zónának tekinthető, hiszen bárki, aki jön be a városba, ugye láthatja már a bevezető utakon is, az M3-as, M5-ös és M7-es bármelyik bevezető szakaszon, hogy ott kapásból egy 12 tonnás korlátozó tábla van kihelyezve, ami azt jelenti, hogy 12 tonnánál nehezebb jármű előzetesen kért engedély nélkül nem is hajthat be Budapestre.

Árvay Tivadar szerint nem szabad összekeverni a súlykorlátozást a behajtási díj kérdésével Fotó: MKFE

A helyzet tehát úgy áll, hogy például a súlykorlátozás akkor is védi a fővárosiakat, ha nem is szednek a behajtásért pénzt. Így a főváros jogtalanul szed behajtásonként akár 60 000 forintot a fuvarozóktól, akik sajnos ezeket vagy egybe elkérik a megrendelőktől, vagy beleépítik a költségeikbe, amit a végén mindig az átlag budapesti fizethet meg.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás