Tömegessé vált a biciklisták veszélyeztetése: Karácsonyék sorozatosan forgalmas egyirányú utcákba terelik őket

Egyre több nagyon forgalmas egyirányú utcába csinálnak szembe biciklisforgalmat Karácsony Gergelyék.



Megosztás
Szerző: F. R.
Létrehozva: 2024.02.01.
Módosítva: 2024.02.01.
Karácsony Gegely biciklisáv balesetveszélyes

A napokban szembesültek a XIII. kerületi Újlipótváros lakói azzal a helyzettel, hogy egy csomó helyre kerékpárossávokat és kerékpárosnyomokat festettek fel Karácsonyék. A felháborodás nem azért tört ki, mert közúti jelekkel segítik a biciklisek haladását, hanem azért, mert ezeket rengeteg egyirányú utcába festették fel, szembe az autóforgalommal. Az autósok kiakadtak, de sok kerékpáros is a fejét fogja az életveszélyes „fejlesztés” kapcsán.

A helyzet a szokásos: koncepció nincs, csak ötletelés és egy vödör sárga festék, aztán a forgalommal lesz, ami lesz… – így „fejleszt” várost Karácsony Gergely, miközben 5 éve semmilyen igazi új beruházás nem történik Budapesten.

Szembefordították a bicikliseket az autóforgalommal Fotó: Fügedi Richárd

Közel két tucat egyirányú utcát kétirányúsítottak a kerékpárosoknak

A KRESZ néhány éve lehetőséget ad arra, hogy az egyirányú utcát kétirányúsítsák a biciklisek számára, de azt csak ott érdemes megcsinálni, ahol a forgalmi viszonyok megengedik. Például elég széles az utca hozzá, vagy olyan jelentős a bicikliforgalom és alacsony az autós, hogy a kétirányúság nem vezet konfliktushoz, esetleg balesethez a biciklisek és autósok között. Itt szóba se jönnek ilyen szempontok. 

A projekttérképen a kétirányú nyilak jelölik a biciklis kétirányúsítást. Fotó: bkk.hu

A főként a Visegrádi utcát és a Váci út mellékutcáit érintő kétirányúsítások kapcsán majd két tucat utcában fordították szembe a bicikliforgalmat az autósokkal. A jelentős forgalmú Angyalföldi utcában és a Visegrádi utca teljes hosszában kétirányú kerékpárutakat alakítottak ki. Emellett az Ipoly utca is hasonló módon lett kétirányúsítva, mint például a Csata, Huba, Botond, Alig, Röntgen, Thurzó, Herzen, Bessenyei utcák szakaszai, valamint a Szent István park szervizútjain is szembefordították a bicikliseket az autóforgalommal.

Újlipótvárosban több helyen is megcsinálták Fotó: Fügedi Richárd

Milliárdok szakmaiatlan és veszélyes kerékpáros-fejlesztésekre

Ezek a fejlesztések záró akkordjai voltak a botrányok sorozatát kiváltó VEKOP-os támogatásból megvalósult programok, aminek keretében több mint 8 milliárdot fordított a főváros kerékpáros-,,fejlesztésekre”. Ennek közel egymilliárdos eleme volt a „Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest II., III. és XIII. kerületében” című projekt. 

Ugyanezen projekt keretében hoztak létre két biciklisávot az Árpád fejedelem útja két szélén, néhány méterre ettől a már meglévő, biztonságos bicikliúttól. Fotó: Fügedi Richárd

Az uniós fejlesztést Karácsony Gergelyék a főváros és a BKK között megvalósuló konzorcium keretében használták fel botrányosan, hiszen ennek keretében csinálták például a Flórián tér ,,jóvanazúgy” kerékpársávját, vagy festettek szintén kerékpársávot a forgalmas Árpád fejedelem útja mindkét oldalára úgy, hogy az úttól pár méterre egy biztonságos kerékpárút van. A fejlesztések célja eredetileg „a forgalombiztonság-növelés megteremtése” lett volna a megvalósuló bicikliutakkal, -sávokkal és -jelekkel, de a szakmaiatlan fejlesztés sokkal inkább fokozta a balesetveszélyt.

Baleset- és életveszélyes Fotó: Fügedi Richárd

Senki nem tartja jó ötletnek

A megkérdezett helyiek közül mindenki helyteleníti az új biciklisfejlesztést. A legtöbben amellett, hogy szakmaiatlannak tartják, a balesetek veszélyére is felhívták a figyelmet.

– mondta lapunknak Júlia.

Júlia egyértelműen balesetveszélyesnek látja a helyzetet Fotó: Fügedi Richárd

– fejezte ki felháborodását Ferenc, aki maga is sokat biciklizik. Szerinte aki komolyan veszi ezeket a jelöléseket, és ott biciklizik szembe az autóforgalommal, azt könnyen elüthetik. Összességében pedig teljesen értelmetlennek tartja az egész munkát.

Ferenc szerint ez egy értelmetlen fejlesztés volt Fotó: Fügedi Richárd

– mondta Orsi, aki gyakran közlekedik autóval, és veszélyesnek tartja, ha az egyirányú utcában egyszer csak megjelenik egy biciklis forgalommal szemben haladva.

Orsi szerint akár balesetveszélyes helyzetek is létrejöhetnek a kétirányúsítás miatt Fotó: Fügedi Richárd

A biciklivel szintén gyakran közlekedő Zoltán így mesélte el tapasztalatait:

 

Ez a fejlesztés Zoltán szerint csak tovább rombolja az autósok és biciklisek közötti viszonyt Fotó: Fügedi Richárd

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.