Egyre több nagyon forgalmas egyirányú utcába csinálnak szembe biciklisforgalmat Karácsony Gergelyék.
A napokban szembesültek a XIII. kerületi Újlipótváros lakói azzal a helyzettel, hogy egy csomó helyre kerékpárossávokat és kerékpárosnyomokat festettek fel Karácsonyék. A felháborodás nem azért tört ki, mert közúti jelekkel segítik a biciklisek haladását, hanem azért, mert ezeket rengeteg egyirányú utcába festették fel, szembe az autóforgalommal. Az autósok kiakadtak, de sok kerékpáros is a fejét fogja az életveszélyes „fejlesztés” kapcsán.
A helyzet a szokásos: koncepció nincs, csak ötletelés és egy vödör sárga festék, aztán a forgalommal lesz, ami lesz… – így „fejleszt” várost Karácsony Gergely, miközben 5 éve semmilyen igazi új beruházás nem történik Budapesten.
A KRESZ néhány éve lehetőséget ad arra, hogy az egyirányú utcát kétirányúsítsák a biciklisek számára, de azt csak ott érdemes megcsinálni, ahol a forgalmi viszonyok megengedik. Például elég széles az utca hozzá, vagy olyan jelentős a bicikliforgalom és alacsony az autós, hogy a kétirányúság nem vezet konfliktushoz, esetleg balesethez a biciklisek és autósok között. Itt szóba se jönnek ilyen szempontok.
A főként a Visegrádi utcát és a Váci út mellékutcáit érintő kétirányúsítások kapcsán majd két tucat utcában fordították szembe a bicikliforgalmat az autósokkal. A jelentős forgalmú Angyalföldi utcában és a Visegrádi utca teljes hosszában kétirányú kerékpárutakat alakítottak ki. Emellett az Ipoly utca is hasonló módon lett kétirányúsítva, mint például a Csata, Huba, Botond, Alig, Röntgen, Thurzó, Herzen, Bessenyei utcák szakaszai, valamint a Szent István park szervizútjain is szembefordították a bicikliseket az autóforgalommal.
Ezek a fejlesztések záró akkordjai voltak a botrányok sorozatát kiváltó VEKOP-os támogatásból megvalósult programok, aminek keretében több mint 8 milliárdot fordított a főváros kerékpáros-,,fejlesztésekre”. Ennek közel egymilliárdos eleme volt a „Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest II., III. és XIII. kerületében” című projekt.
Az uniós fejlesztést Karácsony Gergelyék a főváros és a BKK között megvalósuló konzorcium keretében használták fel botrányosan, hiszen ennek keretében csinálták például a Flórián tér ,,jóvanazúgy” kerékpársávját, vagy festettek szintén kerékpársávot a forgalmas Árpád fejedelem útja mindkét oldalára úgy, hogy az úttól pár méterre egy biztonságos kerékpárút van. A fejlesztések célja eredetileg „a forgalombiztonság-növelés megteremtése” lett volna a megvalósuló bicikliutakkal, -sávokkal és -jelekkel, de a szakmaiatlan fejlesztés sokkal inkább fokozta a balesetveszélyt.
A megkérdezett helyiek közül mindenki helyteleníti az új biciklisfejlesztést. A legtöbben amellett, hogy szakmaiatlannak tartják, a balesetek veszélyére is felhívták a figyelmet.
Engem az zavar, hogy amit eddig azt hittem, hogy egyirányú, ott megjelenik egy bringás. Miért kell, én azt nem engedném meg, úgyis olyan szörnyen közlekednek
– mondta lapunknak Júlia.
Hát egy hülyeség, ennyi. Itt nemrégen lett különben felfestve egy-két hete ez is, aztán mentek arra tovább
– fejezte ki felháborodását Ferenc, aki maga is sokat biciklizik. Szerinte aki komolyan veszi ezeket a jelöléseket, és ott biciklizik szembe az autóforgalommal, azt könnyen elüthetik. Összességében pedig teljesen értelmetlennek tartja az egész munkát.
Hát igazából mind a kettőjükre veszélyes, biciklisre, autósra egyaránt. Úgyhogy ez nem igazán volt jó ötlet
– mondta Orsi, aki gyakran közlekedik autóval, és veszélyesnek tartja, ha az egyirányú utcában egyszer csak megjelenik egy biciklis forgalommal szemben haladva.
A biciklivel szintén gyakran közlekedő Zoltán így mesélte el tapasztalatait:
Ez így értelmetlen. Maximum annyi értelme van, ha az ember bemegy egy egyirányú utcába szemben, akkor legalább tud mutogatni, hogy egyébként jó helyen járok. De egyébként semmi értelme nincsen. Tehát ez nem bicikliút, ami így keletkezik, és a statisztikában bicikliútként van kezelve. Én úgy gondolom, hogy ez nem az a kulturális megoldás, ami mindenki érdekét szolgálja, ez csak inkább hangolja egymás ellen az autósokat és bicikliseket.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre