Egykoron a trolibuszok a modern tömegközlekedés szimbólumai voltak, ma egyre ritkábban látni ilyet a világ nagyvárosaiban, pedig a maguk idejében forradalmi újításként tekintettek ezekre a közlekedési eszközökre. A történelmi Magyarország területén már 1904-ben elindult az első járat, ennél csak évtizedekkel később honosodott meg Budapesten az első menetrendszerű troli, 1933. december 16-án, azaz 90 évvel ezelőtt.
Gyerekkoromban óriási élményt jelentett, amikor trolizhattam Budapesten, valami furcsa, megmagyarázhatatlan módon vonzódtam a gyermektársaimmal együtt ezért a járműért, ami se nem busz, se nem villamos, és talán pont ezért számított különlegességnek. Ezek a szinte zajtalan és árammal működő járművel megelőzték a korukat, ám napjainkra egyre inkább mennek ki a divatból, hiszen egyszerűen, gyorsan helyettesíthetőek, például tisztán elektromos buszokkal. Budapestnek is megvan a maga trolitörténelme, ami nem kevesebb, mint 90 éves, ráadásul december 16-án ünnepelte ezt a jeles születésnapot.
Érdekesség, hogy az első troli nem Budapesten állt forgalomba, legalábbis a történelmi Magyarországon, hanem Erdélyben, azonbelül is Nagyszebenben 1904. augusztus 3-án, majd augusztus 4-én a felvidéki Ótátrafüreden és Poprádon, illetve Pozsonyban is pár évvel később. A trolibusz mai formájában először 1933-ban jelent meg Budapesten, a III. kerületben, ahol a Vörösvári út és az Óbudai temető között közlekedett 7-es számmal, később (1936 előtt) ezt T-re módosították, a vonal 1944-ig üzemelt, a háború után már nem építették újjá. Ez az időszak világszerte a trolibuszok fénykorát jelentette.
A második világégés után jó ideig, egészen 1949-ig nem volt a fővárosnak trolija, majd újraindították a járatokat. A főváros ma meglévő trolibuszhálózatát ekkor kezdték kialakítani, ami a 70-es járattal indult el, állítólag Sztálin születésnapja miatt. Csaknem a 60-as évek végéig bővítették a hálózatot, az utolsó vonalak kialakítása a 70-es évek végén volt, ekkor hozták létre a zuglói vonalakat. A technika fejlődésével feleslegessé és drágává váltak a trolik, hiszen egy elektromos busz is csendes és környezetbarát, illetve nincs szükség költséges és bonyolult pályarendszer kialakításhoz hozzá. Ezért is azt javasoljuk, hogy addig használja ki mindenki a trolizást, amíg erre lehetősége van, mert vélhetően hamarosan erre már csak közlekedési múzeumokban lesz lehetőség...
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre