
Aggasztó dolgokat lát 2025-re a Covidot megjövendölő jós
Nicolas Aujula baljós előrejelzést tett az idei évre.
Egykoron a trolibuszok a modern tömegközlekedés szimbólumai voltak, ma egyre ritkábban látni ilyet a világ nagyvárosaiban, pedig a maguk idejében forradalmi újításként tekintettek ezekre a közlekedési eszközökre. A történelmi Magyarország területén már 1904-ben elindult az első járat, ennél csak évtizedekkel később honosodott meg Budapesten az első menetrendszerű troli, 1933. december 16-án, azaz 90 évvel ezelőtt.
Gyerekkoromban óriási élményt jelentett, amikor trolizhattam Budapesten, valami furcsa, megmagyarázhatatlan módon vonzódtam a gyermektársaimmal együtt ezért a járműért, ami se nem busz, se nem villamos, és talán pont ezért számított különlegességnek. Ezek a szinte zajtalan és árammal működő járművel megelőzték a korukat, ám napjainkra egyre inkább mennek ki a divatból, hiszen egyszerűen, gyorsan helyettesíthetőek, például tisztán elektromos buszokkal. Budapestnek is megvan a maga trolitörténelme, ami nem kevesebb, mint 90 éves, ráadásul december 16-án ünnepelte ezt a jeles születésnapot.
Érdekesség, hogy az első troli nem Budapesten állt forgalomba, legalábbis a történelmi Magyarországon, hanem Erdélyben, azonbelül is Nagyszebenben 1904. augusztus 3-án, majd augusztus 4-én a felvidéki Ótátrafüreden és Poprádon, illetve Pozsonyban is pár évvel később. A trolibusz mai formájában először 1933-ban jelent meg Budapesten, a III. kerületben, ahol a Vörösvári út és az Óbudai temető között közlekedett 7-es számmal, később (1936 előtt) ezt T-re módosították, a vonal 1944-ig üzemelt, a háború után már nem építették újjá. Ez az időszak világszerte a trolibuszok fénykorát jelentette.
A második világégés után jó ideig, egészen 1949-ig nem volt a fővárosnak trolija, majd újraindították a járatokat. A főváros ma meglévő trolibuszhálózatát ekkor kezdték kialakítani, ami a 70-es járattal indult el, állítólag Sztálin születésnapja miatt. Csaknem a 60-as évek végéig bővítették a hálózatot, az utolsó vonalak kialakítása a 70-es évek végén volt, ekkor hozták létre a zuglói vonalakat. A technika fejlődésével feleslegessé és drágává váltak a trolik, hiszen egy elektromos busz is csendes és környezetbarát, illetve nincs szükség költséges és bonyolult pályarendszer kialakításhoz hozzá. Ezért is azt javasoljuk, hogy addig használja ki mindenki a trolizást, amíg erre lehetősége van, mert vélhetően hamarosan erre már csak közlekedési múzeumokban lesz lehetőség...
Nicolas Aujula baljós előrejelzést tett az idei évre.
Egy magyar férfit arra kényszerítettek, álljon be az ukrán seregbe.
Egy világító zöld színű madár kavart felháborodást
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.