Pusztába vezetett a budapesti villamos, amit elloptak





El tudod képzelni, hogy felszállsz a villamosra a Nagyvárad téren, és amíg eljut Pesterzsébetre, egy csaknem kietlen pusztán mész keresztül, ami leginkább az alföldi tájat juttatja eszedbe. Néhány évtizede ez nem is volt szokatlan dolog, amikor az ember az 51-es villamossal utazott.



Megosztás
Szerző: J.K.
Létrehozva: 2023.08.21.
villamos Nagyvárad tér puszta

Valószínűleg a budapesti tömegközlekedés történetének legkülönlegesebb járata volt az 51-es villamos abban a tekintetben, hogy milyen tájakon haladt – olvasható a pestbuda.hu cikkében. A villamos akár az Alföldön, a Pusztában is közlekedhetett volna, mert az úgynevezett Bivalyrét, amin keresztülhaladt, leginkább erre a nevezetes tájra emlékeztetett. A nem mindennapi fővárosi látvány a kor emberének is felkeltette az érdeklődését és egy cikk jelent meg róla a Képes Újságban:

Félórás utazással – a fővárosi Nagyvárad térről az 51-es villamossal – a belváros zajos, füstös forgatagától igazi csodára talál az utazó, egy gémeskútra. A villamosmatuzsálem valahol félúton Pesterzsébet és Pestimre között, dombok aljában lassan kanyarogva egy erdőbe döcög, majd széles mezőre ér. A sínek mellett birkanyáj, a közeli halmokon lovak legelésznek a napsütésben.

Nehéz elhinni, de ez a kép Budapesten készült 1976-ban Fotó: Fortepan / Vizsnyiczai Erzsébet

Villamos saját kezűleg 

A járat eredetileg a Nagyvárad tértől Kispestig ment, 1938. december 1-jén nyitották meg ezt a szakaszt, amihez fölhasználták a kőbányai iparvasút és a kispesti szemétvasút vágányait is. Mivel ekkor Kispest még nem tartozott Budapesthez, így 8 filléres pótjegyet kellett váltani. Óriási igény volt egy vonalra, ami egészen Pestszentimréig vezet, ahová szemétszállító vágány vezetett. Amikor ezeket felszámolták, szó szerint a saját kezükkel helyezték át és kötötték össze a pestszentimrei emberek már közlekedő 51-es villamos vonalával a korábbi szemétvonal síneit. Így került a vágány a nevezetes Bivalyrétre. A járat nagyon népszerű volt, maximális kihasználtsággal, főleg mikor megnyílt a használtcikkpiac, amit érintett a villamos vonala. 

A járattal sokan mentek a használtcikkpiacra  Fotó: Bojár Sándor / Fortepan

Az ellopott villamos 

A járat történetének az autóközlekedés bővülése vetett véget, hiszen az M5-ös autópálya bevezető szakasza került a helyére. A villamost autóbusz váltotta, majd a metróvonal déli szakaszának átadása tovább csökkentette, sőt meg is szüntette a legendás járat nyomvonalát 1980. március 29-én. Ám a teljes vonal megszüntetése előtt egy emlékezetes estet is el kell viselnie a pusztai villamosnak. Egy fiatalember, aki alaposan felöntött a garatra 1982. január 30-án negyed tízkor elvitte egy körre a villamost. A használtcikkpiac megállónál bement a nem régen beérkezett szerelvény vezetőállásába és ott a karokat, gombokat nyomkodni, tologatni kezdte, ami olyan jól sikerült, hogy a villamos elindult. Mindezt tehette azért, mert a járat vezetője a pihenőidejét töltötte. A forgalomirányító és a vezető persze riadtan vette észre, hogy a járat elindult és azonnal értesítették a lajosmizsei vasúti kereszteződésre vigyázó baktert, aki leeresztette a sorompót, ám a szerelvény biztonsági reléje önműködően leállította a villamoskocsit, mielőtt az a sorompóhoz ért volna.  

 





 





Top hírek







Hírlevél-feliratkozás