Szerinte mindkét hajó tragédiáját ugyanaz okozta.
A Titanic című film rendezője már a Titan tengeralattjáró eltűnéséről szóló első híreket követően tudta, hogy tragédia történhetett, és a tengeralattjáró megsemmisült, mivel kezdetektől fogva kockázatosnak tartotta a vállalkozást – ez derült ki a CNN-nek és a Reutersnek adott interjúiból.
Bárcsak korábban felemeltem volna a hangom a veszélyekkel kapcsolatban, de úgy gondoltam, hogy ezt a nálam okosabbak meg fogják tenni
– mondta James Cameron, aki a 11 Oscar-díjat elnyert filmje rendezésekor 33-szor merült le a Titanic roncsaihoz, úgyhogy valóságos szakértőnek számít e téren. A mélység titka című thriller forgatásakor pedig még a földi óceánok rekorderének tartott 8 ezer méter mély Mariana-árokba is lemerült az általa tervezett Deepsea Challenger névre keresztelt járművel.
A Titannal azonban más volt a helyzet. A 10 napja útnak indult turista-tengeralattjáróval a merülést követően 2 órán belül megszakadt a kapcsolat, napokig keresték a vízfelszínen és az óceán mélyén is, de nem találták. Ráadásul a mentőexpedíció versenyfutás volt az idővel, mivel csupán 96 órára elegendő oxigén volt a tengeralattjárón, hiszen normál esetben a Titanic roncsait megtekintő túra alig 8 órát vett volna igénybe. Ám valószínűleg nem az oxigénhiány, hanem a hajótest felrobbanása okozta a tragédiát.
Az iparági szabvány szerint a merülőhajók burkolatait olyan anyagokból kell készíteni, mint a titán, a kerámia vagy az akril, mert csak ezek bírják ki a tenger mélyén uralkodó hatalmas víznyomást. A Titan hajóteste viszont – nevével ellentétben – kompozit szénszálas technológiával készült.
Szép-szép az innováció, ám nem lenne szabad kísérleti járműveket fizető utasok számára használatba adni, főleg ellenőrizetlen körülmények között
– fogalmazott Cameron.
Az üzemeltető cég szerint viszont tengeralattjárójuk biztonságos volt, még ha hiányoztak is a megfelelő tanúsítványai.
Cameron maga feszegette a technológia és a műveletek korlátait expedícióinak megvalósítása során, ez ezzel a műfajjal együtt jár, ezért jó lenne, ha visszatartanánk az ítélkezést
– kérte az OceanGate társalapítója, Guillermo Sohnlein, hangsúlyozva, hogy a víz alatt ilyen körülmények között dolgozni mindenképpen kockázatos.
Annyi bizonyos, hogy a Titan lemerülése után 1 és háromnegyed órával az amerikai haditengerészet akusztikus érzékelőrendszere robbanáshoz hasonló anomália jeleit észlelte. Bár akkor még reménykedtek, hogy a két eset nem függ össze, a rendező már akkor úgy gondolta, hogy a tengeralattjáró megsemmisült.
A történelem megismételte önmagát. Ugyanott. Most az egyik roncs ott fekszik a másik mellett. Ugyanabból az átkozott okból
– állította Cameron, aki szerint mind a Titanic, mind a Titan tragédiáját a figyelmen kívül hagyott figyelmeztetések okozták.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre