A Parlamenthez vagy a Bazilikához hasonlóan lassan Budapest látványához immár kilenc éve hozzátartozik az Erzsébet téren felállított óriáskerék is. Azt azonban nem mindenki tudja, hol állt az első és mekkora volt gyerekkorunk vidám parki „óriáskereke”.
Az üzemeltető cég egyik tulajdonosa Gerendai Károly így emlékszik a kezdetekre: Magyarországra elsőként 2013-ban mi hoztunk óriáskereket a Sziget Fesztiválra. Horribilis telepítési költsége miatt nem érte meg csupán egyetlen hétre Budapestre szállíttatni. Már nem emlékszem pontosan kinek az ötlete volt a csapatból, hogy hozzunk el egyet a Szigetre, még az is lehet, hogy az enyém. Azt viszont biztosan én javasoltam a kollégáknak, hogy a költségek kigazdálkodása miatt próbáljuk hosszabb időre Budapestre hozni.
Eredetileg azért került a Szigetre, mert akkoriban azon gondolkodtunk, hogyan tudnánk nagy és látványos dolgokkal vizuálisan feldobni és ezáltal kinézetében is még egyedibbé tenni a fesztivált. Akkor jutott eszünkbe az óriáskerék is. Egy év múlva már úgy érkezett, hogy közterület foglalási engedélyt kértünk rá, a rá következő évben pedig állandó engedélyt kértünk az Erzsébet térre. A jelenlegi budapesti óriáskerék 50 százalékban a miénk, azaz a Sziget korábbi tulajdonosi körét adó 4 magyar magánszemélyé, a másik 50 százalék pedig az Schc Aurum Kft-é.
2013 óta egy év kivételével minden évben volt Budapesten óriáskerék. Mindegyik holland gyártmány volt, abban különböztek, hogy a kabinok máshogyan néztek ki. A mostani 2017 óta van Magyarországon, de nem azonos az elsővel. A jelenlegi korábban 2010 és 2015 között a párizsi Concorde téren állt.
A világon használt minőségi óriáskerekek legtöbbje Hollandiában készül. Nagyon sokat gyártottak már belőlük, ezek a legjobbak és a legkeresettebbek. A három holland gyártó többet készített eddig, mint a világon található összes többi, kivéve Kínát. Ma a világon a hollandok referenciái, ára és minősége a legjobb.
A fiatal George Washington Gale Ferris (1859-1896) mérnök „találta fel” az óriáskereket. Ő volt az első, aki ipari méretben, soktonnányi acélból megépítette az első valódi óriáskereket az 1893-as Chicago-i világkiállítás közönségének. A Ferris Wheel nevű kerék óriási sikert aratott, becslések szerint 1-1,5 millió látogatót vonzott, akik 50 centet fizettek a húsz perces menetért.
A maiak mellett a Vidám Park ikonikus „óriáskereke” egy alig látható törpe volt.
„Újabb óriáskerék. Budapesten a vidám parkban 48 személyes óriáskerék működik. A nagy forgalomra való tekintettel a fővárosi tanács egy 144 személyes hatalmas óriáskerék építését tervezteti. A vidám park az idén 2,5 millió látogatóra számít.” (Hajdú-Bihari Napló, 1964.05.15.)
„Vidám parki óriáskerék
Tárgyalásokat folytatnak egy osztrák céggel igazi óriáskerék megvásárlására — a jelenlegi már elavult és mindössze 12 méter magas. Úgynevezett panorámakerék lenne — ez persze megint csak rengeteg pénzbe kerül.” (Népszabadság, 1969. 03. 30.)
A jelenlegi legnagyobb:
Ain Dubai
Dubaj, 250 méter, 48 kabin, 1750 ember
High Roller
Las Vegas, 168 méter, 28 kabinos, 40 fő
Singapore Flyer
Szingapúr, 165 méter, 28 kabin, 784 fő
Nanchang Csillaga
Hong Kong és Shangahi között félúton, 160 méter, 60 kabin, 360 fő
London Eye
London, 135 méter, 32 kabin, 800 fő
Cosmo Clock
Yokohama, 108 méter, 60 kabin
Riesenrad
Bécs, 1897-ben épült Ferenc József császár 50 éves trónralépésének ünnepére, 65 méter, 15 kabin
Santa Monica
Steven Spielberg 1941 című filmjében a 24 méteres kerék elszabadul, és begördül az óceánba. Teljes energiaigényét a napból nyeri
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre