Belül világos, tágas terek lesznek, kint teljesen bezöldül a Nyugati tér, a föld alatt pedig egy 6 vágányos mélyállomás épül. A gépkocsi-felüljárót elbontják, a tér teljesen autómentes lesz.
„Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart. Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe” – ezzel indította Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Facebook-oldalán a nagy bejelentést: megvan a Nyugati pályaudvar megújítási pályázatának a nyertese, és mostantól a látványtervek is nyilvánosak.
A terv legfontosabb elemei: az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik, a Nyugati téri felüljárót pedig elbontják, a tér teljesen autómentes lesz. Az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát a világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte. Ők tervezték London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait és metróállomásait is.
A felszínen, az Eiffel-csarnok mögött egy új, 13 vágányos vasúti csarnok épül. A föld alatt pedig egy 6 vágányos mélyállomás lesz. A mélyállomás később a Nyugatit, a Déli pályaudvar térségét és Kelenföldet összekötő Duna alatti vasúti alagúthoz is kapcsolódik majd. A legfontosabb aluljárószint a Westend főbejárata és a Podmaniczky utca között húzódik majd, összekötve az M3-as metró állomását a felszíni és föld alatti vasúti peronokkal. Az északi és déli HÉV-ek összekötésével megvalósuló M5-ös metró pedig a mélyállomás alá szintén egy alagútban érkezik majd be. Ezt egyelőre csak távlati tervként kellett most figyelembe venni, de a liftjei, mozgólépcsői elhelyezésére így már most is gondoltak.
A Nyugati pályaudvar teljes környezete is megújul, a vasúti üzemi területek helyén új városrész születik. Elbontják a Nagykörút, Váci út és Bajcsy-Zsilinszky út metszéspontjában található autós felüljárót a, így a Váci úton és a Nagykörúton is új gyalogos zebrák létesülhetnek.
Az új, felszíni állomás csarnoka kék színű acélszerkezetével, könnyed szerkezeti megoldásaival és faburkolatával az Eiffel-csarnok előtt tiszteleg. Különleges tetőszerkezetével karakteres homlokzatot, világos bejáratot ad a Podmaniczky utca és a Nyugati tér irányába. Ugyanakkor mégis egy visszafogott épület, amely nem akarja leuralni, ledominálni az Eiffel-csarnokot.
Az új vasúti csarnok faborítása és kék színű acélszerkezete, valamint a tetőgerinceknél elhelyezett üveg bevilágítók jól idézik meg a műemléki Eiffel-csarnok belső világát.
Az Eiffel-csarnokból nyílik majd a mélyállomás főbejárata, ahol tágas és világos térben várakozhatnak majd az utasok. A felszín alatt mélyállomás épül, mellyel nő a pályaudvar kapacitása és kétszintes fejpályaudvarként működhet majd – egészen az alagút átadásáig, amikor ez lesz az elővárosi és távolsági, nemzetközi vonatok számára is az átmenőállomás Kelenföld felé.
Az Eiffel-csarnok épületében az utcaszinten a vasúti forgalom megszűnik. Az így felszabaduló területen jön létre Budapest új színfoltja, találkozási pontja és közösségi tere boltokkal, kávézókkal, rendezvénytérrel, éttermekkel. De innen nyílik majd a mélyállomás főbejárata, és a felszíni vágányok is elérhetők lesznek itt.
Bezöldül és teljesen autómentes lesz a Nyugati tér. A Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar. Helyükön egy barátságos zöld tér születik: fákkal és színvonalas utcabútorokkal.
A Podmaniczky utca mentén egészen a Városliget térségéig egy hatalmas egybefüggő, zöld parkot, valódi zöldfolyosót hoznak létre: új fákkal, korosztályos játszóterekkel, kutyás élményparkkal, nagy és zöld pihenőterekkel.
Bezöldítik a vasúti üzemi területeket is: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig. Az új park a Podmaniczky utca mentén fut majd végig, a Városliget és a Nagykörút térségét egy valódi zöldfolyosóként köti össze. A 17 hektáros pihenőterületen a sportolni vágyók számára futókört, több közösségi sportpályát is építenek. A családosokat több korosztályos játszótér várja majd, pelenkázóval felszerelt mosdókkal. Kutyás élményparkot és nagy, zöld pihenőtereket alakítanak ki. A parkot új épületek szegélyezik majd, amik a Terézváros felé zajvédő falként is funkcionálnak. A vasúti Motorszín ipari műemlék épülete pedig kulturális funkciót kap.
A Nyugati pályaudvar és környezetében születő új városrész minden irányból jól átjárható és könnyen megközelíthető lesz. Gyalogos kapcsolatokkal a környező forgalmasabb utcák, terek, az új zöld park és a Westend bevásárlóközpont felé. Megszűnik a pályaudvar elvágó hatása, javul a szomszédos VI. és XIII. kerületek közötti kapcsolat, új gyalogoskapcsolat jön létre a Westend középső udvara és Terézváros között, mely a bevásárlóközponton át Újlipótváros felől is új megközelítési lehetőséget kínál a pályaudvarra és Terézváros felé.
A kormány és az ellenzék összefogásából születik meg a csoda
A szakmai zsűribe Fürjes Balázs felkérésére Karácsony Gergely főpolgármester, Soproni Tamás terézvárosi polgármester és Tóth József angyalföldi-újlipótvárosi polgármester – mind ellenzéki, baloldali polgármesterek – szavazó tagként delegálták főépítészeiket és Terézváros alpolgármesterét. A zsűri elnökeként az államtitkár egy igazán színes csapatot kért fel a közös munkára: ellenzéki és kormánypárti delegáltak, a főváros, az érintett kerületi önkormányzatok, hazai és nemzetközi építész és vasútszakmai szervezetek képviselői, egyetemi tanárok együtt bírálták el a beérkezett pályaműveket.
A megújuló Nyugati pályaudvarról készített látványvideót ITT tudod megnézni.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre