Kiderültek a részletek: ilyen káosz lesz a belvárosban novembertől másfél évig

November 7-én kezdődik a 3-as metró felújítása, emiatt a következő másfél évre teljesen felborul Budapest közlekedése.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2020.10.28.
felújítás

Nem ígérkezik könnyűnek a Budapesten közlekedő tömeg élete az elkövetkezendő másfél évben: november 7-én, vagyis jövő szombaton ugyanis teljesen új időszámítás kezdődik azzal, hogy felújítás miatt lezárják a naponta félmillió embert szállító 3-as metró legforgalmasabb, belvárosi szakaszát.

Mindez az egész város, sőt az agglomeráció közlekedésére is kihat, hiszen például a metró helyett járó pótlóbuszok és egyéb változások miatt több helyen buszsávok lesznek. Ez várhatóan az autósoknak okoz majd fejtőrést – ahogy a korábban felfestett biciklisávok is, amelyekhez a téli idő ellenére is ragaszkodik a főváros vezetése. (Egyedül az Üllői úton szűnik majd meg a biciklisáv, de ott szintén buszsáv lesz).

A lényeg, hogy akár tömegközlekedéssel, akár autóval közlekedünk embert próbáló időszak elé nézünk – emiatt egyébként előre a budapestiek türelmét kéri a BKK.

Fotó: Metropol

Legfontosabb változások

  • Novemberig 6-ig még a teljes szakaszon jár az M3-as metró, de négy állomáson (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák) nem áll meg, csak továbbhalad
  • November 7-től az M3-as metró helyett pólóbusz jár majd a Lehet tér és a Nagyvárad tér között
  • Ezután az M3-as metró csak Újpest-központ és a Lehel tér, illetve Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között jár majd
  • Fotó: Metropol

    Új busz és villamosjáratok indulnak november 7-től

  • 1M villamos: Bécsi út / Vörösvári út – Népliget (az 1-es villamos vonalán)
  • 2 M villamos: Keleti pályaudvar – Jászai Mari tér (a Nagyvárad tér érintésével, a Haller utcán, a Soroksári úton és a pesti rakparton keresztül, a 2-es és a 24-es villamosok vonalán)
  • M14 busz: Lehel tér – Nyugati pályaudvar
  • Így változnak a trolibuszok útvonalai november 2-tól

  • 72M troli: Zugló vasútállomás – Orczy tér (a Bajcsy-Zsilinszky út-Kiskörút–Baross utca érintésével)
  • 79M troli: A Keleti pályaudvar és a Dagály utca között
  • 73-as troli:A Keleti pályaudvar – Deák Ferenc tér
  • Ezekkel a járatokkal kerülhetjük el a pótlóbuszt

  • M1, M2, M4-es metrók
  • 2-es, 4-es 6-os, valamint a 47-es és 49-es villamosok
  • 5-ös busz: Pasaréti tér – Rákospalota, Kossuth utca
  • 7E busz: Újpalota, Nyírpalota út – Blaha Lujza tér
  • 20E busz: Káposztásmegyer, Szilas-patak – Keleti pályaudvar
  • 23-as busz: Pesterzsébet, Ady Endre tér – Boráros tér között (november 2-ától hétköznap is egész nap közlekedik)
  • 99-es busz: Mátyás király tér – Blaha Lujza tér
  • 105-ös busz: Gyöngyösi utca – Apor Vilmos tér
  • 194M busz: Gloriett ltp. – Határ út
  • 161E busz: Rákoscsaba – Örs vezér tere
  • 200E busz: Liszt Ferenc repülőtér – Nagyvárad tér (éjszaka a Határ útig jár)
  • 217E busz: Szarvas csárda tér – Blaha Lujza tér (hétköznap délután is jár)
  • 223M busz: Szentlőrinci úti ltp. – Boráros tér
  • 254M busz: Alacskai úti ltp. – Boráros tér (november 2-tól)
  • H5-ös hév: Szentendre – Batthyányi tér
  • 84M, 94M és 294M Volánbuszok: Gyál/ Pestszentimre – Nagyvárad tér
  • MÁV: A Nyugati pályaudvartól Zuglóig, Köbánya-Kispestig, és Ferihegyig Budapest-bérlettel is utazhatunk a vonatokon
  • Autósok figyelem!

    A közúton közlekedőknek 2020 novemberétől a pótlóbuszok útvonalán, azaz a Váci út–Lőportár utca és az Üllői út–Könyves Kálmán körút csomópontok között, a Váci út–Nyugati tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Deák Ferenc tér–Károly körút–Astoria–Múzeum körút–Kálvin tér–Üllői út nyomvonalon kell jelentősebb változásokra készülni.

  • A Váci úton a Lőportár utca és a Ferdinánd híd között mindkét irányba, a Csanády utca és a Nyugati tér között csak a pályaudvar irányába buszsávot jelölnek ki a parkolósáv helyén, így a várakozóhelyek ideiglenesen megszűnnek. A Nyugati téren jelenleg is érvényben lévő forgalmi rend nem változik.
  • A Bajcsy-Zsilinszky út Nagykörút és Alkotmány utca közötti szakaszára a Nagykörút felől nem lehet majd behajtani, így a Szent István körúton érkezők csak kerülővel, a Podmaniczky utcán át érhetik azt el. A Stollár Béla utca forgalmi iránya a Bajcsy-Zsilinszky út és a Bihari utca között megfordul, biztosítva a Markó utca Bajcsy-Zsilinszky úthoz csatlakozó szakaszának elérhetőségét.
  • A metrópótlás a legjelentősebb hatással a Kiskörút közlekedésére lesz: az Andrássy út és a Kálvin tér között mindkét irányba buszsáv vezet majd, így a többi közlekedő számára 1-1 forgalmi sáv marad csak meg. A Bajcsy-Zsilinszky úton már a Szent István Bazilikát követően megszűnik az egyik Deák tér irányú forgalmi sáv, az Andrássy úton pedig a Jókai tértől buszsáv lesz az egyik forgalmi sáv helyén az Erzsébet tér felé. Az Andrássy út torkolatában a sávkiosztás is változik.
  • A Károly körútról a Kossuth Lajos utcába, jobbra kanyarodó forgalom és a metrópótló buszok szeparálása érdekében a Károly körúton a Gerlóczy utcától – jelzőlámpás forgalomirányítás segítségével – helyet cserélnek a sávok: a belső sáv lesz a buszsáv, a külső sávon haladthat a többi közlekedő. Az Astoria Károly körút felőli oldalán a villamosperon melletti szakaszon megszűnik a buszsáv, így egyenesen és jobbra is tovább lehet majd haladni, azonban az egyenesen továbbközlekedőknek sávot kell váltaniuk az autóbuszforgalom akadályozása nélkül. Ugyanitt a kerékpárral közlekedők eltérő ütemben kapnak majd szabad jelzést. Az Astoria csomópont másik oldalán, a Múzeum körút torkolatában az autóbuszok kapnak eltérő ütemű szabad jelzést, hogy az utasok fel- és leszállása után időben át tudjanak haladni a főcsomóponton.
  • A Múzeum körúton a külső forgalmi sávokat buszsávvá alakítják át. A Kálvin téren a Múzeum körútról az Üllői útra forduló két sáv közül az egyik szintén buszsáv lesz. A Vámház körút torkolatában a Lónyay utcától kezdődően változik a sávkiosztás, a Múzeum körút felé csak egy egyenes továbbhaladást biztosító sáv marad.
  • Az Üllői út elején mindkét irányba buszsávot jelölnek ki. A megnövekedő gyalogos forgalomra való tekintettel a Nagykörút irányú oldalon kiszélesítik a járdát, ezért megszűnik az Üllői útról egyenesen a Kecskeméti utca felé, illetve balra a Vámház körút felé vezető sáv. Ezért aki a Szabadság híd vagy az V. kerület felé szeretne továbbhaladni, annak érdemes a Közraktár utca–Csarnok tér–Vámház körút útvonalat választania.
  • Az Üllői út további szakaszain a külső forgalmi sávok szintén buszsávok lesznek, többek között a Szentkirályi utca és a Nagyvárad téri jelenlegi kerékpársáv helyén is, már november 2-ától.
  • A Nagyvárad téren október 23-án, pénteken megszűnik az ideiglenes buszforduló, helyette új létesül a Delej utcánál. A Nagyvárad téri buszforduló megszűnésével újra két sávon lehet balra kanyarodni az Üllői útról a Haller utcába, az Üllői úton azonban csak két sáv lesz egyenesen járható. Fontos változás továbbá, hogy mind a Nagyvárad téren, mind az Üllői út Könyves Kálmán körútig tartó szakaszán megszűnik az ideiglenes kerékpársáv.
  • Az M3-as metróvonal pótlása által jelentősen érintett útvonalak, különösen a Kiskörút használata helyett a BKK az autóval közlekedőknek javasolja elkerülni a belvárost. Kerülőútként elsősorban a Hungária körgyűrű ajánlott, emellett érdemes megfontolni az alsó rakpartok használatát is. Az Erzsébet híd–Kossuth Lajos utca–Rákóczi út tengelyt érdemben nem érinti a metrópótlás, ez az útszakasz az eddigiekhez hasonló módon lesz használható.
  • Fotó: Metropol

    Kerékpárosoknak:

  • A BKK a belvároson való áthaladásra a Boráros tér és a Nyugati pályaudvar között az idén élhetőbbé tett, ezáltal a kerékpározók számára hamar népszerűvé vált Nagykörutat ajánlja. A Szent István körút felől a Deák Ferenc tér felé a Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpársáv, illetve az Alkotmány utcától a gyalog-és kerékpárút használata javasolt, emellett jó választás a Duna part–Kossuth Lajos tér–Nádor utca–József Nádor tér útvonal is. A Deák térről a Szent István körút felé az Október 6. utca, Arany János utca, Hercegprímás utca, Hold utca és Alkotmány utca útvonal ajánlott a Kossuth Lajos térig.
  • A Deák Ferenc tér és a Kálvin tér között elsősorban a Bécsi utca–Petőfi Sándor utca–Ferenciek tere–Egyetem tér útvonal ajánlható. Az Egyetem tértől a Kálvin térig innen a Királyi Pál utcán, ellenkező irányban a Kecskeméti utcán érdemes tekerni. A Kálvin tér felől a Ferenc körút felé az Üllői út helyett a Ráday utca–Bakáts tér–Tompa utca útvonalon ajánlott kerékpározni.
  • A Kiskörút használata során a pótlóbuszok folyamatos közlekedését elősegítő forgalomtechnikai megoldásokat vezetnek be, ami kerékpározva jelentős komfortcsökkenést jelent, főként az Astoria és a Kálvin tér környékén. További változás, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úti buszsávok kerékpározhatósága a metrópótlás ideje alatt megszűnik. A Kálvin tér nagy része a metróállomás felújítása miatt építési terület lesz, kerékpárral a Baross utca csak szűk, gyalogosokkal közösen használható területen keresztül lesz elérhető. Az Üllői út Nagykörúton belüli szakaszán a pótlóbuszok járatsűrűsége miatt megszűnik az autóbusszal is járható ideiglenes kerékpársáv. Szabályosan bringázni csak az általános forgalmi sávban lesz lehetséges.
  • A belváros irányába a Haller utcától a Tűzoltó utca–Angyal utca–Tompa utca, kifelé a Tompa utca–Balázs Béla utca útvonal ajánlott. A Haller utcától a Könyves Kálmán körút eléréshez a Fehér Holló utca–Vágóhíd utca–Albert Flórián út nyomvonalon érdemes kerékpározni. A Nagykörút eléréséhez érdemes igénybe venni a Baross utca–Kőbányai úti tengelyt is. Az Üllői út külső szakaszán a pótlóbuszok járatsűrűsége miatt megszűnik az autóbusszal is járható ideiglenes kerékpársáv. Szabályosan csak a szélső általános forgalmi sávokban lehet a pótlás ideje alatt kerékpározni.
  • Vicces tanács a BKK-tól: ha unod a pótlót, gyalogolj!

    A gyorsabb átszállás érdekében a metróállomások között, egy-egy állomásközt érdemes akár gyalogosan is megtenni – javasolja a BKK. A tömegközlekedéssel foglalkozó cég tehát alkalmasint a gyaloglást ajánlja a várható közlekedési káosz helyett. Ehhez „sétatérképet” is készítettek, ezen az összes (tehát nem csak a lezárt szakasz) vonal összes állomása közti sétálási idő szerepel. Habár a BKK szerint átlagosan tíz perc alatt le lehet sétálni egy metrómegállót, érdemes elgondolkodni, hogy vajon mennyi idő alatt teszi meg ezt a távot egy idős ember vagy egy kismama? Nem beszélve arról, hogy télen, szakadó hóban nem biztos, hogy olyan kellemes közel félórát sétálni két megálló között – BKK-bérlettel a zsebünkben.

    Megnézheti hány perc lesétálni egy-egy megállót (Forrás: BKK)

  • A 3-as metró lezárt szakaszán a Semmelweis Klinikák és a Nagyvárad tér között 13 percet kell sétálnunk
  • Ha valaki a teljes lezárt metrószakaszt akarja megtenni gyalogosan a Lehel tér és a Nagyvárad tér között annak 84 percig kellene sétálnia
  • A 4-es metró vonalán Bikás park és Újbuda-központ között 25 percet kellene gyalogolnunk.
  • A 2-es metró vonalán a Batthyány térről a Kossuth Lajos térre „csak” 29 perc átsétálni.








  • Top hírek





    Hírlevél-feliratkozás