Nem ígérkezik könnyűnek a Budapesten közlekedő tömeg élete az elkövetkezendő másfél évben: november 7-én, vagyis jövő szombaton ugyanis teljesen új időszámítás kezdődik azzal, hogy felújítás miatt lezárják a naponta félmillió embert szállító 3-as metró legforgalmasabb, belvárosi szakaszát.
Mindez az egész város, sőt az agglomeráció közlekedésére is kihat, hiszen például a metró helyett járó pótlóbuszok és egyéb változások miatt több helyen buszsávok lesznek. Ez várhatóan az autósoknak okoz majd fejtőrést – ahogy a korábban felfestett biciklisávok is, amelyekhez a téli idő ellenére is ragaszkodik a főváros vezetése. (Egyedül az Üllői úton szűnik majd meg a biciklisáv, de ott szintén buszsáv lesz).
A lényeg, hogy akár tömegközlekedéssel, akár autóval közlekedünk embert próbáló időszak elé nézünk – emiatt egyébként előre a budapestiek türelmét kéri a BKK.
Fotó: Metropol
Legfontosabb változások
Novemberig 6-ig még a teljes szakaszon jár az M3-as metró, de négy állomáson (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák) nem áll meg, csak továbbhalad
November 7-től az M3-as metró helyett pólóbusz jár majd a Lehet tér és a Nagyvárad tér között
Ezután az M3-as metró csak Újpest-központ és a Lehel tér, illetve Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között jár majd
Fotó: Metropol
Új busz és villamosjáratok indulnak november 7-től
1M villamos: Bécsi út / Vörösvári út – Népliget (az 1-es villamos vonalán)
2 M villamos: Keleti pályaudvar – Jászai Mari tér (a Nagyvárad tér érintésével, a Haller utcán, a Soroksári úton és a pesti rakparton keresztül, a 2-es és a 24-es villamosok vonalán)
M14 busz: Lehel tér – Nyugati pályaudvar
Így változnak a trolibuszok útvonalai november 2-tól
72M troli: Zugló vasútállomás – Orczy tér (a Bajcsy-Zsilinszky út-Kiskörút–Baross utca érintésével)
79M troli: A Keleti pályaudvar és a Dagály utca között
73-as troli:A Keleti pályaudvar – Deák Ferenc tér
Ezekkel a járatokkal kerülhetjük el a pótlóbuszt
M1, M2, M4-es metrók
2-es, 4-es 6-os, valamint a 47-es és 49-es villamosok
5-ös busz: Pasaréti tér – Rákospalota, Kossuth utca
7E busz: Újpalota, Nyírpalota út – Blaha Lujza tér
20E busz: Káposztásmegyer, Szilas-patak – Keleti pályaudvar
23-as busz: Pesterzsébet, Ady Endre tér – Boráros tér között (november 2-ától hétköznap is egész nap közlekedik)
99-es busz: Mátyás király tér – Blaha Lujza tér
105-ös busz: Gyöngyösi utca – Apor Vilmos tér
194M busz: Gloriett ltp. – Határ út
161E busz: Rákoscsaba – Örs vezér tere
200E busz: Liszt Ferenc repülőtér – Nagyvárad tér (éjszaka a Határ útig jár)
217E busz: Szarvas csárda tér – Blaha Lujza tér (hétköznap délután is jár)
223M busz: Szentlőrinci úti ltp. – Boráros tér
254M busz: Alacskai úti ltp. – Boráros tér (november 2-tól)
H5-ös hév: Szentendre – Batthyányi tér
84M, 94M és 294M Volánbuszok: Gyál/ Pestszentimre – Nagyvárad tér
MÁV: A Nyugati pályaudvartól Zuglóig, Köbánya-Kispestig, és Ferihegyig Budapest-bérlettel is utazhatunk a vonatokon
Autósok figyelem!
A közúton közlekedőknek 2020 novemberétől a pótlóbuszok útvonalán, azaz a Váci út–Lőportár utca és az Üllői út–Könyves Kálmán körút csomópontok között, a Váci út–Nyugati tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Deák Ferenc tér–Károly körút–Astoria–Múzeum körút–Kálvin tér–Üllői út nyomvonalon kell jelentősebb változásokra készülni.
A Váci úton a Lőportár utca és a Ferdinánd híd között mindkét irányba, a Csanády utca és a Nyugati tér között csak a pályaudvar irányába buszsávot jelölnek ki a parkolósáv helyén, így a várakozóhelyek ideiglenesen megszűnnek. A Nyugati téren jelenleg is érvényben lévő forgalmi rend nem változik.
A Bajcsy-Zsilinszky út Nagykörút és Alkotmány utca közötti szakaszára a Nagykörút felől nem lehet majd behajtani, így a Szent István körúton érkezők csak kerülővel, a Podmaniczky utcán át érhetik azt el. A Stollár Béla utca forgalmi iránya a Bajcsy-Zsilinszky út és a Bihari utca között megfordul, biztosítva a Markó utca Bajcsy-Zsilinszky úthoz csatlakozó szakaszának elérhetőségét.
A metrópótlás a legjelentősebb hatással a Kiskörút közlekedésére lesz: az Andrássy út és a Kálvin tér között mindkét irányba buszsáv vezet majd, így a többi közlekedő számára 1-1 forgalmi sáv marad csak meg. A Bajcsy-Zsilinszky úton már a Szent István Bazilikát követően megszűnik az egyik Deák tér irányú forgalmi sáv, az Andrássy úton pedig a Jókai tértől buszsáv lesz az egyik forgalmi sáv helyén az Erzsébet tér felé. Az Andrássy út torkolatában a sávkiosztás is változik.
A Károly körútról a Kossuth Lajos utcába, jobbra kanyarodó forgalom és a metrópótló buszok szeparálása érdekében a Károly körúton a Gerlóczy utcától – jelzőlámpás forgalomirányítás segítségével – helyet cserélnek a sávok: a belső sáv lesz a buszsáv, a külső sávon haladthat a többi közlekedő. Az Astoria Károly körút felőli oldalán a villamosperon melletti szakaszon megszűnik a buszsáv, így egyenesen és jobbra is tovább lehet majd haladni, azonban az egyenesen továbbközlekedőknek sávot kell váltaniuk az autóbuszforgalom akadályozása nélkül. Ugyanitt a kerékpárral közlekedők eltérő ütemben kapnak majd szabad jelzést. Az Astoria csomópont másik oldalán, a Múzeum körút torkolatában az autóbuszok kapnak eltérő ütemű szabad jelzést, hogy az utasok fel- és leszállása után időben át tudjanak haladni a főcsomóponton.
A Múzeum körúton a külső forgalmi sávokat buszsávvá alakítják át. A Kálvin téren a Múzeum körútról az Üllői útra forduló két sáv közül az egyik szintén buszsáv lesz. A Vámház körút torkolatában a Lónyay utcától kezdődően változik a sávkiosztás, a Múzeum körút felé csak egy egyenes továbbhaladást biztosító sáv marad.
Az Üllői út elején mindkét irányba buszsávot jelölnek ki. A megnövekedő gyalogos forgalomra való tekintettel a Nagykörút irányú oldalon kiszélesítik a járdát, ezért megszűnik az Üllői útról egyenesen a Kecskeméti utca felé, illetve balra a Vámház körút felé vezető sáv. Ezért aki a Szabadság híd vagy az V. kerület felé szeretne továbbhaladni, annak érdemes a Közraktár utca–Csarnok tér–Vámház körút útvonalat választania.
Az Üllői út további szakaszain a külső forgalmi sávok szintén buszsávok lesznek, többek között a Szentkirályi utca és a Nagyvárad téri jelenlegi kerékpársáv helyén is, már november 2-ától.
A Nagyvárad téren október 23-án, pénteken megszűnik az ideiglenes buszforduló, helyette új létesül a Delej utcánál. A Nagyvárad téri buszforduló megszűnésével újra két sávon lehet balra kanyarodni az Üllői útról a Haller utcába, az Üllői úton azonban csak két sáv lesz egyenesen járható. Fontos változás továbbá, hogy mind a Nagyvárad téren, mind az Üllői út Könyves Kálmán körútig tartó szakaszán megszűnik az ideiglenes kerékpársáv.
Az M3-as metróvonal pótlása által jelentősen érintett útvonalak, különösen a Kiskörút használata helyett a BKK az autóval közlekedőknek javasolja elkerülni a belvárost. Kerülőútként elsősorban a Hungária körgyűrű ajánlott, emellett érdemes megfontolni az alsó rakpartok használatát is. Az Erzsébet híd–Kossuth Lajos utca–Rákóczi út tengelyt érdemben nem érinti a metrópótlás, ez az útszakasz az eddigiekhez hasonló módon lesz használható.
Fotó: Metropol
Kerékpárosoknak:
A BKK a belvároson való áthaladásra a Boráros tér és a Nyugati pályaudvar között az idén élhetőbbé tett, ezáltal a kerékpározók számára hamar népszerűvé vált Nagykörutat ajánlja. A Szent István körút felől a Deák Ferenc tér felé a Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpársáv, illetve az Alkotmány utcától a gyalog-és kerékpárút használata javasolt, emellett jó választás a Duna part–Kossuth Lajos tér–Nádor utca–József Nádor tér útvonal is. A Deák térről a Szent István körút felé az Október 6. utca, Arany János utca, Hercegprímás utca, Hold utca és Alkotmány utca útvonal ajánlott a Kossuth Lajos térig.
A Deák Ferenc tér és a Kálvin tér között elsősorban a Bécsi utca–Petőfi Sándor utca–Ferenciek tere–Egyetem tér útvonal ajánlható. Az Egyetem tértől a Kálvin térig innen a Királyi Pál utcán, ellenkező irányban a Kecskeméti utcán érdemes tekerni. A Kálvin tér felől a Ferenc körút felé az Üllői út helyett a Ráday utca–Bakáts tér–Tompa utca útvonalon ajánlott kerékpározni.
A Kiskörút használata során a pótlóbuszok folyamatos közlekedését elősegítő forgalomtechnikai megoldásokat vezetnek be, ami kerékpározva jelentős komfortcsökkenést jelent, főként az Astoria és a Kálvin tér környékén. További változás, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úti buszsávok kerékpározhatósága a metrópótlás ideje alatt megszűnik. A Kálvin tér nagy része a metróállomás felújítása miatt építési terület lesz, kerékpárral a Baross utca csak szűk, gyalogosokkal közösen használható területen keresztül lesz elérhető. Az Üllői út Nagykörúton belüli szakaszán a pótlóbuszok járatsűrűsége miatt megszűnik az autóbusszal is járható ideiglenes kerékpársáv. Szabályosan bringázni csak az általános forgalmi sávban lesz lehetséges.
A belváros irányába a Haller utcától a Tűzoltó utca–Angyal utca–Tompa utca, kifelé a Tompa utca–Balázs Béla utca útvonal ajánlott. A Haller utcától a Könyves Kálmán körút eléréshez a Fehér Holló utca–Vágóhíd utca–Albert Flórián út nyomvonalon érdemes kerékpározni. A Nagykörút eléréséhez érdemes igénybe venni a Baross utca–Kőbányai úti tengelyt is. Az Üllői út külső szakaszán a pótlóbuszok járatsűrűsége miatt megszűnik az autóbusszal is járható ideiglenes kerékpársáv. Szabályosan csak a szélső általános forgalmi sávokban lehet a pótlás ideje alatt kerékpározni.
Vicces tanács a BKK-tól: ha unod a pótlót, gyalogolj!
A gyorsabb átszállás érdekében a metróállomások között, egy-egy állomásközt érdemes akár gyalogosan is megtenni – javasolja a BKK. A tömegközlekedéssel foglalkozó cég tehát alkalmasint a gyaloglást ajánlja a várható közlekedési káosz helyett. Ehhez „sétatérképet” is készítettek, ezen az összes (tehát nem csak a lezárt szakasz) vonal összes állomása közti sétálási idő szerepel. Habár a BKK szerint átlagosan tíz perc alatt le lehet sétálni egy metrómegállót, érdemes elgondolkodni, hogy vajon mennyi idő alatt teszi meg ezt a távot egy idős ember vagy egy kismama? Nem beszélve arról, hogy télen, szakadó hóban nem biztos, hogy olyan kellemes közel félórát sétálni két megálló között – BKK-bérlettel a zsebünkben.
Megnézheti hány perc lesétálni egy-egy megállót (Forrás: BKK)
A 3-as metró lezárt szakaszán a Semmelweis Klinikák és a Nagyvárad tér között 13 percet kell sétálnunk
Ha valaki a teljes lezárt metrószakaszt akarja megtenni gyalogosan a Lehel tér és a Nagyvárad tér között annak 84 percig kellene sétálnia
A 4-es metró vonalán Bikás park és Újbuda-központ között 25 percet kellene gyalogolnunk.
A 2-es metró vonalán a Batthyány térről a Kossuth Lajos térre „csak” 29 perc átsétálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.