Hamisítatlan westernhangulatban forog A helység kalapácsa című tévéfilm. De vajon mi köze van Petőfi Sándor eposzparódiájának Tarantino világához, és milyen az, amikor mindezt az alkotók ötvözik a magyar népi kultúra motívumaival? És miért lett bajuszos srác Ember Márk?
A Tordasi Westernfaluban forog A helység kalapácsa, amelynek a rendezője Dombrovszky Linda. A szereposztás parádés: Zayzon Zsolt, Pindroch Csaba, Cserna Antal, Szervét Tibor, Györgyi Anna, Nagy Viktor, Hunyadkürti István, Ember Márk és Gubás Gabi játsszák a főbb szerepeket.
Csepü Palkó bőrébe – aki ebben a történetben egy vagány cowboy – Ember Márk bújik. A színésztől nem áll távol az éneklés, hiszen több hangszeren játszik, számos zenekar tagjaként lépett már fel és szóló dalai is vannak, sőt Tovább című dala A Dal 2020 döntőbe is bejutott. A helység kalapácsában egy látványos jelenetben rengeteg táncossal táncra is perdül. „Az egyetemi évek alatt, színpadon találkoztam már A helység kalapácsával. Ebben a filmben az az igazi élmény számomra, hogy csibészesen nyúltunk a szöveghez” – mondta a kölyökképű színész, aki elárult egy kulisszatitkot is: kackiás bajuszát a szerep kedvéért növesztette meg.
„Több, mint öt évtizede készült utoljára film A helység kalapácsából, így amikor jött az ötlet, hogy ilyen különleges módon – kikacsintva a western és a zenés filmek felé – közelítsük meg a történetet, rögtön belevágtunk. Nagyszerű, hogy sikerült partnernek megnyernünk az MTVA-t és a Petőfi Kulturális Ügynökséget. Nagyon ügyeltünk arra, hogy méltó módon adaptáljuk a művet és közben látványos legyen minden a vásznon” – mondta el a Megafilm producere, Kálomista Gábor.
A film az MTVA megrendelésére és finanszírozásában készül. Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója úgy véli, hogy „Petőfi emblematikus alakja az egyetemes magyar kultúrának, 200 évvel ezelőtt megtestesítette azokat az értékeket, amelyekkel a mai fiatalok is tudnak azonosulni, mint a hazaszeretet és a szabadságvágy, így munkásságát be kell mutatni az újabb és újabb generációknak”. Demeter Szilárd, a PKÜ igazgatóságának elnöke, a PIM főigazgatója arról beszélt, hogy a bicentenárium kapcsán számos olyan projekttel készülnek amelyekkel a „szobor-szerű” Petőfi képet élővé tudják tenni. Többek között ilyen ez a film is.
Dombrovszky Linda, a film rendezője bevallotta, hogy amikor a színészek meghallották a koncepciót, hogy egy poros westernfaluban forgatnak, először magyarázkodnia kellett, miért is a Tarantino-filmek hangulatát idéző miliőben szeretné elmesélni az eredeti Petőfi-szöveggel Fejenagy, a helyi kovács történetét, aki egy mise után arra ébred a templomban, hogy bezárták? Természetesen a koncepciója sikert aratott, hiszen olyan pillanatok lesznek benne, amikor a Mesélő egy chopperral érkezik, vagy jakuzziban fogadja a Bíró a hozzá érkezőket.
A rendezőnő kiemelte Ferenczi György zenéjét, akivel együtt kerestek Petőfi-verseket, amelyek aztán amerikai folk stílusban szólalnak meg egy autentikus westernkocsmában. „Western és eastern műfajparódiát csinálok, mivel eredetileg is eposzparódiáról van szó” – mondta a rendező a kultura.hu-nak. „ Megpróbáljuk lekövetni a műfajt, és úgy nyúlunk hozzá, hogy ne hagyományos megközelítés szülessen, hanem filmnyelv, műfaj, díszlet, jelmez, hangulat és zene szempontjából kifigurázás legyen. Olyan színészeket választottam, akiknek van humora. Az eredeti műben kicsit fekete-fehér a karakterek leírása, pontosabban Petőfi olyan jelzős szerkezeteket használ, amelyek jelentősen meghatároznak egy-egy szereplőt, éppen ezért jellegzetes figurákat kerestünk. Olyanokat, akik annyira egyértelműek, mint A Jó, a Rossz és a Csúf.”
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre