Hal Melinda klinikai szakpszichológus szerint egy kamasz identitása még messze nem érett és nem kifejlett.
Az egész országot felháborította, hogy az óbudai Krúdy Gyula Angol–Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógiai asszisztense maga dicsekedett el az interneten: 15 éves fiú a szeretője. Később kiderült, hogy általános iskolásoknak tartott a szülők tudta nélkül „érzékenyítést”, azaz LMBTQ-propagandát, és a gyerekekkel készült fotóit kitette az internetre. Magabiztosan közölte: őt a Helsinki Bizottság, a TASZ meg a PDF úgyis megvédi. Azóta elbocsátották állásából és büntetőeljárás is indult. Hal Melinda klinikai szakpszichológust az ügy kapcsán arról kérdeztük, mi befolyásolhat egy 15 éves kamaszt, amikor beleegyezik egy nála majdhogynem háromszor annyi idős, középkorú felnőttel való szexuális kapcsolatba.
Hal Melinda napi szinten foglalkozik fiatalokkal, találkozik az iskolákban a diákokkal.
Azt kell látnunk, hogy a serdülő vagy prepubertás korú gyermekek érzelmi érési folyamatában nagyon nagy eltérések vannak – hogy ez kinél mennyi idő alatt zajlik le, ezen a téren akár 10 éves különbségek is lehetnek egy-egy ember között.
A szakember hangsúlyozza: mindenképpen egy olyan életkorról beszélünk, amikor befolyásolhatóak a fiatalok.
„Az identitásuk még messze-messze nem érett és nem kifejlett. Egy olyan helyzetről beszélünk, amikor gyakran kiszolgáltatottnak és magányosnak érzi magát a fiatal, és akár a legstabilabb szülői háttér mellett is megél egy normatív krízist. Ez a normatív krízis a serdülőkor pszichológiai értelemben. Hogyan tudok kötődni másokhoz, hogyan tudom az első párkapcsolatomat kialakítani, és hogyan tudok intim, bizalmas kapcsolatba lépni, amelyben már a szexualitás altruista szeretetként jelenik meg? Tehát nem egoisztikus, ahogyan korábban volt, hanem már egy »megosztani a másikkal«-élmény van benne. Azt gondolom, hogy a történtekkel pszichológiai, lelki értelemben a legnagyobb probléma az, hogy egy-egy ilyen eset megrendíti a kamasz bizalmát abban, hogy lehet intim, kötődő kapcsolatot kialakítani, hogy lehet a szexualitást úgy megélni, ahogyan kell: érzelmi alapokon.”
Hal Melinda úgy látja, egyfajta megfelelési kényszer, az alá-fölérendeltségi viszony is befolyásolhatja a fiatalt.
„Egy iskolában a tanár és a diák között hierarchikus viszony van. Egy pedagógiai asszisztens és a diák között is van egyfajta hierarchikus viszony. Egy felnőtt és egy gyermek között is. Ezeket a hierarchikus viszonyokat nem szabad és nem kell átlépnünk! Gondoljunk csak bele, hogy mit él át az a gyerek, akinek van egy szexuális vagy intim viszonya a hierarchikus rendszerben fölötte lévő személlyel, az iskola bármelyik személyével, és ezt követően mondjuk jegyet kell kapnia tőle, vagy ha nem tőle, akkor egy másik tanártól, aki tisztában van azzal, hogy mi folyik a háttérben. Azt gondolom, hogy ezek megsértik azt a szabadságot, ami a serdülő kiteljesedéséhez, egészséges felnőtté válásához szükséges.”
A klinikai szakpszichológus szerint akár életre szóló, maradandó károkat is okozhat a gyermek éretlen, fiatal személyiségében egy ilyen kapcsolat, amikor a beleegyezés valójában látszólagos, mert a hierarchikus viszony miatt a gyereknek nincs igazi döntési lehetősége.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre